سازمان امور مالیاتی ملزم به استعلام آنلاین مودیان مالیاتی شد

 
سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه‌های برخط برای ثبت نام مودیان مالیاتی شد. هیات مقررات‌زدایی در مصوبه‌ای که روز گذشته (۲۵ مرداد) تصویب و ابلاغ کرده، سازمان امور مالیاتی را ملزم کرد تا ظرف ۲ ماه اطلاعات مودیان را با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی الکترونیکی از پایگاه اطلاعاتی موجود مراجع مرتبط استعلام و بدون نیاز به ورود اطلاعات توسط متقاضی روی پایگاه سازمان امور مالیاتی درج کند.
 
این بخشنامه که به منظور تسهیل محیط کسب و کار تصویب شده، روز گذشته به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. در این بخشنامه سازمان امور مالیاتی مکلف شده سامانه‌اش را به‌گونه‌ای طراحی و به‌روزرسانی کند تا اگر مودی یک‌بار مراحل ثبت‌نام برای هر یک از انواع مالیات را انجام داده باشد، در ثبت‌نام جدید با استفاده از یک کلید یکتا سایر اطلاعات پیشین را به‌جز اطلاعات مکان جدید فراخوانی کند.
 
همچنین هیات مقررات زدایی، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب وکار را مکلف کرده تا در ۲ ماه از تاریخ این ابلاغیه دسترسی سازمان امور مالیاتی را به کلیه سرویس‌های استعلام برخط موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور برقرار کند.
 
از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی موظف شده تا ظرف ۱ ماه فرایند الکترونیکی شدن مالیات نقل‌وانتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان را فراهم کند. در همین دوره زمانی نیز این سازمان باید صدور گواهی مفاصا مالیات برارزش افزوده برای آن دسته از مودیانی که وضعیت بدهی آنها تعیین تکلیف شده است را به صورت الکترونیکی حداکثر ۴۸ ساعت از زمان درخواست متقاضی فراهم کند. همچنین صدور مفاصا مکتوب برای آن دسته از گواهی‌های مالیات برارزش افزوده که نیاز به ممهور شدن توسط سازمان را  دارد پس از صدور الکترونیکی را به صورت آنی فراهم کند.
 
براساس این بخشنامه تا پایان سال‌جاری نیز ضمن برخط شدن کامل فرایند ابلاغ بدهی مالیاتی درخواست پرداخت مالیات به صورت اقساطی و دریافت پاسخ آن نیز به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر می‌شود.