سازمان نصر تهران مدل پیشنهادی برای حل چالش کمبود نیروی ماهر را اعلام کرد

 
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در نشست «چالش‌ها و فرصت‌های صادرات فاوا و آموزش در سند بیستون» مدل پیشنهادی برای حل چالش‌ آموزش نیروی کارماهر را ارائه داد. به گفته حسین زارعان، رئیس کمیسیون تازه‌تاسیس صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نصر تهران، ۳ کمیسیون آموزش و پژوهش، نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی و صادرات نرم‌افزار و خدمات سازمان نصر تهران آمادگی خود را اعلام کردند تا با مشارکت دولت و بخش خصوصی برای تاسیس یک نهاد با مشارکت عمومی-خصوصی برای تربیت نیروی برنامه‌نویس در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند. در این نشست همچنین زارعان از تشکیل کمیسیون صادرات نرم‌افزارها و خدمات در سازمان نصرتهران برای تسهیل صادرات و همسان‌سازی بازیگران این حوزه خبر داد.
 
 حسین زارعان، رئیس کمیسیون تازه تاسیس صادرات نرم‌افزارها و خدمات سازمان نصر تهران با بیان اینکه دولت‌ها ۳ دهه تلاش کردند تا خدمات و محصولات به خصوص محصولات نرم‌افزاری را صادر کنند؛ اما در این زمینه در وضعیت مطلوبی قرار نداریم، بیان کرد: «دولت در این سال‌ها تلاش کرده است تا با برنامه‌ریزی مستمر، شکل‌گیری کنسرسیوم‌های مختلف حوره صادرات را تقویت کند؛ اما از سال ۹۲ ریسک‌هایی که در این حوزه وجود داشت؛ مانند تحریم‌ها و وضعیت حوزه فاوا در بازار بین‌الملل و استقبال از صادرات به خصوص صادرات نرم‌افزار و خدمات در سطح بین‌الملل باعث شد تا بحث صادرات سخت و پیچیده شود.»
 
او ادامه داد: «در سازمان نصر سعی کردیم تمرکز خود را روی صادرات خدمات بگذاریم به همین خاطر افراد علاقه‌مند و پیشکسوتان را کنار هم جمع کردیم و  از ابتدای این هفته کمیسیون صادرات نرم‌افزار و خدمات شکل گرفت.»
به گفته زارعان چنین کمیسیونی در سازمان نظام صنفی وجود نداشت و ماموریت این کمیسیون این است تا به تسهیل‌گری و همراستاسازی بازیگران صادرات نرم‌افزار و خدمات یاری برساند.
او در ادامه تامین نیروی انسانی را یکی ازچالش‌های صادرات نرم‌افزارها و خدمات نام برد و گفت: «در سطح صادرات نرم‌افزار و خدمات کمبود نیروی ماهر که سرویس و خدماتی در سطح کیفی قابل قبول تولید کند را حس می‌کنیم. البته این چالش امروز نیست و سالیان سال است که با کمبود نیروی آموزش دیده روبرو هستیم.»
زارعان در ادامه صحبت‌های خود از همگرایی و همفکری ۳ کمیسیون اصلی سازمان نظام صنفی یارانه‌ای تهران برای حل چالش آموزش نیروی انسانی خبر داد و بیان کرد: «ما تا به حال وارد این چالش که چگونه مسئله آموزش نیروی انسانی را حل کنیم، نشدیم؛ اما هم‌اکنون اجماع درونی برای تمرکز سازمان نصر تهران به عنوان نهاد تخصصی و بازیگر اصلی حوزه فاوا و اجماع ۳ کمیسیون اصلی آموزش و پژوهش، نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی و صادرات نرم‌افزارها و خدمات برای حل این مشکل شکل گرفته است.»
 
در ادامه سعید امامی، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی سازمان نصر تهران، مهاجرت نیرو انسانی به خارج از کشور را از دیگر چالش‌ها در صادرات نرم‌افزار و خدمات دانست و گفت: «بزرگترین فرصت ما در کشور نیروهای انسانی است که هم‌اکنون این نیروها در حال خروج از کشور هستند. به نظر من در کشور نیروی توانمند بیکار نداریم. برنامه‌نویسی که متخصص باشد، بیکار نمی‌ماند؛ اما نیرو انسانی داریم که تنها علم و دانش دانشگاهی دارد و مهارت و تخصصی ندارد.»
براساس گفته‌های امامی، در کشور این پتانسیل وجود دارد تا با آموزش افراد بیکار، با هزینه اندک یک نیروی متخصص وارد بازار کار کنیم.
او همچنین به عزم و باور ملی برای ایجاد یک میلیون شغل در حوزه فناوری و اطلاعات اشاره کرد و گفت: «ما باید باور کنیم که به کمک صادرات نرم‌افزار و خدمات می‌توانیم برای فارغ‌التحصیلان بیکار رشته‌های IT  و رشته‌های مرتبط شغل ایجاد کنیم.»
صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش با اشاره به اینکه کمیسیون آموزش در راستای آموزش نیروی انسانی اقداماتی را انجام داده است، بیان کرد: «با همکاری شرکت‌های فعال حوزه نرم‌افزار و شرکت‌های آموزشی در قالب شبه اکوسیستم، شبکه همکاری را برای آموزش ایجاد کردیم.»
 
او ادامه داد: «توسط این شبکه همکاری در سطح دانشجویی و دانش‌آموزی با اولویت مناطق محروم به صورت پایلوت در ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، برخی از شهرستان‌های استان تهران و خراسان بحث آموزش را پیش می‌بریم. تلاش ما این است تا برای ایران سرمایه انسانی تربیت کنیم.»
 
مدل پیشنهادی برای حل چالش کمبود نیروی انسانی
حسین زارعان، رئیس کمیسیون صادرات نرم‌افزارها و خدمات سازمان نصر تهران به مدل پیشنهادی سازمان نصر تهران برای حل چالش کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «مدل پیشنهادی سازمان نصر تهران و ۳ کمیسیون اصلی این سازمان تاسیس  یک نهاد با مشارکت عمومی- خصوصی برای تربیت برنامه‌نویس در مناطق محروم است و اعلام آمادگی می‌کنیم تا روی این نهاد سرمایه‌گذاری کنیم. چون سازمان نظام صنفی از زاویه مشارکت عمومی-خصوصی پروژه‌های جدی و بیشماری دارد. از سوی دیگر به نظر ما باید با مشارکت دولت این چالش برطرف شود.»
او همچنین بیان کرد: «ما همچنین در کمیسیون آموزش روی تربیت نیروی برنامه‌نویس در مناطق محروم تمرکز کردیم. من می‌خواهم به دولت بگویم که ما قدم اول را برمی‌داریم و با آورده‌های و اعداد قابل قبول برای تربیت نیروی انسانی به میدان می‌آییم و حال نوبت دولت است.» زارعان ابراز امیدواری کرد تا با تمام نقص‌ها و کمبودها این مدل پیشنهادی موفق شود.