ساعت‌های هوشمند اپل واچ در آینده به سنسور بیومتریک اسکن پوست کاربر مجهز خواهند شد!

اپل واچ 5

وب‌سایت Patently Apple دیروز گزارش داد که شرکت اپل اخیرا تعدادی پتنت جدید در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رسانده است که سه تای آنها مربوط به ساعت‌های هوشمند اپل واچ می‌شود. اولین پتنت، با عنوان سنسور بیومتریک برای ثبت تصاویر الگوی بافت پوست (Biometric Sensor for Acquiring Skin Texture Pattern Images)، در ارتباط با یک حسگر بیومتریک جدید برای ساعت‌های هوشمند است که در داخل بند اپل واچ تعبیه خواهد شد و الگوهای بافت پوست مچ کاربر را اسکن خواهد کرد. بد نیست بدانید که اوایل امسال در پتنت دیگری از اپل، امکان استفاده از بافت پوست کاربر جهت تشخیص هویت او در اپل واچ ارایه شده بود.

پتنت دوم با عنوان نشان‌گرهایی برای بند اپل واچ (Indicators for Apple Watch Band) درباره نوعی فناوری جدید است که در آن با استفاده از نشانگرهای خاصی که در بند ساعت تعبیه شده‌اند، آیکون‌های مرتبط با هر فعالیت‌ فیزیکی‌ که شخص در حال انجام آن است، نمایش داده می‌شود. این اندیکاتورها همچنین می‌توانند نشان دهند که قابلیت مانیتور ضربان قلب یا سایر امکانات پایش سلامت ساعت هوشمند چه زمانی به کار افتاده‌اند.

اپل واچ سری 5 احتمالا در تاریخ ۱۰ سپتامبر معرفی خواهد شد

عنوان پتنت سوم، بند اپل واچ با امکان تنظیم دینامیکی فیت بودن (Apple Watch Band with Dynamic Fit Adjustment) است. تکنولوژی این پتنت به بند ساعت اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار میزان شل و سفت بودن خود را تنظیم کند. این کار باعث می‌شود تا بند ساعت در حین فعالیت باز نشود. کاربرد دیگر این ویژگی آن است که بند ساعت با سفت شدن اتوماتیک خود، به کاربر اجازه خواهد دهد تا ضربان نبض‌اش را چک کند؛ بعد از آن، بند به‌طور خودکار خود را شل خواهد کرد تا مانع جریان خون نگردد. همانطور که می‌بینید ما در هر کدام از پتنت‌های اپل شاهد نوآوری‌های جدیدی هستیم. البته قرار نیست که همه این قابلیت‌ها در ساعت‌های هوشمند آینده شرکت استفاده شوند. اپل هر سال تعداد زیادی پتنت به ثبت می‌رساند که بسیاری از آنها هرگز بر روی دستگاه‌های اپل به کار گرفته نمی‌شوند.

پتنت اپل واچ
پتنت سنسور بیومتریک اپل واچ

انتظار می‌رود که نسخه بعدی اپل واچ یعنی  اپل واچ سری ۵ در جریان رویداد بعدی شرکت که در تاریخ ۱۰ سپتامبر امسال برگزار خواهد شد، رونمایی گردد. گفته می‌شود که سری ۵ دارای یک ویژگی جدید جهت مانیتور فشار خون کاربر خواهد بود. همانطور که می‌دانید در مورد سری ۴ شاهد اضافه شدن قابلیت کنترل ضربان قلب و الکتروکاردیوگرام به ساعت‌ها بودیم. الکتروکاردیوگرام، ضربان‌های غیرعادی قلب را که ممکن است منجر به فیبریلاسیون دهلیزی شوند، اسکن می‌کند. فیبریلاسیون دهلیزی بسیار خطرناک است و امکان دارد باعث سکته و لخته شدن خون و در نهایت مرگ شخص گردد. علاوه بر کنترل فشار خون، احتمالا شاهد یک اپلیکیشن مانیتور خواب نیز در اپل واچ سری ۵ خواهیم بود. 

اگر به خاطر داشته باشید زمانی که ساعت‌های اپل واچ در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند، اپل فقط به جنبه مد آنها توجه داشت. برای مثال، یکی از از این ساعت‌ها، با طلای ۱۸ قیراط و با بندهای Hermes ساخته شده بود که قیمتی حدود ۱۷ هزار دلار داشت. اما اپل بعدا مسیر خود را تغییر داد و تمرکز خود را بر روی قابلیت‌های پایش سلامت ساعت‌ها گذاشت. البته نباید فراموش کرد که همین تغییر استراتژی زمان بسیار زیادی را از اپل گرفت. حالا اپل در سه ماهه دوم امسال (از ماه آوریل تا ژوئن) توانسته حدود ۵.۷ میلیون ساعت هوشمند در سرتاسر دنیا بارگیری کند که این تعداد، بسیار بیشتر از ۳.۸ میلیون دستگاه مدت مشابه سال گذشته است. اپل در طول همین بازه زمانی، ۴۶.۴ درصد از سهم بازار ساعت هوشمند را در اختیار داشته که تقریبا سه برابر سهم سامسونگ (رتبه دوم) در بازار است. همانطور که این پتنت‌ها نشان می‌دهند شرکت در حال اضافه کردن نوآوری‌های جدید به ساعت‌های خود است تا بتواند امکانات پایش سلامت آنها را پیشرفته‌تر و به‌روزتر کند. اپل واچ تابه‌حال زندگی بسیاری از افراد را نجات داده است و هرچه قدر قابلیت‌های زیادی به آن اضافه شوند، زندگی‌های بیشتری نجات پیدا خواهد کرد.

نوشته ساعت‌های هوشمند اپل واچ در آینده به سنسور بیومتریک اسکن پوست کاربر مجهز خواهند شد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.