سال ۲۰۲۱، سال مفیدی برای کارمندان دورکار است

سال 2021 برای کسانی مفید است که بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توانند خود را با شرایط مختلف کاری وفق دهند. بسیاری از آمریکایی‌ها و همه کارمندانی که امروزه از راه دور کار می‌کنند، در اوایل سال 2020 مجبور به ترک دفاتر خود شدند و باید در برابر چالش‌های عجیبی که توسط ویروس کرونا پیش پایشان قرار گرفته بود، ایستادگی می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بتوانند محیط کاری خود را از محل کار به خانه بیاورند، با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شدند، خلاقیت به خرج دادن در این راه می‌توانست کمی از مشکلات آن‌ها بکاهد. با وجود این، اکثر کارمندان حتی پس از پایان یافتن بحران و قرنطینه، از دورکاری کردن لذت برده و نسبت به ادامه کار در خانه ابراز علاقه می‌کنند.

مطالعه‌ای که توسط FlexJobs در فوریه سال 2020 (بهمن ماه 1398) انجام شد، نشان داد که فقط 4.7 میلیون آمریکایی یا تقریبا 3.4 درصد از جمعیت از راه دور کار می‌کردند. در سال گذشته، این تعداد به 42 درصد افزایش یافت، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان دفاتر را مجبور به تعطیلی کرد. نظرسنجی اخیر FlexJobs از 4000 نفر که از راه دور کار می‌کنند نشان داد که 65 درصد افراد پس از همه‌گیری نیز به صورت تمام وقت از راه دور کار می‌کنند، در حالی که 31 درصد ترجیح می‌دهند به صورت ترکیبی کار کنند.

با نگاهی به سال 2021 می‌توانیم انتظار داشته باشیم که با توجه به ارسال واکسن‌های همه‌گیری به سراسر جهان، کار از راه دور راحت‌تر، عادلانه‌تر و با انزوای کمتری انجام شود و حتی از نظر مالی نیز حقوق بهتر و پاداش بیشتر به کارمندان داده شود.

بری رینولدز (Brie Reynolds)، متخصص ارشد شغلی در FlexJobs گفته است:

من مطمئن نیستم که با این تغییر بزرگ و یک شبه بتوان سال 2021 را به خوبی سال 2020 برای کارمندان دانست، اما می‌توان گفت که سال 2021 اساسی برای سطح بعدی کار از راه دور خواهد بود. اکنون کارفرمایان بیشتری در دورکاری مشارکت دارند، بنابراین من فکر می‌کنم که اساس کار 5 تا 10 سال آینده در سال 2021 ایجاد خواهد شد.

در ادامه به بررسی چند روش خواهیم پرداخت که کار از راه دور را در سال 2021 گسترش و بهبود می‌بخشد. همچنین رویکردهایی برای افزایش درآمد کارمندان دورکار و قوانین کارفرمایان و بهتر شدن شرایط دورکاری را بیان خواهیم کرد، پس اگر برای خواندن این مطلب مشتاق هستید، در ادامه آی‌تی‌رسان را همراهی کنید.

سیاست‌گذاران از کارمندان دورکاری حمایت خواهند کرد!

همه کارمندان دورکاری قبل از همه‌گیری، بازار خوبی داشتند، اما حوزه انتخابیه نسبتا کوچکی داشتند. ولی در سال 2021 افراد دورکار بخش بسیار بیشتری از جمعیت خواهند شد و اینگونه انگیزه‌ای برای سیاست‌گذاران فراهم می‌شود تا نیازهای آن‌ها را تامین کنند. رینولدز گفته است:

من فکر می‌کنم می‌توانیم برای حمایت از کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند، قوانین جدید درباره مالیات و استخدام آن‌ها وضع کنیم و آن‌ها را به دورکاری تشویق کنیم.

او افزود که سیاست‌های خاص کار از راه دور در گذشته با توجه به تعداد کمی از افراد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اکنون که کار از راه دور برای بسیاری از کارمندان عادی شده است، او بسیار خوش‌بین است که اراده سیاسی بیشتری برای بهبود شرایط کارمندان از راه دور وجود دارد.

کارمندان از راه دور به تجهیزات و منابع بیشتری دسترسی پیدا خواهند کرد!

جمعیت بیشتر کارمندان از راه دور همچنین به شرکت‌ها انگیزه می‌دهد تا محصولی را طراحی کنند که تجربه آن‌ها را بهبود می‌بخشد، این در حالی است که این امر انگیزه بیشتری به کارفرمایان می‌دهد تا سرمایه‌گذاری بزرگتری داشته باشند.

دیوید جانسون (David Johnson)، تحلیلگر اصلی بخش کارمندان در تحقیقات فارستر، پیش‌بینی کرده است که آنها برنامه‌هایی برای افزایش پاداش خواهند داشت، او اینچنین اظهار کرده است:

هنگامی که شما از راه دور کار می‌کنید، احساس دیده شدن و درک شدن بیشتری خواهید داشت؛ بنابراین شرکت‌ها این هزینه را جبران می‌کنند. آن‌ها قصد دارند که روی مدیران با مهارت و باتجربه سرمایه‌گذاری کنند و همچنین روی فناوری تمرکز کنند که به آنها کمک می‌کند هنگام کار از راه دور مشارکت کارکنان را بهتر درک کنند.

دیوید جانسون همچنین انتظار دارد که در سال آینده بتوانیم امکاناتی مانند امنیت از راه دور، مدیریت هزینه‌ها، همکاری و ابزارهای ارتباطی بهتری فراهم کنیم. برخی از سازمان‌ها حتی برای مدیریت نیازهای خود، نیروی کار اختصاصی از راه دور استخدام کرده‌اند.

او در این باره اینچنین اظهار کرد:

وقتی فقط 5 درصد از نیروی کار اداره‌ای به صورت راه دور کار کنند، ارتقای این افراد کمی با مشکل روبه‌رو خواهد شد. اما حالا اگر نیمی از کارمندان دورکاری داشته باشند، در این صورت ارتقای شغلی توجیه‌پذیرتر خواهد شد.

کار از راه دور عادی می‌شود!

به گفته جانسون، سخت‌ترین قسمت کار از راه دور انتقال اولیه از دفتر به خانه است. او معتقد است کار از راه دور برای همه در سال 2021 بسیار راحت‌تر خواهد بود.

به عنوان مثال، بسیاری از آمریکایی‌ها برای مطابقت با سبک زندگی کاری از راه دور مجبور بودند سبک زندگی و عادات روزمره خود را به طرز چشمگیری تغییر دهند، اما تا امسال این موانع و مشکلات به زودی از بین خواهند رفت.

او اینچنین گفت:

مردم اکنون به چیزهای جدیدی عادت‌ کرده‌اند و از نظر روانشناختی نیز این سخت‌ترین کار است. وقتی افراد از راه دور کار می‌کنند، سطح راحتی هم برای کارمندان و هم مدیران افزایش می‌یابد.

مشکلات کارمندان دورکاری در عدم تفکیک زندگی کاری از زندگی شخصی حل خواهد شد!

دورکاری برای والدینی که دارای فرزند هستند، دشوار است و آن‌ها را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند.

بسیاری از کسانی که از سال 2020 کار از راه دور را شروع کردند، بیشتر از قبل با افراد سر و کار داشتند.

جاب ون در وورت (Job van der Voort)، مدیر عامل و بنیانگذار سازمان Remote که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارمندانی از سراسر جهان به صورت دورکاری استخدام کنند، در این باره توضیح می‌دهد:

به عنوان کسی که مدت طولانی طرفدار دورکاری بوده‌ام، این بدترین راه برای ادامه کار است. یعنی شما مجبورید در خانه بمانید و از راه دور کار کنید، نمی‌توانید به بیرون از خانه بروید و کار دیگری انجام دهید.

او اینچنین اظهار می‌کند که بیشتر کارمندان از راه دور به دلیل محدودیت‌های قرنطینه و جابه‌جایی، هنوز مزایای واقعی سبک زندگی اینگونه را تجربه نکرده‌اند.

او در این باره اظهار کرد:

یکی از چیزهای شگفت‌انگیز در مورد کار از راه دور این است که شما می‌توانید از هر کجا که بخواهید کار کنید که به شما امکان می‌دهد چیزهای عجیبی را تجربه کنید. دورکاری مزیتی دارد این است که شما می‌توانید مدتی به کشور دیگری سفر کنید ولی در عین حال به کار خود نیز مشغول باشید. یا این که اگر از خانه ماندن خسته شده‌اید، می‌توانید به کافی‌شاپی رفته و فقط با همراه داشتن لپ‌تاپ خود به کار خود نیز بپردازید. پس می‌توان گفت دورکاری کردن نوعی آزادی است. در حال حاضر نمی‌توان به کشوری سفر کرد یا به جای خانه در کافی‌شاپی از راه دور کار کنید، زیرا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا شرایط پیچیده‌ای حاکم شده است، اما من فکر می‌کنم این تجربیات به طور گسترده بهبود خواهد یافت.

او می‌افزاید که یکی از بزرگترین چالش‌هایی که کارمندان دورکاری مخصوصا آن‌هایی که تازه به این جمع افزوده شده‌اند، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که آن‌ها نمی‌توانند زندگی کاری خود را از زندگی شخصی به ویژه والدین جدا کنند.

جاب ون در وورت گفت:

ما شکایت‌های زیادی در این باره می‌شنویم، اما با پایان یافتن همه‌گیری، این نوع مشکلات کاملا لغو می‌شود. برخلاف سخت‌تر بودن دورکاری، بسیار عالی است که شما به عنوان والدین دورکاری شناخته شوید. چون در این صورت می‌توانید زمان بیشتری را با فرزندان و خانواده خود بگذرانید، زیرا مجبور نیستید رفت و آمد کنید.

دیگر دورکاری به عنوان کار منزوی شناخته نخواهد شد!

جاب ون در وورت با همین دلیل می‌گوید که بسیاری از کارمندان دورکار با تنهایی و انزوا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما تأکید می‌کند که این مسائل خود بیشتر به علت وجود همه‌گیری است تا خود دورکاری. او اظهار می‌کند:

کار از راه دور به این معنی نیست که شما با دیگران کار نمی‌کنید، حتی به این معنی نیست که در نزدیکی افراد دیگر کار نمی‌کنید. من بسیاری از افراد را می‌شناسم که ترجیح می‌دهند در فضایی کار کنند که همکارانشان نیز حضور دارند، البته در حال حاضر مجاز نیست. به همین دلیل فکر می‌کنم که سال آینده وقتی که همه‌گیری از بین رود و محدودیت‌ها برداشته شود، کار از راه دور به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

محل کار از راه دور متنوع‌تر می‌شود!

کار از راه دور به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا استعدادهای نهفته‌ای را شکوفا کنند، چون کارفرمایان می‌توانند بهترین و درخشان‌ترین افراد را از سراسر جهان به کار گیرند. اصلا مهم نیست که آن‌ها در کجای کره زمین حضور دارند. جاب ون در وورت در نتیجه معتقد است که نیروی کار در آینده بین‌المللی و بسیار متنوع‌تر خواهد بود. او می‌گوید:

با روش دورکاری می‌توانید از هرجای این زمین نیرو استخدام کنید. در نتیجه ایجاد سازمان‌های متنوع‌تر آسان‌تر است، زیرا استعدادهای بسیار بیشتری شناخته خواهد شد. داشتن یک گروه متنوع از افراد منجر به تفکر بهتر درباره نحوه انجام کارها می‌شود.

درآمد کارمندان از راه دور افزایش می‌یابد!

همانطور که کارفرمایان می‌توانند از هرجایی افرادی استخدام کنند، کارمندان هم اکنون می‌توانند فرصت‌های شغلی خارج از منطقه جغرافیایی خود را جستجو کنند و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا به مشاغل با درآمد بالاتر در بازارهای مختلف دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال، برنامه‌نویسان رایانه‌ای معمولا به مکان‌هایی مانند سیلیکون‌ولی می‌روند تا بتوانند میزان بیشتری درآمد را بدست آورند. جاب ون در وورت گفته است:

امروز می‌توانید در هر کجا که می‌خواهید زندگی کنید، مثلا این مورد خارج از ایالات متحده را نیز شامل می‌شود. با این وجود، می‌توانید مقدار زیادی درآمد کسب کنید. این همان آینده‌ روشنی است که در پیش روی ما قرار دارد.

شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که قصد دارند میزان پولی را که برای جبران خسارت به افراد می‌پردازند، با میزان هزینه‌های زندگی کارمندان وفق دهند. با این حال، ون در وورت معتقد است که چنین سیاست‌هایی تحت فشار بازار به سرعت متلاشی می‌شوند. او گفته است:

اگر مهارت خاصی در کاری داشته باشید، مستقل از موقعیت مکانی خود، در ازای کار کردن درآمد دریافت می‌کنید. اگر فکر می‌کنید باید بیش از آنچه به شما پیشنهاد می‌شود درآمد کسب کنید، پس می‌توانید به دنبال کارفرمای دیگری باشید.

نوشته سال 2021، سال مفیدی برای کارمندان دورکار است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.