سامسونگ آپدیت اندروید ۱۰ را به‌زودی برای گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس عرضه می‌کند

همانطور که احتمالا می‌دانید، سامسونگ فقط نسخه 5G گلکسی نوت 10 پلاس را با جدیدترین ورژن محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا، یعنی اندروید 10 عرضه کرد و بقیه اعضای خانواده نوت 10، با اندروید 9.0 پای روانه بازار شدند.

دارندگان نوت 10 و نوت 10 پلاس بسیار امیدوار بودند که گوشی‌هایشان تا پایان امسال آپدیت اندروید 10 را دریافت کند، اما شواهد و قراین حاکی از آن بود که سامسونگ آن را در ماه ژانویه سال 2020 و آن‌هم در چند بازار محدود ارایه خواهد کرد.

اما براساس خبری که امروز منتشر شد، ظاهرا عرضه رسمی این آپدیت به‌زودی انجام خواهد پذیرفت و دست‌کم در آلمان، برای کاربرانی که در برنامه بتای عمومی آن مشارکت داشتند، قابل دسترس خواهد بود. بقیه کاربران هم برای دریافت نسخه اصلی آن احتمالا مدت زمان اندکی منتظر خواهند ماند. البته باتوجه به اینکه اخیرا گوشی‌های گلکسی S10 ،S10 پلاس و S10e، اولین نسخه پایدار اندروید 10 را دریافت کردند، به نظر می‌رسد که انتشار نسخه غیربتای آن در اروپا و آسیا به‌زودی اتفاق خواهد افتاد.

سامسونگ، پیش‌ازاین، اعلام کرده بود که اندروید 10 را برای گوشی‌های سری گلکسی S10، در ماه ژانویه سال آینده عرضه خواهد کرد. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، خبر امروز چندان شوک‌کننده هم نخواهد بود. به‌ویژه اینکه شرکت اولین نسخه پایدار اندروید 10 را چند روز پیش برای تعدادی از دستگاه‌های میان‌رده خود در هند نیز ارایه کرد.

نوت 10 و نوت 10 پلاس چه زمانی در آمریکا اندروید 10 را دریافت خواهند کرد؟

اگر صادقانه بخواهیم به این سوال جواب دهیم باید بگوییم که ما در حال‌حاضر هیچ اطلاعات رسمی‌ درباره تاریخ عرضه اندروید 10 برای گوشی‌های سامسونگ در آمریکا در اختیار نداریم؛ اما براساس تجربیات قبلی‌مان حدس‌هایی می‌توانیم بزنیم. اولا باید خاطرنشان کنیم که نباید انتظار داشت که سری نوت 10 سامسونگ هم مثل خانواده گلکسی S10 این شرکت در همه‌جای دنیا عرضه شوند. بنابراین اینکه نوت 10 پلاس چقدر بهتر و گران‌تر از گلکسی S10 پلاس است، اصلا موضوع مهمی نیست. ثانیا این نکته را به خاطر داشته باشید که سامسونگ نیاز دارد که با اپراتورهای آمریکایی برای بهینه کردن آپدیت جدید برای همه نسخه‌های نوت 10 و S10 همکاری کند. البته مدل‌های آنلاک‌شده‌ای از این گوشی‌ها هم در آمریکا وجود دارند که نیازی به این پروسه بهینه‌سازی از طرف تامین‌کنندگان سرویس وایرلس ندارند، اما به دلایلی، این نسخه‌های آنلاک‌شده پرچمداران سامسونگ اغلب بعد از یک مدت زمان طولانی آپدیت‌های اصلی سیستم‌عامل را دریافت می‌کنند.

بنابراین با در نظر گرفتن دو نکته فوق، به نظر می‌رسد که تاریخ ژانویه 2020، واقع‌بینانه‌ترین زمان برای عرضه آپدیت اندروید 10 برای بسیاری از نسخه‌های نوت 10 و نوت 10 پلاس در آمریکا است. بااین‌حال، از بابت ارایه این به‌روزرسانی، لااقل برای سری S10 سامسونگ در تعطیلات کریسمس تقریبا مطمئن هستیم.

آپدیت اندروید 10 شامل چه مواردی می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این موضوع از یک سازنده به سازنده دیگر متفاوت است. برای مثال، سامسونگ تمایل به این دارد که با ارایه پوسته‌های مختص خودش، کمی از نسخه اندروید استوک گوگل فاصله بگیرد. شرکت سال گذشته رابط کاربری One UI را جایگزین TouchWiz کرد و اخیرا هم ورژن دوم این رابط کاربری را با یک‌سری اصلاحات جزئی در اختیار کاربران قرار داد.

One UI 2.0

البته این بدین معنی نیست که اندروید 10، تغییرات اندکی را در گوشی شما ایجاد خواهد کرد؛ بلکه برعکس، شما شاهد تغییرات بسیار زیادی از جمله ژست‌های تمام‌صفحه‌ای کاملا جدید، بهبودهای کوچک اما مهم در حالت one-handed و همچنین مواردی مانند بهبودهای امنیتی مختلف، ابزارهای دیجیتالی مرتبط با سلامت، یک گراف پر از جزییات درباره مصرف باتری و تعداد زیادی اپلیکیشن‌های خانگی سامسونگ مانند Samsung Internet ،Contacts ،Calendar ،Reminder و Calculator خواهید بود.

البته باید بگوییم که در رابطه با ظاهر کلی سیستم‌عامل، تغییرات بزرگی وجود نخواهد داشت. ضمنا آپدیت جدید حجمی بیش از یک گیگابایت خواهد داشت و بنابراین از داشتن فضای کافی برای دانلود آن اطمینان حاصل کنید.

نوشته سامسونگ آپدیت اندروید 10 را به‌زودی برای گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس عرضه می‌کند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.