سامسونگ گلکسی نوت ۸ در برابر گلکسی نوت ۷؛ مقایسه دو نسل از یک خانواده

سامسونگ گلکسی نوت 8 در برابر گلکسی نوت 7؛ مقایسه دو نسل از یک خانواده
سامسونگ قصد دارد تا در بیست و سومین روز از ماه آگوست (۱ شهریور ماه) گوشی پرچمدار سامسونگ گلکسی نوت ۸ (Samsung Galaxy Note 8) خود را معرفی کند.

گلکسی نوت ۸ جانشین مدل سامسونگ گلکسی نوت ۷ است، دستگاهی که قبل از بوجود آمدن مشکلات باتری آن نشان داد که می‌تواند گوشی بسیار جذابی برای کاربران باشد، اما انفجارهای پیاپی باعث شد تا این کمپانی کره‌ای نوت ۷ خود را در یک فراخوان عمومی از بازار جمع آوری کند.

هنوز هیچ چیزی به طور رسمی درباره مشخصات گلکسی نوت ۸ تایید نشده است، اما به لطف انتشار شایعات زیادی که درباره این دستگاه صورت گرفته، تقریبا تمامی جزئیات مربوط به این فبلت جدید رخ نشان داده است. در این مطلب سعی داریم تا مقایسه‌ای بین سامسونگ گلکسی نوت ۸ و گلکسی نوت ۷ انجام دهیم تا ببینیم که نسل جدید این فبلت چه ویژگی‌هایی را نسبت به نسل قبلی در اختیار دارد.

مقایسه گلکسی نوت ۸ با گلکسی نوت ۷ در بخش طراحی

گلکسی نوت ۷ گوشی بسیار زیبایی بود، طراحی ساندویچی شیشه‌ای و فلزی آن، یک گوشی هوشمند تمام عیار را به نمایش گذاشت. صفحه نمایش دو لبه منحنی و لنز دوربین اصلی منحصر به فرد از ویژگی‌های طراحی آن به حساب می‌آمد و همان طور که از فبلت‌های سری گلکسی نوت انتظار می‌رود، قلم اس پن نیز به زیبایی هر چه تمامتر در آن خودنمایی می‌کرد.

دکمه اصلی با سنسور اثر انگشت تعبیه شده در آن، زیر صفحه نمایش قرار گرفت. این اسمارت فون با اندازه‌های ۷.۹ در ۷۳.۹ در ۱۵۳.۵ میلی‌متر خودی نشان داد و وزن آن به ۱۶۹ گرم می‌رسید. گلکسی نوت ۷ درست به مانند گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس دارای گواهینامه IP68 بوده که به معنای مقاومت این دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 7 در بخش طراحی

اما شایعات حاکی از آن است که طراحی گلکسی نوت ۸ تا حدودی شبیه به گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس خواهد بود. تقریبا تمامی پنل جلویی به نمایشگر دو طرف منحنی آن اختصاص یافته و طراحی ساندویچی شیشه و فلز در آن خودنمایی خواهد کرد. اگر چنین باشد، حاشیه‌های نمایشگر گلکسی نوت ۸ در مقایسه با نسل قبلی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

گزارش‌ها و رندرهای منتشر شده از فبلت گلکسی نوت ۸ نشان می دهد که این دستگاه کمی ضخیم‌تر از گلکسی S8 و گلکسی S8+ بوده و کمی هم از گلکسی نوت ۷ بلندتر طراحی شده است. ۸.۵ میلی‌متر ضخامت، ۷۴.۶ میلی‌متر پهنا و ۱۶۲.۵ میلی‌متر درازا آن را بلندتر از گلکسی نوت ۷ نشان خواهد داد.

با شروع شایعات درباره گلکسی نوت ۸ بسیاری گمان می‌کردند که حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر قرار خواهد گرفت، اما مدتی بعد رندرهای ارائه شده از وجود این سنسور در کنار دوربین دوگانه در پنل پشتی آن خبر دادند. سامسونگ گلکسی نوت ۸ نیز درست به مانند نسل قبلی به کد حفاظتی IP68 مجهز است؛ بنابراین، این دستگاه نیز از مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار برخوردار است.

مقایسه گلکسی نوت ۸ با گلکسی نوت ۷ در صفحه نمایش

نمایشگر دو لبه منحنی سوپر آمولد در گلکسی نوت ۷ اندازه‌ای برابر با ۵.۷ اینچ داشت و این همان اندازه‌ای است که تمامی فبلت‌های سری گلکسی نوت از زمان عرضه نوت ۳ با آن عرض اندام می‌کردند. این نمایشگر کواد اچ دی (رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل) دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ بوده و تراکم پیکسلی ۵۱۸ پیکسل بر هر اینچ را شامل می‌شد. گلکسی نوت ۷ اولین گوشی هوشمندی بود که از محتوای HDR پشتیبانی کرده و با تصاویر و محتواهای اچ دی آر در نتفلیکس و آمازون ویدیو تطابق داشت.

سامسونگ گلکسی نوت ۸ بر اساس گزارش‌ها با یک صفحه نمایش ۶.۳ اینچی معرفی خواهد شد. این صفحه نمایش کمی بزرگتر از نمایشگر ۶.۲ اینچی گلکی اس ۸ پلاس بوده؛ اگرچه نسبت تصویر آن همان مقدار ۱۸.۵:۹ در مدل پلاس پرچمدار جدید گلکسی اس ۸ است.

صفحه نمایش نسل جدید گلکسی نوت سامسونگ همان نمایشگر بی‌کران در گلکسی اس ۸ است. این بدان معناست که پنل آمولد دو لبه منحنی مجددا در این دستگاه نیز خودنمایی می‌کند، هر چند که گفته می‌شود رزولوشن تا کیفیت تصویری ۴K افزایش خواهد یافت. اگر این شایعه به واقعیت بپیوندد، تراکم پیکسلی نمایشگر گلکسی نوت ۸ به ۶۹۹ پیکسل بر هر اینچ خواهد رسید. چنین تراکم پیکسلی بالایی می‌تواند موقعیت خوبی برای استفاده از هدست‌های جدید Gear VR را فراهم کند.

مقایسه گلکسی نوت ۸ با گلکسی نوت ۷ در بخش دوربین

یکی از بخش‌هایی که در آن سامسونگ گلکسی نوت ۸ برتری محسوسی نسبت به نسل قبلی خود خواهد داشت، بخش تصویربرداری است. عکاسی با گلکسی نوت ۸ می‌تواند لذت بیشتری را برای کابران به ارمغان بیاورد.

گلکسی نوت ۷ دارای دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم f/1.7 بود فوکوس خودکار تشخیص فاز و لزشگیر اپتیکال از ویژگی‌های این دوربین بود.

دوربین سلفی آن نیز یک سنسور ۵ مگاپیکسلی داشت و همان دهانه دیافراگم f/1.7 در آن دیده می‌شد. عملکرد هر دو دوربین بسیار عالی بود. دوربین اصلی قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K داشت و در عین حال دوربین جلو می‌توانست ویدیوهایی باکیفیت فول اچ دی ضبط کند.

اما دوربین گلکسی نوت ۸ بر اساس گزارش‌های منتشر شده یک دوربین دوگانه است. ترکیبی از دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی که یکی به لنزهای واید مجهز بوده و سنسور دیگر دارای لنزهای تله فوتو با زوم اپتیکال ۲X خواهد بود. لرزشگیر اپتیکال همچنان به عنوان یک ویژگی دیده شده و پردازش تصویر چند فریم نیز جذابیت آن را دوچندان می‌کند.

دوربین گلکسی نوت 8

انتظار می‌رود که رزولوشن دوربین سلفی گلکسی نوت ۸ نیز در مقایسه با گلکسی نوت ۷ افزایش یابد. گزارش‌ها از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم f/1.7 خبر می‌دهند. گلکسی S8 و گلکسی S8 پلاس در دوربین سلفی خود ویژگی فوکوس خودکار دارند و پیش بینی‌می‌شود که دوربین سلفی گلکسی نوت ۸ نیز با چنین ویژگی همراه شود.

مقایسه گلکسی نوت ۸ با گلکسی نوت ۷ در بخش سخت افزار

گلکسی نوت ۷ انرژی پردازشی خود را از اگزینوس ۸۸۹۰ به دست می‌آورد، ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، فضای ذخیره سازی آن را تشکیل داده و این مقدار از طریق کارت میکرو اس دی تا ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقا بود.

یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انرژی روزانه آن را تامین می‌کرد، هر چند که همین باتری پاشنه آشیلی برای این گوشی هوشمند شد و مقصر اصلی حوادث ناگوار برای این دستگاه شناخته شد. پورت یو اس بی نوع C وظیفه انتقال داده و شارژ دستگاه را بر عهده داشت. جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و اسکنر عنبیه چشم از دیگر ویژگی‌های آن بود.

لیست شایعه شده درباره مشخصات  گلکسی نوت ۸ جزئیات جذابی را نشان می‌دهد. اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام، پردازنده‌ای است که در نسخه آمریکایی این گوشی خودنمایی می‌کند و مدل‌های آماده شده برای عرضه در بازارهای جهانی به اگزینوس ۸۸۹۵ مجهز خواهند بود. ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی خواهد داشت و هر دو مدل قادرند تا با پشتیبانی از کارت میکرو اس دی ظرفیت فضای ذخیره سازی را افزایش دهند.

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 7

باتری گلکسی نوت ۸ یکی ازمهمترین  نقاط تمرکز در این دستگاه است. یک باتری جدید ۳۳۰ میلی‌آمپر ساعتی که آزمون‌های مختلفی را پشت سر گذاشته در درون آن قرار دارد. یو اس بی نوع C همچنان به عنوان درگاهی برای شارژ و انتقال داده‌ها شناخته شده، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در این فبلت جدید نیز خودنمایی کرده و اسکنر عنبیه چشم همچنان خودی نشان می‌دهد.

مقایسه گلکسی نوت ۸ با گلکسی نوت ۷ در بخش نرم افزار

گلکسی نوت ۷ با اندروید مارشمالو عرضه شد و رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ بر بالای آن نقش بست. این نرم افزار همان تجربه‌ کاربری گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را منتقل می‌کرد و البته ویژگی‌های اضافی که به عملکرد قلم اس پن آن مربوط می شد.

سامسونگ گلکسی نوت ۸ احتمالا در اوایل ورود به بازار با سیستم عامل اندروید نوقا دیده خواهد شد که رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ را به عنوان پوسته بالایی در اختیار خواهد داشت. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که ویژگی‌های قلم اس پن در نوت ۸ نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و البته دستیار صوتی بیکسبی نیز برای اولین بار در سری گلکسی نوت با این مدل خودنمایی خواهد کرد.

مقایسه قیمت گلکسی نوت ۸ با قیمت گلکسی نوت ۷

سامسونگ گلکسی نوت ۷ با قیمتی در حدود ۹۰۰ دلار به بازار عرضه شد، اما شایعات درباره قیمت گلکسی نوت ۸ رقم بالاتری را اعلام می‌کنند. قیمت این دستگاه چیزی در حدود ۱۰۰۰ یورو (کمی بیشتر از ۱۱۰۰ دلار) خواهد بود. گفته می‌شود که این دستگاه گرانترین گوشی هوشمند سامسونگ خواهد بود.

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 7

در هر صورت تا رونمایی از جدیدترین پرچمدار سری گلکسی نوت سامسونگ زمان زیادی باقی نمانده است. این دستگاه می‌تواند تمام خاطرات تلخ نسل قبلی این سری را برای سامسونگ به دست فراموشی بسپارد و نوید بخش ظهور دستگاهی قدرتمند در بازارهای جهانی باشد.

منبع: pocket-lint

مطلب سامسونگ گلکسی نوت ۸ در برابر گلکسی نوت ۷؛ مقایسه دو نسل از یک خانواده برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.