سخنگوی دولت: برنامه‌ای برای قطع اینترنت وجود ندارد؛ شبکه ملی برای زمان تحریم است

 
«علی ربیعی»، سخنگوی دولت امروز (۱۸ آذر) در نشست خبری خود اعلام کرد که دولت نه در زمان کنونی و نه در آینده هیچ برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد. او اعتقاد دارد که از آنچه رییس جمهور روز گذشته در مجلس گفته است، اشتباه برداشت شده است.
 
«حسن روحانی»، روز گذشته و همزمان با ارائه بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس، در رابطه با اینترنت، شبکه ملی اطلاعات و بی‌نیاز شدن از خارج صحبت کرده بود. رئیس جمهور در همین رابطه گفته بود:
 
«قدرت پهن باند و شرایط ارتباطی ما نسبت به آغاز دولت یازدهم، ۲۰ برابر شده است. بنابراین ما این روند را ادامه می‌دهیم و انشالله، در زمینه اینکه ما بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی‌مان را آنچنان تقویت کنیم تا مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خودشان، نیازی به خارج نداشته باشند، و اخیراً هم مقام معظم رهبری، دستوری در این زمینه داده‌اند که انشالله در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم. انشالله مردم ما شرایط بهتری را لمس خواهند کرد.»
 
این اظهار نظر وقتی در کنار تجربه قطع اینترنت در آبان ماه قرار گرفت، باعث جرقه‌ای انفجاری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر احتمال جدی برای قطع اینترنت در آینده شد. اما اکنون، یک روز پس از این اظهار نظر رئیس جمهور، سخنگوی دولت عقیده دارد که برداشت‌ها از آنچه روحانی در رابطه با شبکه ملی اطلاعات و بی‌نیازی از خارج گفته، اشتباه بوده است. بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده، علی ربیعی امروز در همین رابطه گفته است:
 
«من با آقایان فیروزآبادی [رئیس مرکز ملی فضای مجازی]، جهرمی [وزیر ارتباطات] و دیگر اعضای دولت صحبت کردم. از این صحبت ها برداشت غلطی صورت گرفت. ما در کشور یک شبکه بیشتر نداریم و آن هم شبکه ملی است. در این شبکه ملی اینترنت هم هست. اینترنت از طریق این شبکه به مردم ارائه می‌شود. دولت به هیچ وجه نه الان و نه آینده برنامه ای برای قطع دسترسی مردم اینترنت ندارد. اصلا اینترنت مگر قطع شدنی است؟»
 
ربیعی همچنین اعلام کرده که آینده‌ی اقتصاد دنیا و اقتصاد دیجیتال، مبتنی بر اینترنت است و نگاه کاربردی ایران نیز در این میان «تکیه بر جوانان کشور» و «تسخیر بازار منطقه» است. با این حال او به شبکه‌ای مستقل اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما شبکه‌ای مستقل را دنبال می‌کنیم تا در زمانی حساس مانند تحریم آمریکا، بتواند مستقل عمل کند و برای مثال بانک‌ها از کار نیفتند و در شرایط بحران بخشی از خدمات دولتی ادامه داشته باشد و نتوانند به عنوان سلاح تحریم از آن استفاده کنند.»
 
او تاکید کرده که قرار نیست قطع اینترنت ابزاری برای هر واقعه‌ای باشد: «دولت در این زمینه مطالعه می‌کند که قطع اینترنت به عنوان ابزاری برای هر واقعه‌ای قرار نگیرد. در پاسخ به اقدام آمریکا دولت به دنبال توسعه زیرساخت‌هایی است که علاوه بر تضمین دسترسی مردم به اینترنت، استقلال و پایداری در برابر تحریم های آمریکا را هم داشته باشد.»