سریع‌ترین پردازنده در کدام تلفن هوشمند قرار دارد؟!

سریع‌ترین پردازنده در کدام تلفن هوشمند قرار دارد؟!

زمانی که یک تلفن هوشمند خریداری می‌کنید، سوال‌های زیادی در ذهن شما شکل می‌گیرد. یکی از این سوال‌ها این است: کدام پردازنده نسبت به بقیه سرعت بیشتری دارد؟! معلوم نیست که مشخصات حاصل از بنچمارک تا چه اندازه روی تصمیمات شما تأثیر می‌گذارد؟ در این مطلب می‌توانید متوجه شوید که کدام پردازنده سرعت بیشتری نسبت به رقبای خود داراست و این مشخصات، تا چه اندازه روی فعالیت‌های روزمره دیوایس تأثیر می‌گذارد.

پردازنده تلفن هوشمند در نگاه کلی

پردازنده تلفن‌های هوشمند را می‌توان هسته آنها در نظر گرفت که وظیفه سرعت بخشیدن به فعالیت‌های گجت‌ها را بر عهده دارد. به همن دلیل، مشخص است که با سرعت زیادی کار می‌کند. اما چه چیزی باعث می‌شود که پردازنده یک تلفن هوشمند نسبت به دیگری، با سرعت بیشتری عمل کند؟ تعداد هسته‌ها روی این قضیه تأثیر دارد، اما تمام ماجرا به آنها خلاصه نمی‌شود.

(System on Chip (SoC شامل موارد زیادی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، مودم LTE، پردازنده مولتی‌مدیا، امنیت، پردازنده سیگنال و … اشاره کرد. تمامی این قسمت‌ها باعث می‌شوند تا صحبت در مورد پرسرعت‌ترین پردازنده کمی سخت شود.

پردازنده ARM، کاندید شماره یک برای تلفن‌های هوشمند

گلکسی S4 توانست موفقیت بسیار خوبی برای پردازنده‌های ARM رقم بزند. این تلفن هوشمند دارای دو شاخه مستقل در پردازنده خود است. شاخه بزرگتر دارای چهار هسته با توان پردازشی بالاست و شاخه کوچکتر نیز دارای چهار هسته برای کاهش قدرت مورد استفاده توسط پردازنده است.

شاخه کوچکتر که هسته‌های ضعیف‌تر را شامل می‌شود، مخصوص فعالیت‌های انجام‌شده در پس‌زمینه است و شاخه بزرگتر، مخصوص فعالیت‌های سنگین است که طبیعتا انرژی بیشتری از باتری می‌گیرد.

البته در بیشتر موارد، هسته‌های قوی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سرعت دستگاه بیشتر باشد. استفاده از هسته‌های قوی و ضعیف در کنار یکدیگر در تلفن‌های هوشمند، تبدیل به یک استاندارد شده است که اکثر تولید کنندگان از آنها استفاده می‌کنند.

بر اساس تحقیقات ما، پردازنده Exynos 8890 که در گلکسی S7 Edge مورد استفاده قرار گرفته است، سریع‌ترین پردازنده در میان تلفن‌های هوشمند اندرویدی به حساب می‌آید. البته این پردازنده، سریع‌ترین عملیات پردازشی را انجام نمی‌دهد، بلکه با مدیریت خوب میان پردازش و گرافیک، وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد. پردازنده Kirin 950 که در تلفن هوشمند Honor 8 قرار گرفته است، سریع‌ترین پردازنده در کارهای آفیس و ویرایش ویدئو به شمار می‌رود، اما در زمینه بازی‌ها، لذت آنچنان زیادی به کاربر نمی‌بخشد.

مبحث گرافیک؛ آیا تفاوت زیادی هنگام بازی‌ کردن وجود دارد؟

شرکت انویدیا را می‌توان تولیدکننده سریع‌ترین پردازنده گرافیکی (GPU) در دنیا به حساب آورد. تعداد بازی‌هایی که از این پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کنند، هر روز در حال افزایش است. انویدیا اخیرا لیستی از بازی‌هایی که توسط پردازنده‌های گرافیکی این شرکت پشتیبانی می‌شوند را منتشر کرده است.

تفاوت در سرعت پردازنده‌های گرافیکی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما یک بازی سنگین را اجرا می‌کنید. بر خلاف کامپیوترها، بازی‌ها روی تلفن‌های هوشمند زیاد با لگ و به اصطلاح لکنت همراه نیست و در عمل، با گرافیک پایین‌تری اجرا می‌شوند.

طبق آماری که موسسه ۳DMark Sling Shot در مورد پردازنده گرافیکی تلفن‌های هوشمند منتشر کرده است، سریع‌ترین پردازنده گرافیکی در گلکسی S7 و S7 Edge با پردازنده Snapdragon قرار گرفته است. پیکسل سی و وان‌پلاس ۳ نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانید برای بازی روی آنها حساب کنید.

سریع‌ترین پردازنده: اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱

پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ با چهار هسته، سرعت بیشتری نسبت به پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۱۰ داراست. پیکسل گوگل، یکی از آخرین تلفن‌های هوشمندی است که از این پردازنده استفاده می‌کند.

Exynos 8: پردازنده، تنها بخشی از تأمین کننده سرعت دستگاه است!

با پردازنده Exynos 8890، سامسونگ موفق شد تا برای دومین بار، سریع‌ترین پردازنده تلفن‌های هوشمند را تولید کند. اما این موضوع، تنها دلیل سرعت زیاد تلفن‌های هوشمند سری گلکسی نیست. سرعت بالا در بارگذاری اپلیکیشن‌ها به دلیل حافظه UFS 2.0 که در وان‌پلاس ۳ و پیکسل گوگل نیز استفاده شده بود، است.

Helio X30 مدیاتک

مدیاتک را تولیدکننده ارزان‌ترین پردازنده‌ها در دنیا به حساب می‌آورند. اما این شرکت به رقیبی برای کوالکام و سامسونگ تبدیل شده و دست به تولید پردازنده‌ای به نام Helio X30 زده است. اما از آنجا که در حال حاضر هیچ تستی روی این پردازنده انجام نشده است، ما نظر خود در مورد این پردازنده را فعلا رزرو می‌کنیم!

مقایسه

دیوایس‌هایی که از پردازنده Snapdragon 820 یا Exynos 8890 موجود در گلکسی S7 استفاده می‌کنند، پرسرعت‌ترین گجت‌ها از لحاظ پردازنده به حساب می‌آیند. هوآوی و دیوایس‌هایی با برند آنر که از پردازنده HiSilicon بهره می‌برند نیز برای کارهای روزمره بسیار خوب به نظر می‌رسند. اما در زمینه گیمینگ نمی‌توانید حسابی روی آنها باز کنید.

نوشته سریع‌ترین پردازنده در کدام تلفن هوشمند قرار دارد؟! اولین بار در پدیدار شد.