سری هواوی میت ۴۰ از لنز دوربین Free-from و تراشه جدید کایرین ۱۰۲۰ بهره خواهد برد

گوشی‌های سری میت 40 هواوی چند ماه دیگر معرفی خواهند شد و در همین راستا گو مینگجی (Guo Mingji)، از تحلیلگران بین‌المللی، پیش‌بینی‌هایی را درباره آن‌ها کرده است. البته انتظار نمی‌رود این هندست‌ها زودتر از ماه سپتامبر معرفی شوند و حتی ممکن است به خاطر شیوع ویروس کرونا این کار دیرتر انجام شود. با این‌حال، تقریبا همه اطلاعات پیشنهادی مینگجی قابل‌باور هستند، هرچند که شواهد محکمی در تایید آن‌ها وجود ندارد.

اگر از چیپست شروع کنیم، ما به احتمال زیاد شاهد استفاده از کایرین 1020 (که با اسم‌رمز “Baltimore” نیز شناخته می‌شود) در سری میت 40 خواهیم بود. مینگجی ادعا کرده‌ است که این تراشه از پروسه ساخت ۵ نانومتری کوالکام بهره خواهد برد. با این‌حال هنوز معلوم نیست که پروسه ساخت آن از نوع N5 خواهد بود که ۱۵ درصد عملکرد بهتر و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به فناوری ۷ نانومتری دارد، یا اینکه از نوع N5P است که حدود ۱۵ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به N5 دارد.

نوع هسته‌های پردازشی ARM که در داخل چیپست استفاده خواهند شد هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. مینگجی به هسته‌های Cortex-A77 یا Cortex-A78 اشاره کرده‌ که به نظر می‌رسد تنها گزینه‌های ممکن باشند. در رابطه با تاریخ معرفی کایرین 1020 نیز مینگجی ادعا می‌کند که چیپست جدید می‌تواند در حوالی ماه آگوست به‌طور انبوه عرضه گردد. هواوی راجع به تراشه‌هایش چندان رازدار نبوده و اخیرا برخی از جزییات کایرین 820 5G و کایرین 985 را منتشر کرده است. بنابراین احتمالا در مورد کایرین 1020 هم چنین کاری را خواهد کرد.

در بخش دوربین، براساس جدیدترین اطلاعات انتظار می‌رود که شاهد بهره‌گیری از طراحی لنز Free-form روی سری میت 40 باشیم. مینگجی می‌گوید این طراحی روی دوربین اولتراواید این سری استفاده خواهد شد و انحراف‌ها و اعوجاج‌های آن را به حداقل خواهد رساند. طراحی جدید ظاهرا توسط خود هواوی ثبت اختراع خواهد شد و بنابراین منحصر به محصولات این شرکت خواهد بود.

نام طراحی لنز Free-from شاید برایتان کمی مبهم باشد، اما اگر با علم اپتیک آشنایی داشته باشید ایده آن را به‌راحتی می‌توانید بفهمید. البته این طراحی اسامی دیگری مانند digitally surfaced ،cut-to-polish و direct-to-surface نیز دارد که کمی توصیفی‌تر هستند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، طراحی لنز Free-from اشاره به پروسه پیشرفته‌ای دارد که محدوده گسترده‌ای از اقدامات را شامل می‌شود: از کارهای اولیه روی شکل لنز و نوع مواد آن گرفته تا نرم‌افزار پیشرفته و محاسبات پیچیده شکست نور و اپتیک روی سطح لنز. ضمن اینکه باید به پروسه‌ها و دستگاه‌های ساخت آن نیز اشاره کنیم که می‌توانند با دقت بسیار بالایی کار کنند. ما درباره ابعادی در حد ۱ میکرون یا ۱/۲۵۴۰۰ اینچ صحبت می‌کنیم. بنابراین همانطور که ملاحظه می‌کنید واقعا فناوری پیشرفته‌ای است و ما امیدواریم که هواوی درنهایت بتواند محصول بهتری ارایه کند.

نوشته سری هواوی میت 40 از لنز دوربین Free-from و تراشه جدید کایرین 1020 بهره خواهد برد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.