سطح یکی از قمرهای سیاره مشتری در تاریکی می‌درخشد!

اروپا، یکی از 80 قمر شناخته‌شده مشتری است. آنچه که در سطح ماه این سیاره وجود دارد، بسیار خاص پیش‌بینی شده است.

دانشمندان در زیر سطح یخی ماه این سیاره، اروپا، وجود یک اقیانوس غول‌پیکر و پنهان را پیش‌بینی می‌کنند؛ چیزی مانند مخزن بزرگی از آب که می‌تواند یکی از بهترین شانس ما را برای یافتن حیات در منظومه شمسی را فراهم آورد. اما اروپا فقط امیدی درخشان برای کشف حیات فراتر از زمین نیست؛ بلکه ممکن است به دلایل دیگری این‌چنین باشد. طبق تحقیقات جدید، قمر مشتری به معنای واقعی کلمه در تاریکی می‌درخشد.

در مطالعه‌ جدیدی، تیمی به سرپرستی فیزیکدان مورتی گودیپاتی (Murthy Gudipati) و آزمایشگاه ناسا اظهار داشتند که تابش حاصل از میدان مغناطیسی مشتری به دلیل واکنش شیمیایی با یخ، می‌تواند باعث براق شدن در سطح یخ‌زده اروپا شود.

محققان در مقاله خود این‌چنین توضیح داده‌اند که:

سطح اروپا به دلیل وجود میدان مغناطیسی قوی مشتری به طور مداوم شار زیادی از ذرات باردار را تجربه می‌کند. این ذرات باردار با انرژی زیاد، از جمله الکترون، با سطح غنی از یخ و نمک برهم‌کنش دارند و در نتیجه فرآیندهای پیچیده فیزیکی و شیمیایی ایجاد می‌کنند.

با توجه به اینکه محققان هنوز ترکیب شیمیایی پوشش یخی اروپا را کاملا درک نکرده‌اند، چگونگی این فرآیندها واضح نیست و رصدخانه کِک (Keck) در هاوایی و تلسکوپ فضایی هابل نیز نتوانسته‌اند این درخشش فرضی را که قبلا رخ داده است، ثبت کنند.

در دهه‌های آینده، با فضاپیماهایی که به منظومه شمسی خواهند رفت، فرصتی برای مشاهده این پدیده از نزدیک پیدا می‌کنیم. با این حال، در حال حاضر فقط می‌توان با جایگزین‌های زمینی یخ اروپا و تابش الکترون را شبیه‌سازی کنیم. در طیف وسیعی از آزمایشات، تیم پژوهشگران مرکز آب یخ‌زده را در لوله آلومینیومی خنک کرده و یخ را به دمای منفی 173.15 درجه سانتیگراد یا منفی 279.67 درجه فارنهایت رسانده و آن را تحت تابش الکترونی قرار دارند.

وقتی محققان مشغول به انجام این کارها بودند، یخ از خود درخششی ساطع کرده، اما شدت روشنایی بستگی به نوع مواد شیمیایی غیر یخی در آب دارد. آن‌ها این‌چنین اظهار کردند:

نمونه مشابه یخی قمر مشتری هنگام قرار گرفتن در معرض تابش الکترون با انرژی زیاد، طیفی مشخصی درخشش را منتشر کرد. دریافتیم که وجود کلرید سدیم و کربنات باعث کاهش درخشش و در مقابل نمک تلخ باعث افزایش درخشش سطح یخ می‌شود.

فرضیه جذابی وجود دارد این است که اروپا ممکن است به طور مداوم در تاریکی درخشان باشد، ولی چون ما خیلی دور هستیم، نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم؛ اما علاوه بر آن، این یافته‌ها می‌تواند راه را برای روش‌های جدید مطالعه یخ قمر مشتری هموار کند.

این امکان وجود دارد که سیستم‌ تصویربرداری فضاپیمایی که به منظومه شمسی می‌رود، بتوانند درخشش ماه را از مدار مشتری مشاهده کند (حدود 50 کیلومتر یا 30 مایل بالاتر از سطح). اگر در تجزیه این طیف‌ها، نور جدیدی را به ترکیب شیمیایی یخ ماه رسانده شود، مواد یخی از مناطق یخ خالص آب مشخص خواهند شد.

علاوه بر مطالعات، از این تکنیک‌ها می‌توان برای تجزیه و تحلیل سایر قمرهای مشتری نیز استفاده کرد؛ محققان نیز عجیب بودن این مسائل را تایید کرده‌اند. محققان نتیجه‌گیری کرده‌اند که:

با توجه به محیط تابش منحصر به‌فرد و تنوع غنی زمین‌شناسی و ترکیبی در سطح ماه مشتری، تابش یخ در آن در تاریکی ممکن است بسیار فوق‌العاده باشد و بر خلاف هر پدیده دیگری در منظومه شمسی به نظر بیاید.

نوشته سطح یکی از قمرهای سیاره مشتری در تاریکی می‌درخشد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.