سند مربوط به پتنت جدید اپل، نحوه استفاده از محصول بزرگ آینده کمپانی را نمایش می‌دهد

در اوایل ماه جاری، گزارشی اعلام کرد که اپل فرآیند توسعه عینک‌های مبتنی بر واقعیت‌افزوده خود موسوم به Apple Glasses را موقتا متوقف نموده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود این دستگاه همان محصول بزرگ آینده اپل باشد و یکی از تحلیل‌گران نیز پیش‌بینی کرد که این گجت حتی از آی‌فون نیز بزرگ‌تر خواهد بود. به گفته وب‌سایت CNET، اپل کماکان قصد دارد که در سال آینده از یک هدست واقعیت‌ترکیبی با قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی رونمایی کند. همچنین این هدست مجهز به نمایشگرهای 8K (به بیان دقیق‌تر با رزولوشن 7680 در 4320 پیکسل) برای هریک از چشم‌هاست. به منظور درک هرچه بهتر موضوع، جالب است بدانید که هدست واقعیت‌مجازی اچ‌تی‌سی وایو پرو از رزولوشن 1400 در 1600 پیکسلی بهره می‌گیرد.

در آوریل سال 2018، حجم بالای اطلاعات لو رفته از مشخصات پیشرفته محصول و همچنین بهره‌گیری هدست از یک پردازنده 5 نانومتری حکایت داشت. در حال حاضر تراشه‌هایی نظیر A11 اپل و اسنپ‌دراگون 855 از فرآیند 7 نانومتری استفاده می‌کنند و براساس پیش‌بینی‌ها، کمپانی TSMC طی سال آینده از تولیدات مبتنی بر فرآیند 5 نانومتری رونمایی خواهد کرد. استفاده از فرآیند با شماره کوچک‌تر به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای به‌کارگیری شده در تراشه است. لذا به لحاظ تئوری، یک پردازنده 5 نانومتری بایستی از توان پردازشی بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تر نسبت به قطعات فعلی برخوردار باشد. شماره مدل مورد اشاره در گزارش امروز، T288 است. پیش‌تر در نوامبر سال 2017 نیز به چنین شناسه‌ای اشاره شده بود. از آن زمان به بعد، اطلاعات لو رفته از نام یک سیستم‌عامل جدید حکایت داشتند. این سیستم‌عامل برای استفاده هدست‌ها توسعه یافته است و (rOS (Reality Operating System نام دارد.

این هدست احتمالا برای اهداف گیمینگ، تماشای رسانه دیجیتالی، وب‌گردی و مواردی از این‌دست مورد استفاده قرار می‌گیرد

در اوایل ماه جاری، دفتر ثبت پتنت و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) سند مربوط به پتنت ثبت شده توسط اپل را منتشر کرد. این سند، Titled Display System Having Sensors (سیستم نمایشگر مجهز به حسگر) نام دارد و در خصوص یک نمایشگر با قابلیت اتصال به سر (HMD) و استفاده از فناوری واقعیت‌ترکیبی (واقعیت‌افزوده/ واقعیت‌مجازی) بحث می‌کند. HMD مجهز به حسگرهایی است که اطلاعات مربوط به کاربر و محیط پیرامون وی را گردآوری می‌کنند. این اطلاعات شامل گفتار کاربر، حرکات چشم و ژست‌های حرکتی دستان وی خواهد بود. این حسگرها به منظور دستیابی به نگرشی از دنیای واقعی پیرامون کاربر احتمالا از یک یا چند دوربین تشکیل می‌شوند.

تصویر استخراج شده از سند پتنت اپل در رابطه با هدست واقعیت‌ترکیبی

“یک سیستم واقعیت‌ترکیبی احتمالا در قالب دستگاه‌های مجهز به این فناوری نظیر هدست، کلاه، عینک حفاظ‌دار یا عینک‌هایی تحت‌عنوان نمایشگر رو سری (HMD) تجلی پیدا می‌کند. این محصولات شامل یک مکانیسم انعکاسی جهت پخش یا نمایش فریم‌هایی شامل تصاویر سمت چپ و سمت راست برای چشمان کاربر هستند و یک نگرش 3 بعدی مجازی را برای کاربران رقم می‌زنند. نگرش‌های مجازی 3 بعدی احتمالا دربردارنده نماهایی از محیط پیرامون کاربر به‌همراه محتوای مجازی اضافه شده (نظیر اشیاء مجازی، برچسب‌های مجازی و مواردی از این‌دست) هستند. سیستم واقعیت‌ترکیبی احتمالا دارای حسگرهایی است که اطلاعات مربوط به محیط پیرامون کاربر (نظیر ویدیو، اطلاعات عمق صحنه، داده‌های نورپردازی و …) را گردآوری می‌کنند. بعلاوه این سیستم‌ها جهت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کاربر (نظیر اظهارات کلامی وی، حرکات چشم، ژست‌های حرکتی دست و …) نیز از حسگرهایی بهره می‌گیرند. حسگرها، اطلاعات گردآوری شده را در قالب داده‌های ورودی به کنترلر سیستم واقعیت‌ترکیبی ارسال می‌کند. کنترلر احتمالا فریم‌های دربردارنده محتوای مجازی که از طریق حداقل یکی از مجاری ورودی حسگرها دریافت شده است را پردازش می‌کند. این کنترلر احتمالا به‌صورت یکپارچه با ماژول HMD و یا حداقل در قالب یک دستگاه خارجی با HMD مرتبط خواهد بود. HMD به منظور ارائه نگرش مجازی 3 بعدی شامل محتوای مجازی و نمایی از محیط اطراف به کاربر، احتمالا فریم‌های پردازش شده توسط کنترلر را نمایش خواهد داد. – چکیده‌ای از سند درخواست ثبت پتنت اپل”

تصویر مربوط به سند ثبت پتنت اپل

هدست واقعیت‌ترکیبی، اطلاعات گردآوری شده توسط حسگرها از دنیای واقعی را با داده‌های گرافیکی ایجاد شده برای واقعیت‌مجازی ادغام می‌کند. بعلاوه این دستگاه بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط یک یا چند حسگر ردیاب چشم، سنسورهای ابرو و حسگرهای تعبیه شده در آرواره تحتانی، تصویر آواتار چهره کاربر را نمایش می‌دهد. پتنت اعلام می‌کند که دستگاه HMD به منظور انعکاس یا نمایش تصاویر برای چشمان سمت چپ و راست کاربر از یک پروژکتور بهره خواهد برد. همچنین این محصول به‌همراه اپلیکیشن‌هایی با قابلیت افزودن محتوای مجازی به نمایی از دنیای واقعی فعالیت خواهد کرد. سند پتنت به برخی موارد کاربری از این‌دست اشاره نموده است که آموزش مجازی، گیمینگ، تماشای رسانه دیجیتال و پیمایش وب از جمله آن‌ها به‌شمار می‌روند.

درخواست اولیه ثبت این پتنت، پیشتر و در سپتامبر سال 2017 توسط اپل ارایه شد.

نوشته سند مربوط به پتنت جدید اپل، نحوه استفاده از محصول بزرگ آینده کمپانی را نمایش می‌دهد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.