سهرابی مدیر عامل جاجیگا:صدای بستن فضای مجازی ترسناک تر از کرونا است / باریک لو مدیر فروش میوه پلاس: هر روز با یک بحران مواجه هستیم

فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی در چهل و چهارمین نشست نقد و اندیشه با بررسی تاثیرات کرونا در کسب و کارهای اینترنتی، چشم انداز این حوزه را با توجه به تغییر رفتار مردم مثبت ارزیابی کردند
چهل وچهارمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع « تاثیر کرونا بر کسب و کارهای نوپا » با حضور بابک سهرابی مدیر عامل استارت آپ گردشگری «جاجیگا» به صورت آنلاین از استان گیلان و مهدی باریک لو مدیر فروش فروشگاه اینترنتی «میوه پلاس» و اجرای «احسان محمدی»، روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدی باریک لو مدیر فروش فروشگاه اینترنتی میوه پلاس با اشاره به اینکه کار خود را از 3 سال گذشته آغاز کرده اند، گفت: میوه پلاس با هدف تامین زنجیره میوه از طریق فضای مجازی شروع بکار کرد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال 97، افزود: در آن سال با افزایش هزینه های تمام شده مانند بسته بندی و کرایه حمل و نقل دچار مشکل و افت فروش شدیم.
بابک سهرابی مدیر عامل استارت آپ گردشگری «جاجیگا» نیز در ابتدای سخنان خود در این نشست به سابقه راه اندازی این کسب و کار اشاره کرد و گفت: بعد از 10 سال سابقه کارمندی در یک شرکت پتروشیمی با آشنایی و بررسی کسب و کارهای اینترنتی در سال 95 ایده خود را در این حوزه به اجرا رساندم و در خردادماه 96 نیز آغاز بکار کردیم که با استقبال و رشد خوبی مواجه شدیم.
سهرابی با بیان اینکه 3 تا 5 درصد رزرو اقامتگاه ها در کشور از طریق آنلاین انجام می شود، تصریح کرد: هم اکنون 95 درصد اجاره اقامتگاه ها به صورت سنتی انجام می شود در حالی که جاجیگا و پلتفرم های مشابه به شفافیت و سلامت کسب و کارها کمک می کنند.
در ادامه نشست، باریک لو به تاثیر کرونا بر کسب و کارهایی مانند میوه پلاس اشاره کرد و گفت: این وضعیت تاثیر مثبتی بر کسب و کار میوه پلاس داشت به طوری که فروش ما به 3 برابر افزایش یافت اما این رشد برای ما خوشحال کننده نبود چرا که مردم دچار مشکل بودند.
وی یکی از مشکلات این دوره را عدم تمایل نیروی انسانی برای کار عنوان کرد و درباره تغییر نگاه و عادت مردم به خرید اینترنتی، افزود: این تغییر نگاه و عادت مردم به خریدهای اینترنتی و روند توسعه کسب و کارها در آینده مثبت است و شاهد رشد خوبی در این حوزه خواهیم بود.
اما سهرابی مدیر اپلیکیشن گردشگری جاجیگا تاثیر کرونا بر کسب و کار خود را صد در صد منفی عنوان کرد و گفت: تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری فاجعه بود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 98 کشور دچار بحران های مختلفی بوده، افزود: اوایل سال 98 بحران سیل در کشور تا حوادث آبان ماه و قطعی اینترنت باعث شد از رشد 9 برابری نسبت به سال 97 به رشد 4 برابر رسیدیم و بعد از حوادث مربوط به هواپیمای اوکراینی در بهمن ماه به 2 برابر سال 97 و  در نهایت در بحران کرونا به 3 دهم درصد رشد 97 نزول کردیم و در فروردین ماه نیز که رشد صفر درصد داشتیم.
مدیر عامل استارت آپ «جاجیگا»، تصریح کرد: بر اساس همین شرایط کرونا برای کسب و کارهای گردشگری که ناتوان شده بودند مانند تیر خلاص عمل کرد.
وی با اشاره به اینکه از اواخر اردیبهشت ماه دوباره آغاز بکار کرده اند، افزود: از ابتدای خرداد ماه اوضاع بهتر شده و استقبال خوبی داشته ایم و امیدواریم با رعایت پروتکل ها اوضاع کسب و کارهای گردشگری بهبود یابد.
باریک لو نیز در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره تدابیر کسب و کارها برای مدیریت شرایط بحرانی مانند کرونا، با اشاره به اینکه تقریبا هر روز با بحرانی مواجه هستیم، گفت: چاره ای به غیر از فعالیت در این حوزه نداریم و امیدواریم در آینده این بحران ها کاهش یابد.
وی درباره وضعیت اینترنت در این ایام نیز افزود: از نظر حجم و سرعت اینترنت مشکلی برای کسب و کار  وجود نداشته است.
سهرابی نیز درباره شیوه مدیریت بحران در مواقعی مانند بحران کرونا، با اشاره به اینکه این وضعیت خارج از اراده انسان است و باید برای آن آماده باشیم، گفت: حلقه گمشده اقتصاد کسب و کارها، هدر دادن منابع و بی مهابا هزینه کردن است که باید با ساختار مالی بسیار محتاط بتوانیم از بحران های اینچنینی عبور کنیم.
وی با تاکید به اینکه در جاجیگا با ساختار مالی بسیار محتاط توانستیم از این شرایط عبور کنیم، افزود: تغییر رفتار کاربران برای استفاده از کسب و کارهای اینترنتی فرصتی است که برای تولید کنندگان محتوا و ارائه کنندگان سرویس های اینترنتی فراهم شده تا بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.
مدیر عامل استارت آپ «جاجیگا»، با اشاره به اینکه راه نجات اقتصاد ما استفاده از ظرفیت هایی مانند گردشگری در کشور است، گفت: قطع شدن اجباری فروش نفت اتفاق بسیار مهمی در اقتصاد ایران است که باعث شده هزینه ها و خرج های بی رویه توسط دولت، مردم و کسب و کارها متوقف شود و این اتفاق بسیار خوبی است.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد پایدار و سالم گردشگری در سایه نفت گم شده است، افزود: به دلیل اینکه در گردشگری زحمت و فکر نیاز است اما فروش و استفاده از نفت به راحتی انجام می شود، شاهد عبور از یک دوره راحت به دوره سخت هستیم که دردآور است اما باید از این مرحله عبور کنیم.
سهرابی بزرگترین تهدید را نیروی کار مناسب در حوزه کسب و کارهای جدید عنوان کرد و گفت: در نیروی کار موجود در جامعه انگیزه و تلاش و دانش مورد نیاز وجود ندارد وخانواده، مردم، مدارس و دانشگاه ها در ایجاد چنین شرایطی موثر هستند در صورتی که نیروی کار مناسب باید انگیزه، حداقل مهارت شروع به کار داشته باشد و علاقمند به یادگیری و صبور باشد و این شرایط برای آینده نگران کننده است.
وی با اظهار نگرانی از طرح مباحثی مربوط به بستن فضای مجازی و فیلتر شبکه های اجتماعی، افزود: این ابزارها، ابزارهای رشد جوامع هستند و قدرت های برتر دنیا در این حوزه با نوآوری، تفکر و برنامه ریزی به این قدرت دست یافته اند و ما نیز با برنامه ریزی و تولید محتوای خوب می توانیم از این ابزارها استفاده کنیم.
سهرابی با انتقاد از کسانی که از بستن شبکه های اجتماعی در فضای مجازی صحبت می کنند، تصریح کرد: سوال من این است که این افراد چقدر در کسب و کارهای بخش خصوصی زحمت کشیده اند و به دلیل اینکه هیچ زمانی کسب و کاری مبتنی بر مردم انجام نداده اند نمی توانند تصمیم درستی بگیرند و این مسائل ترسناک تر از بحران کرونا است.
وی افزود: از طرفی وزارت ارتباطات پهنای باند را توسعه می دهد و از طرف دیگر صدای بستن می آید.
سهرابی وظیفه حاکمیت را کاهش دخالت در اقتصاد عنوان کرد و گفت: در این شرایط بحرانی حاکمیت باید راه را برای کسب و کارها باز و شرایط راتسهیل کند و فقط اجازه دهد که این کسب و کارها به کار خود ادامه دهند.
باریک لو نیز به وظیفه دولت به عنوان یک تسهیل گر برای کسب و کارها اشاره کرد و گفت:  کرونا تاثیر کوتاه مدت در کسب و کارها داشته است اما به دلیل تغییر رفتار مردم آینده بهتری برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد.