سیستم خنک‌کننده گرافینی میت ۲۰ ایکس هواوی چگونه کار می‌کند؟!

graphene-mate سیستم خنک‌کننده گرافینی میت 20 ایکس هواوی چگونه کار می‌کند؟!

گوشی جدید معرفی‌شده هواوی میت 20 ایکس از سیستم خنک‌کننده گرافینی استفاده می‌کند. این تکنولوژی اولین بار است که در یک گوشی هوشمند استفاده می‌شود، اما سؤال اینجاست که دقیقا این تکنولوژی چیست و چگونه کار می‌کند؟

بر اساس گفته خود این شرکت این تکنولوژی دقیقا به شرح زیر است:

این تکنولوژی یک سیستم تحول‌یافته خنک‌کننده قوی است که به‌منظور به دست آوردن یک عملکرد بسیار عالی، از یک فیلم گرافینی و یک محفظه بخار استفاده می‌کند.

با تعبیه این تکنولوژی خنک‌ساز جدید در گوشی میت 20 ایکس هواوی، CPU و GPU (پردازنده و واحد گرافیکی) این گوشی مدت زمان بیشتری می‌توانند به حداکثر میزان بهره برسند و برای مشتریان و کاربران تجربه بسیار عالی بازی کردن را به ارمغان می‌آورد.

سیستم خنک‌کننده ترکیبی

گرافین یک ماده بسیار نازک، قوی و رسانای گرمایی است که از چیدمان سطحی کندویی (شش‌ضلعی) اتم‌های کربن ساخته شده است. این ماده به‌عنوان یک ساختار بسیار غنی و با کاربرد گسترده شناخته می‌شود.

گرافین از مس خاصیت رسانندگی گرمایی بالاتری دارد و بنابراین می‌تواند به‌سرعت گرمای داخل گوشی را منتقل کند. اما آنچه به‌خصوص کمی عجیب به نظر می‌رسد، این است که چگونه شرکت هواوی توانسته آن را به همراه یک محفظه بخار مورد استفاده قرار دهد؟

محفظه‌های بخار سینک‌های حرارتی هستند که در لپ‌تاپ‌ها به‌جای لوله‌های بزرگ حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعه صاف و محکم است که در داخل خود یک مایع مخصوص دارد (این مایع می‌تواند بخار و ذوب شود، درحالی‌که مقدار آن کاهش نیابد). زمانی که این مایع حرارت داده شود، در داخل این محفظه متراکم شده و به حالت بخار تبدیل می‌شود. سپس این مایع متراکم شده توسط لوله‌هایی به داخل مکان قبلی خود باز می‌گردد.

گرافین می‌تواند به چند طریق با یک محفظه بخار کار کند. با توجه به اینکه گرافین رسانندگی بالای گرمایی دارد اولین راه این است که می‌تواند به‌عنوان یک “واردکننده” گرما به محفظه بخار مورد استفاده قرار گیرد (یعنی گرما را از دستگاه به این محفظه منتقل کند). هم‌اکنون مس به‌عنوان رساننده گرما در محفظه‌های بخار استفاده می‌شود که البته گرافین یک جایگزین بسیار مناسب برای آن است.

البته گرافین می‌تواند به‌عنوان خارج کننده گرما از محفظه در سمت دیگر آن نیز مورد استفاده قرار گیرد (یعنی گرما را از محفظه به بیرون دستگاه منتقل کند و باعث شود مایع داخل محفظه بخار سریع‌تر به حالت قبلی خود بازگردد).

شرکت هواوی به هر طریقی که از گرافین استفاده کند، یقینا باعث خنک کردن سریع دستگاه خود خواهد شد. با این تکنولوژی می‌توان کیفیت بازی کردن را (نه‌تنها در گوشی‌ها، بلکه در تبلت‌ها و یا لپ‌تاپ‌ها) بسیار افزایش داد. حال باید منتظر ماند و این تکنولوژی خنک‌کننده جدید گرافینی را مشاهده و بررسی کرد.

نوشته سیستم خنک‌کننده گرافینی میت 20 ایکس هواوی چگونه کار می‌کند؟! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.