شاهکار جدید کاسینی، زمین از نمای حلقه های یخی سیاره زحل

شاهکار جدید کاسینی، زمین از نمای حلقه های یخی سیاره زحل
بشر از دیر باز شیفته رصد اجرام کیهانی و سیارات منظومه شمسی در آسمان شب بوده است. در این بین سیاره زحل و درخشش مجذوب کننده اش، جایگاه ویژه ای داشته است، اما اگر عکس این قضیه اتفاق بیافتد؛ چطور؟

عکس جدید فضاپیمای کاسینی ناسا، زمین را از نمای حلقه های یخی زحل به ما نشان می دهد. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اعلام کرده، کاسینی این عکس را در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) در حالی که ۱.۴ میلیارد کیلومتر با زمین فاصله داشته، به ثبت رسانده است. در هنگامی که عکس گرفته شده، قسمت جنوبی اقیانوس آرام به سوی دوربین بوده است. با وجودی که نمی توان اقیانوس آرام را در این فاصله تشخیص داد؛ اما می توان نزدیک ترین دوست زمین، ماه را دید که در نزدیکی زمین در گردش است.

نسخه بزرگنمایی شده ای از عکس فضاپیمای کاسینی که سیاره زمین را از نمای حلقه های یخی زحل نشان می دهد
نسخه بزرگنمایی شده ای از عکس فضاپیمای کاسینی که سیاره زمین را از نمای حلقه های یخی زحل نشان می دهد

کاسینی رفته رفته به پایان ماموریت تاریخی خود نزدیک می شود. کاسینی که چند روز قبل ماموریت نهایی خود، پایان بزرگ (Grand Finale) را آغاز کرده، پس از ۱۲ سال کاوش زحل و اقمار آن، روز ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷، با شیرجه مرگ بار در جو سیاره زحل به کارش پایان خواهد دادو

در حالی که کاسینی از لحاظ فنی قابلیت رصد سیاره زحل را تا چندین سال آینده خواهد داشت، ولی با توجه به کمبود سوخت کاوشگر، ناچارا ماموریت آن هم به پایان خواهد رسید. در واقع، اگر سوخت کاسینی به پایان برسد، دانشمندان دیگر قادر به کنترل مدار آن نخواهند بود و خطر برخورد آن به یکی از دو قمر زحل که دارای پتانسیل زندگی هستند، بسیار بالا خواهد بود.

یکی از آخرین یافته های کاسینی که دانشمندان را امیدوار به کشف حیات کرده، یکی از این دو قمر، یعنی قمر یخی انسلادوس است. اخترشناسان می گویند، موفق به کشف مولکول های هیدروژن در آبفشان های انسلادوس شده اند.

با وجودی که نمی توان در این نما، اقیانوس آرام را تشخیص داد؛ اما می توان نزدیک ترین دوست زمین، ماه را دید که در نزدیکی زمین در گردش است
با وجودی که نمی توان در این نما، اقیانوس آرام را تشخیص داد؛ اما می توان نزدیک ترین دوست زمین، ماه را دید که در نزدیکی زمین در گردش است

در واقع با توجه به وجود مولکول های هیدروژن در این قمر، امکان کشف حیات به بیشترین حد خود رسیده است. چرا که هیدروژن نشان دهنده وجود فعالیت های هیدروترمالی در زیر پوسته یخی اقیانوس انسلادوس است و از آنجایی برخی از اساسی ترین اشکال حیات در اقیانوس های زمین، در شرایطی مشابه به وجود آمده اند، ممکن است، چنین اشکالی از حیات در انسلادوس هم وجود داشته باشند

کاسینی طی روزهای آینده، آخرین مانور گذر نزدیک خود را در اطراف یکی دیگر از قمرهای زحل، تیتان انجام خواهد داد. هدف کاسینی در این مانور گذر نزدیک ثبت عکس های دقیقی از سطح تیتان خواهد بود.

ماموریت کاسینی پروژه ای مشترک بین ناسا،  آژانس فضایی اروپا (اسا) و آژانس فضایی ایتالیا است. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، بخشی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا، بخش علمی ماموریت را مدیریت می کند. مدارگرد کاسینی و دو دوربین پردازنده آن در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا طراحی، توسعه و مونتاژ شده اند. همچنین مرکز عملیات تصویر برداری این ماموریت در موسسه علوم فضایی بولدر، کلرادو قرار دارد. فضاپیمای کاسینی در سال ۱۹۹۷ به فضا فرستاده شد و در سال ۲۰۰۴ در مدار سیاره زحل قرار گرفت.

.

منبع: ibtimes

 

 

نوشته شاهکار جدید کاسینی، زمین از نمای حلقه های یخی سیاره زحل اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.