شاهکار مایکروسافت در گیم بار جدید ویندوز ۱۰ و قابلیت های اختصاصی آن

امکان ضبط فیلم از گیم پلی و هر اپلیکیشن دیگر در گیم بار ویندوز 10

در آخرین بروز رسانی که در ۱۰ می ۲۰۱۹ انجام شد، ویندوز یک سری تغییرات اساسی را تجربه کرده است. یکی از بخش هایی که تاثیر گیری بیشتری داشته بخش گیم بار جدید است. این گیم بار، دیگر مثل گذشته صرفا برای ضبط فیلم بکار نمی رود. از جمله ویژگی های اضافه شده به این قابلیت می توان کنترل ولوم، اپ ها، بررسی ریسورس ها و غیره اشاره داشت.

با یک بررسی کوتاه روی این سرویس، ما قصد داریم به معرفی ۶ ویژگی ارزشمند گیم بار جدید ویندوز ۱۰ اشاره کنیم.

اگر می خواهید این تغییرات را در گیم بار مشاهده کنید لازم است که سیستم خود را به ورژن ۱۰ می ۲۰۱۹ بروز رسانی کنید.

چطور گیم بار ویندوز ۱۰ را باز کنیم؟

پیش از این که بخواهید با گیم بار کار کنید باید بدانید که چطور باید آن را باز کنید.

برای این منظور از کلید ترکیبی Windows+G استفاده کرده و آن را فشار دهید. با این کار بخشی باز می شود که گیم ها و هر اپلیکیشنی که روی سیستم شماست را نمایش می دهد. برای بستن این قابلیت، دوباره می توانید همین دو کلید را بگیرید یا این که یک جای خالی از نمایشگر را کلیک کنید یا یک بار بر روی دکمه ESC کلیک کنید.

البته مایکروسافت هنوز این بخش را game bar می نامد که البته استفاده از این نام گمراه کننده است چرا که یک نوار خالی نیست و به پانلی تبدیل شده که بسیاری از موارد را در خود جای داده است.

وقتی که گیم بار باز می شود، شما می توانید از بخش بالایی آن، روی Home کلیک کنید. این دکمه چیزی شبیه به منو است. با باز شدن این بخش انواع سرویس ها را مشاهده می کنید.

چطور گیم بار ویندوز 10 را باز کنیم؟

اگر با فشردن دکمه های ویندوز و G هیچ اتفاقی نمی افتد باید اطمینان داشته باشید که گیم بار ابتدا فعال است. برای این منظور به مسیر Settings > Gaming > Game Bar بروید. در این بخش گزینه ای وجود دارد به نام Record game clips, screenshots, and broadcast using Game bar که باید اطمینان کنید که این گزینه فعال است.

همچنین باید مطمئن باشید که شورت کات مورد نظر، از Win+G به چیز دیگری تغییر نکرده باشد.

آن چه در این جا لازم است را می توانید تنظیم کنید:

چطور گیم بار ویندوز 10 را باز کنیم؟

اگر می خواهید شورت کات را برای این بخش تغییر دهید می توانید از باکس انتهایی در صفحه ای که از آن اسکرین شات گرفته ایم استفاده کنید.

تنظیم ولوم اپلیکیشن ها در گیم بار جدید ویندوز

حتی اگر شما علاقه به بازی نداشته باشید، این بخش می تواند بارها به شما کمک کند. فرقی ندارد که کجای ویندوز خود هستید. با فشردن کلید های Windows+G ، گیم بار باز می شود و می توانید از همان منوی بالا Audio  را انتخاب کنید. با این کار، انواع و اقسام برنامه هایی که از صوت پشتیبانی می کنند را مشاهده می کنید و می توانید وضعیت صدا را برای هر کدام به دلخواه خود تنظیم کنید:

تنظیم ولوم اپلیکیشن ها در گیم بار جدید ویندوز 

مانیتور کردن وضعیت عملکردی سیستم در گیم بار جدید ویندوز ۱۰

گیم بار جدید ویندوز ۱۰ همچنین یک سرویس جدید ارائه می کند که به کمک آن می توانید وضعیت منابع خود و عملکرد آن ها را هنگام بازی یا هر زمان دیگری بررسی کنید.

این منابع شامل

  • سی پی یو ( پردازنده مرکزی )
  • جی پی یو ( پردازنده گرافیکی )
  • رم

می باشد

تغییراتی که مشاهده می کنید مربوط به ۶۰ ثانیه گذشته از سیستم می باشد. برای مشاهده این قابلیت کافی است Windows+G  را فشار دهید و از منوی بالایی، گزینه سوم یعنی Performance  را انتخاب کنید.

 

هر گونه پانل را همیشه در بالا قرار دهید (  on top )

اگر یک پانل برای شما اهمیت خاص داشته باشد می توانید با کلید Pin آن را معمولا روی صفحه قرار دهید به طوری که هیچ برنامه ای اولویت نمایش نسبت به ان نداشته باشند. مثلا شاید شما بخواهید چشم از وضعیت سی پی یو یا رم خود برندارید! در چنین شرایطی استفاده از کلید Pin کمک می کند که هنگام استفاده از سیستم این بخش پیش روی شما باشد.

البته وقتی که این کار را انجام می دهید، نگران مزاحمت پانل مورد نظر نباشید شما می توانید با درگ کردن و کشیدن آن پانل هر جا از نمایشگر که بخواهید آن را تنظیم کنید.

امکان ضبط فیلم از گیم پلی و هر اپلیکیشن دیگر در گیم بار ویندوز 10

پخش موزیک از Spotify توسط گیم بار جدید ویندوز

یکی دیگر از ویژگی های گیم بار ویندوز ۱۰ این است که با اسپاتیفای ادغام شده و به شما کمک می کند تا با وارد شدن به حساب کاربری اسپاتیفای خود، پانل خود را از طریق گیم بار مورد دسترسی قرار دهید.

پخش موزیک از Spotify توسط گیم بار جدید ویندوز

با این ویژگی می توانید موزیک پخش کنید و آن را کنترل کنید.

 

امکان ضبط فیلم از گیم پلی و هر اپلیکیشن دیگر در گیم بار ویندوز ۱۰

پیش از این گیم بار امکان این را فراهم می کرد که کاربر از صحنه گیم خود که ما آن را گیم پلی می گوییم فیلم بگیرد. اما حالا این قابلیت نه تنها حفظ شده بلکه ارتقا پیدا کرده است. حالا گیم بار اجازه می دهد از هر بخش از اپلیکیشن هایی که بخواهید و از هر پروسه ای که دلتان بخواهد فیلم بگیرید.

امکان ضبط فیلم از گیم پلی و هر اپلیکیشن دیگر در گیم بار ویندوز 10

در این حالت وقتی که روی ضبط کلیک می کنید از اسکرین شما فیلم ضبط می شود و در نهایت در بخشی مثل C:\Users\NAME\Videos\Captures folder. ذخیره می شود.

فرمت ان چه که ضبط کرده اید به صورت mp4  می باشد.

با کمک امکاناتی که این بخش به شما ارائه می کند می توانید به سادگی، از بخش Show All Captures استفاده کنید و تمام اسکرین شات ها و فیلم هایی را که گرفته اید مشاهده کنید و از میان آن ها به دنبال اپشن مورد نظر خود بگردید.

 

چت کردن در Xbox Live با کمک گیم بار جدید ویندوز ۱۰

در گیم بار جدید ویندوز ۱۰، یک ویجت اختصاصی Xbox Social ارائه شده که به شما اجازه می دهد با دوستان ایکس باکسی خود ارتباط برقرار کنید و با آن ها چت کنید.

چت کردن در Xbox Live با کمک گیم بار جدید ویندوز 10

همچنین در این بخش چیزی به نام Looking for Group وجود دارد که کمک می کند گروه های مختلف را جستجو کنید و به عضویت آن ها در آیید.

این ویژگی می تواند برای کاربران Xbox One یا Xbox 360 نیز مفید باشد. اما به نظر می رسد که مایکروسافت قصد دارد این ویژگی را ارتقا دهد و یک اکوسیستم خاص برای ایکس باکس فراهم کند تا کاربران در ان تعامل بهتری با دیگران داشته باشند.

نظر شما در رابطه با این تغییرات چیست؟

منبع

نوشته شاهکار مایکروسافت در گیم بار جدید ویندوز ۱۰ و قابلیت های اختصاصی آن اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.