شرکت اپل برای نخستین بار بیش از ۳ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرد

طبق روال معمول شرکت اپل در ۳ ماهه نخست سال مالی ۲۰۱۸ فرآیند سرمایه‌گذاری در زمینه عملیات تحقیق و توسعه را شتاب بخشید و برای استخدام نیروهای جدید و نوآوری‌هایی که این شرکت را در کورس رقابتی بازار فناوری حفظ می‌کند، بیش از ۳.۴ میلیارد دلار هزینه کرد. طبق گزارش کمیسیون اوراق بهادار و بورس، مبلغ ۳.۴ میلیارد دلاری هزینه شده توسط اپل ۴ درصد از میزان فروش خالص این کمپانی برای دوره زمانی ۳ ماهه منتهی به ماه دسامبر را به خود اختصاص داده است. این رقم نشان‌دهنده رشد متوالی ۴۱۰ میلیون دلاری و جهش سالانه ۵۳۶ میلیون دلاری خواهد بود.

رشد میزان استخدام نیروهای جدید و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با فعالیت‌های تحقیق و توسعه، هرساله رویه‌ای معمول برای اپل بوده است. همان‌طور که انتظار می‌رود این پروژه‌ها به صورت دقیق و با جزئیات تعریف نشده‌اند؛ اما اپل می‌گوید که بر سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه “محصولات و خدمات جدید و به‌روزرسانی شده که در مرکزیت راهبرد تجاری کمپانی قرار دارند” تمرکز می‌کند.

با لحاظ نمودن ارقام فعلی، شرکت اپل در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ میلیارد دلار در راستای تعهدات تحقیق و توسعه خود هزینه خواهد کرد. سرمایه‌گذاری اپل در این حوزه برای نخستین بار طی سال ۲۰۱۶ از مرز ۱۰ میلیارد دلار در هر سال فراتر رفت؛ زمانی که ۵ درصد از کل فروش خالص شرکت به فعالیت‌های تحقیق و توسعه تخصیص پیدا کرد. برای مقایسه خوب است بدانید که هزینه‌کرد اپل در زمینه اقدامات تحقیق و توسعه طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ معادل ۳ درصد فروش خالص این کمپانی بوده است.

افزایش هزینه‌ها در زمینه تحقیق و توسعه تلویحا به معنای کار بر روی پروژه‌هایی فراتر از رسیدگی‌های معمول به محصولات است. حوزه‌های تحقیقاتی بالقوه، توسعه نوآوری‌ها در زمینه واقعیت‌افزوده را شامل می‌شود که در حال حاضر محدود به کیت‌های واقعیت‌افزوده است. این مسئله می‌تواند دسته‌ای از سخت‌افزارهای جدید را طی ماه‌ها یا سال‌های آینده ایجاد نماید.

تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل در مصاحبه‌های گذشته خود از عزم کمپانی در زمینه توسعه فناوری واقعیت‌افزوده خبر داده بود و در کنفرانس تلفنی روز پنجشنبه نیز به صحبت‌های خود پیرامون این تکنولوژی ادامه داد.

وی گفت:

من مفهوم واقعیت‌افزوده را بسیار عمیق می‌بینم. واقعیت‌افزوده درعوض به انزوا کشاندن انسان، ظرفیت تقویت کارکرد وی را دارد. من نسبت به واقعیت‌افزوده باوری بسیار محکم و عمیق دارم. ما انرژی زیادی را صرف واقعیت‌افزوده نموده و در این راستا با سرعتی بسیاربالا پیش می‌رویم.

سایر سرمایه‌گذاری‌های اپل شامل تکمیل پروژه ناتمام تیتان است که تلاشی از سوی اپل برای ساخت پلتفرم یک اتومبیل خودران از ابتدا به شمار می‌آید. در حال حاضر به نظر می‌رسد که این نوآوری با تمرکز مجدد بر روی تیم‌های کوچک‌تر به دنبال توسعه فناوری رانندگی خودکار با استفاده از تجهیزات حسگر و نرم‌افزار مخصوص نصب شده بر روی نمونه‌های آزمایشی لکسوز است.

در کنار ابتکارات داخلی، اپل به سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌های خارجی از طریق مشارکت یا دریافت حق مالکیت نیز ادامه می‌دهد. روز پنج‌شنبه لوکا مانستری، مدیرمالی اپل گفت که این کمپانی در سال ۲۰۱۷ مالکیت ۱۹ شرکت کوچک‌تر را به دست آورده است. در ماه دسامبر شرکت اپل سرویس محبوب شناسایی آهنگ Shazam را با مبلغی نامشخص خریداری کرد. سایر خریدهای اعلام شده شامل استارتاپ هدست واقعیت‌افزوده Vrvana، شرکت شارژ بی‌سیم PowerbyProxi و شرکت dark data است که در زمینه داده‌های شبکه تخصص دارد.

در جدیدترین اخبار سرویس پشتیبانی توسعه‌دهندگان Buddybuild نیز اعلام کرد که در ماه ژانویه توسط شرکت اپل خریداری شده است.

نوشته شرکت اپل برای نخستین بار بیش از ۳ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرد اولین بار در پدیدار شد.