شرکت IKEA به‌دنبال عرضه محصولات هوشمند خانگی

آی تی ایران : شرکت ایکیا (IKEA ) در حال ایجاد یک منبع درآمد جدید از سیستم‌های خانگی هوشمند است و به این منظور به‌دنبال ایجاد بخش کسب‌و‌کار «Ikea Home smart» است.
این بخش ویژه قرار است از در فروشگاه‌های ایکیا که هر ساله حدود ۷۸۰ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند ایجاد شود. محصولات خانگی هوشمند ایکیا قرار است همه چیز از دستگاه‌های هوشمند بیدار کردن کاربر تا تجهیزات شرکت‌هایی چون گوگل و آمازون را دربرگیرد. پیتر وندرپل، مدیر زنجیره تامین شرکت ایکیا می‌گوید: ما تصمیم گرفته‌ایم به‌طور قابل‌توجهی در زمینه سیستم‌های خانگی هوشمند سرمایه‌گذاری کنیم و این بزرگ‌ترین بخش تجارت ما بعد از معرفی بخش کودکان است. ایکیا در زمینه سیستم‌های هوشمند خیلی بیگانه نیست. نخستین محصولات مرتبط این شرکت در سال ۲۰۱۵ و با عرضه میزها و لامپ‌هایی که از تکنولوژی شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کردند، آغاز شد. در سال ۲۰۱۷ این سیستم‌ها با توسعه لامپ‌های هوشمند ارزان قیمت گسترش پیدا کرد. در همین زمان شاهد شراکت ایکیا و Sonos سازنده بلندگوهای با کیفیت بودیم که عرضه سیستم‌های صوتی ارزان قیمت را فراهم می‌کرد.
 
ایکیا همین اواخر روی لوازم خانگی روباتیک هم محصولاتی را عرضه کرده بود. حالا قرار است نخستین بسته هوشمند IKEA در اول ماه اکتبر (۹ مهرماه ۹۸) عرضه شود اما بعد از آن‌چه خواهد شد؟ شرکت ایکیا تلاش می‌کند از تمامی پلت‌فرم‌های موجود مانند گوگل، اپل و آمازون برای سیستم‌های هوشمند خانگی خود بهره بگیرد. این درست در زمانه‌ای است که میزان خرید و علاقه به محصولات هوشمند خانگی بسیار بالا گرفته است. شرکت IDC پیش‌بینی کرده که فروش محصولات هوشمند خانگی به ۸۳۰ میلیون دستگاه طی امسال خواهد رسید. اما این میزان در سال ۲۰۲۳ دوبرابر خواهد شد و به ۶/ ۱ میلیارد دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.