شوک های پی در پی دونالد ترامپ به صنعت خودرو سازی جهان

پیش از مراسم تحلیف اش در روز جمعه، منتخب ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ موضع اش را در قبال صنعت خودروسازی مکزیک اعلام کرد، وی اذعان داشت که تمامی خودرو هایی که در مکزیک ساخته و وارد ایالات متحده می شوند مشمول ۳۵ درصد مالیات واردات می شوند.

مکزیک اخیرا در صنعت خودروسازی پیشرفت زیادی کرده است زیرا اغلب خودروسازان از نیروی کار و هزینه های انتقال ارزان به بازار آمریکا در مکزیک استفاده کرده اند که از نظر برخی از جمله دونالد ترامپ به ضرر وضعیت شغلی در آمریکا خواهد بود. کاهش فعالیت بازار دیترویت در آمریکا مثالی بارز از این موضوع است.

تولید کنندکان به این ادعای ترامپ به چندین طریق پاسخ دادند، همانطور که ترامپ مسیر اش را در به اوج رساندن تاریخچه آمریکا طی می کند، صنعت خودرو پی فرصتی برای تبدیل شدن به بزرگترین هدف وی شود.

donald-trump-versus-car-industry

ترامپ و هیوندای

ترامپ کمی پیش از اینکه هیوندای سرمایه گذاری اش در ایالات متحده را از ۲ بیلیون به ۳٫۱ بیلیون دلار افزایش دهد اعلام کرد که مالیات واردات ۳۵درصد خواهد شد.

در حال حاضر بیش از نیمی از خودرو های مختص بازار ایالات متحده را در وطن می سازد و همچنین در آلاباما، میشیگان و کالیفرنیا کارخانه تولید دارد.

همچنان منتظر واکنش هیوندای هستیم.

ترامپ و بی ام و

بی ام و کمی برای ترامپ دردسر ساز تر بوده است، رئیس جمهور آمریکا به صورت مستقیما این خودروساز را هدف قرار داد و این خودرو ساز آلمانی را برای کارخانه اش در مکزیک و اهدافش در خصوص گسترش تولیدات اش در آن ناحیه را نکوهش کرد.

یک وبسایت خبری آلمانی گزارش کرده است که هنگامی که از معاون صدر اعظم پرسیده شد که چگونه آمریکا می تواند مطمئن شود که ماشین های آمریکایی بیشتری در آلمان خریداری می شود او پاسخ داد “خودرو های بهتری بسازید!”.

بی ام و گفت: “گروه بی ام و در ایالات متحده بسیار حس خودمانی بودن دارد. ما محلی سازی بسیار عمیقی داریم و هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۷۰٫۰۰۰ نفر را در آمریکا به خدمت گرفتیم. تولیدات ما در آمریکا سال گذشته به ۴۱۱٫۱۷۱ هزار دستگاه X (SUV) رسید. این رقم کارخانه اسپارتانبرگ بی ام و در کارولینای جنوبی را بزرگترین کارخانه این شرکت در کل جهان می کند.”

کارخانه بی ام و در سن لوئیز پولوتسی از سال ۲۰۱۹ سری ۳ بی ام و را تولید خواهد کرد. این تولید برای بازار جهانی در نظر گرفته شده است. از این رو، کارخانه ی واقع در مکزیک به کارخانه های تولیدی سری ۳ در آلمان و چین افزوده خواهد شد.

ترامپ و مرسدس بنز

برنامه های مرسدس بنز در اشتراک کارخانه مونتاژ در مکزیک به همراه رنو و نیسان توجه ترامپ را به خود جلب کرده است، مرسدس بنز هم مثل کل آلمان! از انتقاد های ترامپ بی نصیب نماند.

به نظر می رسد با دفاع معاون صدر اعظم آلمان از خودروسازی این کشور و همچنین از سیاست های مهاجرتی، مرسدس بنز قصد عقب کشیدن از این بازار را ندارد.

همچنان منتظر پاسخ مرسدس بنز هستیم.

ترامپ و جنرال موتورز

جنرال موتورز که یکی از شرکت هایی بود که به دلیل داشتن ۴ کارخانه تولید در مکزیک از سوژه های انتقاد ترامپ شده بود هم اینک سرمایه گذاری ۱ میلیون دلاری اش در آمریکا را افشا کرد. مجله رویترز می گوید که این سرمایه گذاری به دلیل واکنش به حرف های ترامپ نبوده و جنرال موتورز برای آن برنامه ریزی کرده بوده است.

تعداد کارخانه های آمریکایی جنرال موتورز با نسبت ۱۱ به ۴ نسبت به کارخانه های مکزیک برتری دارند.

مدیر عامل جنرال موتورز، ماری بارا گفت “آمریکا بازار خانگی ماست و ما متعهد به رشد هستیم که برای کارمندان، فروشندان و تامین کنندگان ما مفید است و تلاش ما برای بالا بردن ارزش سهام مان را پیش می برد.”

جنرال موتورز گفت: “علاوه بر این، یک تامیین کننده دیگر نیز متعهد شد که برای پیک آپ تراک های نسل بعدی جنرال موتورز در میشیگان قطعات تولید کند و شغل ۱۰۰ تامین کننده را از مکزیک به آمریکا منتقل کند.”

ترامپ و تویوتا

ترامپ اخیرا توییتی تهدید آمیز با اشاره به تویوتا و برنامه اش برای فعالیت در مکزیک ارسال کرد: “تویوتا موتور گفت که کارخانه ای جدید در باجا، مکزیک تاسیس می کند تار برای آمریکا خودرو های کورولا بسازد. به هیچ وجه! یا در ایالات متحده کارخانه بساز یا اینکه مالیات مرزی سنگین را بپرداز.”

منتقدان سریعا اشاره کردند که کارخانه جدید تویوتا در گواناجواتو خواهد بود که در آن جا بازارکار ایالات متحده تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

تویوتا گفت: “تویوتا برای قریب به ۶۰ سال است که بخشی از بافت فرهنگی ایالات متحده بوده است. میزان تولید یا اشتغال زایی در آمریکا در نتیجه کارخانه جدید ما در گواناجواتو، مکزیک که در آپریل ۲۰۱۵ اعلام شد تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. تویوتا امیدوار است که با ریاست ترامپ در جهت بهترین نفع برای مشتریان و صنعت خودروسازی همکاری کند.”

ترامپ و فورد

فورد از آن دسته خودروسازانی است که برنامه های مالیاتی ترامپ را جدی گرفته و کارخانه ۱٫۷ بیلیون دلاری در مکزیک را لغو و در ازای آن ۷۰۰ میلیون دلار را به کارخانه ای در میشیگان اختصاص داده است.

مدیر عامل فورد، آقای مارک فیلدز هنگام معرفی خودروی الکتریکی جدید برند فورد این تغییر در برنامه ها را اعلام کرد و گفت که تمام مدل های الکتریکی فورد در این کارخانه تولید خواهند شد.

فورد گفت: “این تصمیم کاری بوده که ما به خودی خود با نگاه کردن به تمام فاکتور ها از جمله محیط تجاری تولید مثبت تر در ایالات متحده زیر نظر رئیس جمهور آینده اتخاذ کردیم. ما این تصمیم را به تازگی با رئیس جمهور آینده در میان گذاشتیم.”

نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاه های خود را با گویا آی تی با مطالعه این خبر در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.