شکایت رسمی هواوی از دولت آمریکا به دلیل ممنوعیت فروش محصولات این شرکت

طی چند ماه گذشته دولت آمریکا بارها شرکت هواوی را به جاسوسی از طریق حفره‌های مخفی تعبیه شده در محصولات خود متهم نموده و این موضوع رشد جدی نگرانی‌های امنیتی را به‌دنبال داشته است. در آگوست سال گذشته، دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا قانون ممنوعیت استفاده از محصولات تولیدی هواوی و ZTE در سازمان‌های دولتی این کشور را امضاء کرد.

بر اساس گزارشات با تلاش دولت ایالات‌متحده این محدودیت‌ها به خارج از مرزهای کشور نیز توسعه یافته است. اکنون هواوی در تلاش برای دفاع از خود در برابر این اتهامات رسما از دولت ایالات‌متحده شکایت کرده است. در شکایت مطرح شده، غول فناوری چینی ادعا می‌کند که محدودیت‌های فروش وضع شده توسط کنگره آمریکا غیرقانونی هستند.

این پرونده حقوقی در یکی از دادگاه‌های ایالات‌متحده در منطقه پلانو ایالت تگزاس و با توجه به اصل 889 قانون ملی دفاع از مجوزها (NDAA) مطرح شده است. این قانون فروش سخت‌افزارها و سرویس‌های هواوی به سازمان‌های دولتی ایالات‌متحده را ممنوع اعلام می‌کند. بعلاوه بر اساس قانون مذکور، اعطای هرگونه کمک مالی و قرارداد با کمپانی‌هایی که از محصولات هواوی استفاده می‌کنند نیز ممنوع خواهد بود.

ژئو پینگ؛ ریاست دوره‌ای شرکت هواوی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در چین اعلام کرد:

بر اساس گزارشات، کنگره آمریکا بارها در زمینه ارایه هرگونه شواهد تائیدکننده محدودیت‌های اعمال شده بر محصولات هواوی ناکام بوده است. لذا ناچارا بایستی این اقدام قانونی را به‌عنوان آخرین راه‌حل منطقی اجرایی نماییم. این ممنوعیت نه‌تنها غیرقانونی است؛ بلکه مانع از مشارکت هواوی در رقابتی منصفانه شده و نهایتا به زیان مصرف‌کنندگان آمریکایی تمام خواهد شد. ما منتظر اعلام رای دادگاه هستیم و اطمبنان داریم که این حکم منافع هواوی و مردم آمریکا را تامین خواهد کرد.

اواخر سال گذشته هو هوکان؛ معاون ریاست هواوی در اقدامی چالش برانگیز از دولت ایالات‌متحده درخواست کرد تا شواهد مربوط به خطرات امنیتی تجهیزات تولیدی هواوی را ارایه نماید. دولت آمریکا ادعا می‌کند که تجهیزات 5G هواوی می‌توانند برای جاسوسی از کاربران به‌کار گرفته شوند.

بر اساس اظهارات کمپانی چینی، قانون NDAA امکان ارایه ایده‌های مرتبط با فناوری 5G به کاربران ایالات‌متحده را مسدود نموده است. هواوی ادعا کرده که این اقدام تنها به شکل‌گیری رقابت در این حوزه لطمه خواهد زد. بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که نبرد حقوقی میان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فنی چین و دولت ایالات‌متحده نهایتا به چه ترتیب حل‌وفصل خواهد شد.

نوشته شکایت رسمی هواوی از دولت آمریکا به دلیل ممنوعیت فروش محصولات این شرکت اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.