شیوه افزودن ساعت به پاورپوینت برای مدیریت زمان هنگام ارائه

افزودن ساعت به پاورپوینت

برای افرادی که می خواهند یک ارائه ی تمام و کمال داشته باشند مدیریت زمان همراه با سخنرانی و آموزش اهمیت پیدا می کند. حالا تصور کنید در جمعی هستید که به زمان حساس هستند و شما باید ارائه تان را به موقع جمع کنید. در این شرایط باید یک چشمتان به پاورپوینت باشد و یک چشمتان به ساعت مچی تان! تصویر زیبایی نیست قبول دارید؟

خوشبختانه پاورپوینت دارای دو امکان است که به شما اجازه می دهد، ساعت را روی پاورپوینت و پرزنتیشن خود قرار دهید و از آن بهره مند شوید. در این حالت دیگر نیازی نیست که مدام به ساعت مچی تان نگاه کنید چرا که با هر بار نگاه کردن به اسلاید ها می توانید زمان زنده را مشاهده کنید.

۲ روش برای افزودن ساعت به پاورپوینت

همانطور که گفته شد برای افزودن ساعت به پاورپوینت دو روش وجود دارد:

  1. روش اول استفاده از توابع داخلی پاورپوینت
  2. روش دوم استفاده از ساعت های لایو

افزودن ساعت به پاورپوینت با کمک توابع داخلی

اولین روش برای افزودن ساعت به پاورپوینت استفاده از توابع داخلی است که به شما کمک می کند تاریخ و ساعت را روی فایل خود نمایش دهید.

این روش یک شیوه زنده برای نمایش ساعت و تاریخ نیست بلکه با هر بار سوئیچ بین اسلاید ها تاریخ و ساعت جدید نمایش داده می شود.

افزودن ساعت به پاورپوینت با کمک ساعت های لایو

روش دیگر، استفاده از وب سایت هایی است که ساعت های لایو ارائه می کنند و شما می توانید به کمک آن ها، ساعت هایی که تایم را به صورت زمان واقعی نمایش می دهند، در اختیار داشته باشید. اگر می خواهید چشم کاربران به ارائه تان باشد و چیزی حواس شان را پرت نکند حتما از این شیوه استفاده کنید.

برای این که بتوانید از این دو شیوه افزودن ساعت به پاورپوینت استفاده کنید در ادامه هر دو روش را به شما یاد خواهم داد.

 

آموزش افزودن ساعت به پاورپوینت با کمک توابع داخلی پاورپوینت

برای استفاده از این قابلیت کافی است که به فایل پاورپوینت خود بروید و در نوار ابزار، به منوی Insert بروید.

افزودن ساعت به پاورپوینت

در بخش Insert  سکشن های مختلفی نمایش داده می شود. باید بخش text را پیدا کنید و از این بخش Date & Time را انتخاب کنید:

افزودن ساعت به پاورپوینت

زمانی که مراحل را تا به اینجا به پیش بردید، پنجره Header and Footer باز می شود. در این صفحه به گزینه Date and time نگاه کنید. تیک آن را بزنید و بعد گزینه Update automatically را انتخاب کنید. این کار کمک می کند که هر بار که اسلاید را عوض می کنید زمان و تاریخ آن تغییر کند و آپدیت شود.

در ادامه کلید مثلثی ( فلش در عکس زیر ) در کنار سطر مربوط به تاریخ را کلیک کنید:

افزودن ساعت به پاورپوینت

با این انتخاب یک منو باز می شود که طی آن شما می توانید لیستی از date/time یعنی تاریح و زمان های متنوع را مشاهده کنید و به تناسب نیاز خود یکی را انتخاب کنید:

افزودن ساعت به پاورپوینت
به منظور افزودن ساعت به پاورپوینت شما می توانید انواع ساعت ها و تاریخ ها را به شیوه های مختلف در این صفحه مشاهده و یکی را انتخاب کنید. نکته مهم این که اگر می خواهید ساعت ۱۲ ساعته یا ۲۴ ساعته باشد به علائم کنار آن ها توجه کنید

اگر نمی خواهید ساعت مورد نظر روی تایتل نمایش داده شود، در انتهای همین صفحه عبارت Don’t show on title slide را مد نظر قرار داده و تیک آن را بزنید.

افزودن ساعت به پاورپوینت

حالا می توانید تغییرات ساعت و تاریخی که ایجاد کرده اید را در گوشه سمت چپ از صفحه نمایش و فایل ارائه خود مشاهده کنید. توجه کنید که تایم را با دقت تمام تنظیم کرده باشید.

افزودن ساعت به پاورپوینت

روش افزودن ساعت به پاورپوینت توسط ساعت های فلش آماده

همان طور که قبلا هم گفتیم برخی از وب سایت ها وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا از ساعت های فلش و آماده ای که دارند استفاده کنید و آن ها را دانلود کرده و به فایل ارائه خود در پاورپوینت اضافه کنید.

به عنوان مثال من از وب سایت Flash-Clocks  یک ساعت انتخاب کرده ام که در این آموزش آن را بکار ببرم.

خب به سراغ وب سایتی بروید که فایل های فلش ارائه می کند. البته مطمئن باشید که فلش پیلیر در مرورگر شما فعال است. در این گونه وب سایت ها لیست بزرگی از ساعت های مختلف وجود دارد که در قالب فلش کار می کنند. دقت کنید که در این لیست می توانید ساعت های دیجیتالی را در کنار آنالوگی مشاهده کنید

خب من تصمیم دارم که یک ساعت دیجیتالی برای ارائه خود انتخاب کنم.

پس روی لینک مربوطه کلیک می کنم:

افزودن ساعت به پاورپوینت

وقتی که روی این لینک کلیک می کنیم لیست بزرگی از انواع ساعت های دیجیتالی را مشاهده می کنیم. وقتی که یکی از آن ها را انتخاب کردیم، بر روی HTML Tag Code کلیک می کنیم. این گزینه به صورت لینک بر بالای تمام ساعت ها دیده می شوند.

افزودن ساعت به پاورپوینت

در این حالت می توانید کد ادغامی این ساعت ها را مشاهده کنید. در کد مورد نظر باید قسمت http تا .swf را کپی کنید.

افزودن ساعت به پاورپوینت

بعد از کپی کردن این آدرس، به آدرس بار مرورگر خود بروید و اینتر را بزنید.

در این حالت معمولا پیامی مبادله می شود مبنی بر این که این فایل ممکن است به سیستم شما ضرر برساند. شما گزینه Keep را انتخاب کنید و به پیغام هشدار توجه نکنید. طی چند ثانیه، کروم، یا هر مرورگری که دارید، این ساعت را برای تان دانلود می کند.

افزودن ساعت به پاورپوینت

بعد از این، برای قرار دادن ساعت در پاورپوینت به کمک دراگ و دراپ کردن ( کشیدن و انداختن! ) فایل را به صفحه بکشید. درست مثل وقتی که می خواستید، فیلم های یوتیوب را در داخل پاورپوینت قرار دهید، برای اولین بار صفحه سیاه می شود.

بعد از این شما ساعت را که یک باکس سیاه رنگ است را به هر جا که دوست دارید از اسلاید خود منتقل کنید و آن را تغییر سایز دهید.

افزودن ساعت به پاورپوینت

به تناسب نیاز و علاقه خود و البته مهندسی صفحه های اسلاید ساعت را هر جا که دوست دارید قرار دهید. در نهایت اسلاید را اجرا کنید. متوجه می شوید که ساعت به طور شگفت انگیزی، نمایش داده می شود و به طور زنده و لایو کار خواهد کرد. این گونه ساعت های فلش برای نمایش زمان واقعی و لحظه ای هیچ نیازی به تغییر اسلاید ندارند ( شیوه اول ) بلکه به طور اتوماتیک و مستقل کار خود را می کنند.

به نظر می رسد که این شیوه یعنی روش دوم، زیبا تر کارآمد تر باشد و زمان واقعی و لحظه ای را برای شما گزارش کند. این وضعیت کمک می کند تا مدیریت بهتری بر زمان داشته باشید.

در این باره دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

نوشته شیوه افزودن ساعت به پاورپوینت برای مدیریت زمان هنگام ارائه اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.