شیوه های حل مشکل صدا در ویندوز ۱۰

مشکل صدا در ویندوز 10

تصور کنید که در حال بازی کردن با ویندوز ۱۰ هستید یا این که فیلمی را پخش کرده اید اما صدایی از سیستم تان پخش نمی شود. اینجا راهکارهایی ارائه می کنیم تا به کمک آن ها موفق به حل مشکل صدا در ویندوز ۱۰ شوید.

 

مشکل صدا در ویندوز ۱۰ ناشی از چه چیزی است؟

وقتی که مشکل با صدای سیستم دارید، ممکن است مساله از چند جهت مختلف باشد. ممکن است سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.

شاید اسپیکر مشکل دارد یا نرم افزار پخش کننده صدا مشکل دار شده باشد. شاید هم خود ویندوز و فایل های رجیستری آن با مشکل مواجه شده باشند. اما با وجود این مشکل های کاملا جدی نباید چشم از این بپوشید که، ممکن است اشتباه های انسانی شما! مثل خاموش بودن اسپیکر، قطع بودن صدا روی سیستم و غیره، موجب شده باشند تا سیستم شما با مشکل صدا مواجه شود.

خب از این جا شروع می کنیم و گام به گام مساله مربوط به مشکل صدا در ویندوز ۱۰ را حل می کنیم.

 

بررسی مسائل اولیه در حل مشکل صوت در ویندوز ۱۰

برای شروع، کارهای که گفته می شود را روی سیستم خود یکی یکی انجام دهید. اگر مشکل حل نشود، باید وارد مراحل بعدی شوید که کمی سخت تر و تخصصی تر اما کاملا انجام شدنی هستند.

گام اول: سیستم را ریستارت کنید

همیشه ریستارت کردن ویندوز، یکی از بهترین و اولیه ترین شیوه هایی است که می تواند تا ۸۰ درصد از مشکلات سیستم شما را حل کند. حتی وقتی که مشکل پنهان شدن آیکون های تسک بار هم وجود دارد، ما اولین کاری که توصیه می کنیم این است که، سیستم را ریستارت کنید.

پس با دقت تمام، پرونده های تان را ببندید و بعد سیستم را restart کنید.

بعد از این که سیستم کمی خاموش ماند، با دکمه پاور آن را روشن کنید.

امیدواریم که در همین گام اول مشکل صدا حل شده باشد.

 

گام دوم: صدای سیستم را بررسی کنید

به تسک بار سیستم خود مراجعه کنید و در سمت راست و در بخش sys tray به دنبال علامت بلند گو باشید. وقتی علامت بلندگو را پیدا کردید حتما توجه کنید که آیا علامت پخش صدا روی آن نمایش داده می شود یا نه.

اگر روی این آیکون علامت ضربدر وجود دارد یعنی صدا را خودتان قطع کرده اید.

در این حالت دو راه برای باز کردن صدای ویندوز وجود دارد.

  1. راه اول این که روی آن کلیک کنید و بعد روی آیکون ضربدر دار، یک بار کلیک کنید تا حذف شود.
  2. راه دوم این که، روی دکمه mute روی کیبورد خود ضربه بزنید ( کلید یا دکمه لمسی که شاید با fn کار کند ) تا از حالت قطع خارج شود.

بعد از این دوباره صدا را چک کنید و بررسی کنید که صدا آزاد شد یا نه.

 

گام سوم: سیم هدفون یا اسپیکر را تست کنید

شاید مشکل عدم پخش صدا از هدفون یا اسیپیکر شما باشد. بهترین کار این است که در قبال این مشکل و فرضیه موجود تغییرات زیر را اعمال کنید

  1. اگر با لپ تاپ در حال کار کردن هستید هدفون را خارج کنید و صدا را از بلند گوی سیستم تست کنید.
  2. اگر با پی سی کار می کنید، اسپیکر ها را تست کنید و وضعیت را بین هدفون و اسپیکر تست کنید.
  3.  گاهی سوکت ها را بیرون آورده و از هدفون و اسپیکر دیگری استفاده کنید
  4. می توانید پورت ها را جابجا کنید و یا از هاب یو اس بی درستی استفاده کنید.

با کمک این چند مورد که شامل خطاهای انسانی هستند و گاهی به سخت افزار صوتی ربط دارند می توان تا حد زیادی مشکلات را حل کرد.

 

تنظیمات صوتی روی سیستم را چک کنید

یکی از چیزهایی که بارها برای من رخ می دهد این است که، گاهی، سیستم را به دست کسانی می دهم که خیلی از تنظیمات سر در نمی اورند. بعد از این که سیستم را از آن ها تحویل می گیرم همیشه یک جایی از ویندوزم لنگ می زند. معمولا با بخش صوتی مشکل دارم. مثلا هدفون کار نمی کند و بعد از تست کردن مسائل بالا به این جا می رسم که، باید تنظیمات مربوط به پخش کننده ها را تست کنم.

پخش کننده ها روی سیستم شما ممکن است چند مورد باشند:

  1. اسپیکر های خارجی
  2. اسیپکر های داخلی
  3. هدفون
  4. ورودی و خروجی خود لپ تاپ شما

در چنین شرایطی نگاه انداختن به وضعیت پخش کننده ها، ضرری ندارد.

این بخش تنظیماتی را می توانید از آیکون پخش صدا در سیستم تری مورد دسترسی قرار دهید.

حل مشکل صدا در ویندوز 10وقتی که روی آیکون بلند گو راست کلیک می کنید، با لیست بالا روبرو می شوید. در این جا شما با گزینه پلی بک و رکورد روبرو هستید. برای پخش صدا با playback باید کار کنید. در این حالت روی این گزینه کلیک کنید تا پیشنهادات ویندوز را ببینید:

حل مشکل صدا در ویندوز 10

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، پنجره مربوط به صدا موسوم به sound باز می شود. در تب اول از سمت چپ، گزینه playback را مشاهده می کنید. در این جا خروجی های صوتی را مشاهده نمایید. اگر شما از خروجی پیش فرض استفاده می کنید ولی صدایی نمی شنوید که مشکل از جای دیگری است. اما اگر حالت پیشفرض و تیک سبز روی دیوایس دیگری است که شما از آن استفاده نمی کنید، بهتر است که روی گزینه مورد نظر  کلیک کرده و دکمه set default را انتخاب کنید.

بعد از این اپلای و بعد اوکی را بزنید و صدا را تست کنید.

در غالب موارد این مشکل صدای ویندوز ۱۰ در همینجا حل می شود.

 

قطع بودن نماد صدای پلیر را چک کنید

گاهی اوقات مشکل از هیچ کدام از مواردی که در بالا گفته شد نیست. در چنین شرایطی به نرم افزار پخش خود نگاه کنید و ببینید که آیا کنترل صوتی آن فعال است یا نه:

قطع بودن نماد صدای پلیر را چک کنید

در این حالت اگر روی نماد کنترل صوتی نرم افزار مورد نظر، یک علامت ضربدر باشد، یا چیزی شبیه آن چه در بالا می بینید، باید روی آن کلیک کنید تا تنظیمات به حالت اولیه برگردند.

گاهی اوقات نرم افزار های شما، ممکن است کنترل صوتی پیچیده ای داشته باشند. مثلا اگر از نرم افزار audacity استفاده می کنید وضعیت به منوال دیگری است.

قطع بودن نماد صدای پلیر را چک کنید

در این جا نیز پخش کننده صدا روی مورد دیگری فعال است و باید دقیقا آن را تنظیم کنید. در چنین مواقعی باید اسم مربوط به هدفون یا اسپیکرهای تان را بدانید. در غیر اینصورت آن ها را به صورت تک تک دستی امتحان کنید.

 

تنظیمات کنترل پنل را دقیقا انجام دهید

در Control Panel نیز بخشی مربوط به صدا وجود دارد که می توانید از طریق آن مشکل صدا در ویندوز ۱۰ را حل کنید و یا حداقل آن را بررسی کنید.

برای این کار روی دکمه ویندوز کلیک کنید و بعد Control Panel را بنویسید و بعد از خروجی آن را کلیک کنید تا وارد بخش تنظیماتی کنترل پانل شوید.

در ادامه بخش Hardware and Sound را انتخاب کنید.

تنظیمات کنترل پنل را دقیقا انجام دهید

در بخش سخت افزار و صدا یک بخش به طور مجزا به Sound ارتباط دارد. مطابق آن چه که در عکس بالا مشاهده می کنید Sound را انتخاب کنید.

اولین چیزی که در این بخش مشاهده می کنید همان پنجره sound است که قبلا در مورد آن صحبت شد. شما می توانید در این بخش به تنظیم سیستم صوتی پیش فرض دسترسی داشته باشید.

همچنین می توانید سیستم های صوتی خود را مدیریت کنید.

 

عیب یاب ویندوز موسوم به Troubleshooter را راه اندازی کنید

ویندوز دارای یک عیب یاب هوشمند و اتوماتیک است که اگر از آن استفاده کنید بسیاری از مواقع مشکل شما را حل خواهد کرد. بر روی دکمه ویندوز کلیک کنید و از آن جا Audio را بنویسید و بعد از صفحه نتایج گزینه Find and Fix Problems with Playing Sound را انتخاب کنید.

این کار troubleshooter  را برای شما باز می کند که بخشی از کنترل پانل شما است.

عیب یاب ویندوز موسوم به Troubleshooter را راه اندازی کنید

برای رسیدن به این مسیر به طور جایگزین می توانید به مسیر Start > Settings > System > Sound > Troubleshoot بروید. این مسیر شما را دقیقا به مقصد یاد شده در بالا می رساند.

وقتی که عیب یاب دیوایس ها را مورد اسکن قرار دارد، از لیست نمایش داده شده، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و Next را بزنید تا وارد مرحله عیب یابی و حل مشکل شود.

بعد از این به شما راه حل هایی ارائه می شود که می توانید یکی یکی آن ها را دنبال کنید و مساله را حل کنید.

 

راه اندازی مجدد سرویس های صوتی

بر روی کلید Windows ضربه بزنید ، “Services” را در قسمت جستجوی نوار وظیفه تایپ کنید و در نتایج  برنامه  Services دسک تاپ  را انتخاب کنید.

عیب یاب ویندوز موسوم به Troubleshooter را راه اندازی کنید

وقتی وارد این بخش شدید باید سه تا از سرویس ها را ریستارت کنید. این سرویس ها شامل موارد زیر هستند:

  • Remote Procedure Call (RPC)
  • Windows Audio
  • Windows Audio Endpoint Builder

برای هر کدام از این موارد، روی آن ها راست کلیک کنید ( یا کلیک کوتاه ) و بعد گزینه Restart را انتخاب کنید. اگر برای سرویس مورد نظر، گزینه ریستارت خاکستری است و این یعنی غیر فعال است، در عوض گزینه Refresh را برای آن انتخاب کنید.

راه اندازی مجدد سرویس های صوتی

بدین صورت تنظیمات سرویس های صوتی از ابتدا همچون روز اول تنظیم شده و درست اجرا می شود اما شاید باز هم مشکل شما حل نشود

 

enhancements های صوتی را غیر فعال کنید

enhancements ها توسط ارائه کنندگان سخت افزارهای صوتی تنظیم می شوند. هدف آن ها این است که بهترین تجربه را برای کاربران ارائه کنند اما مساله این است که، همین ها گاهی خود موجب مشکلات می شوند. پس باید آن ها را موقتا خاموش کنیم باشد که مشکل صدا در ویندوز حل شود.

به هر طریقی که تا کنون یاد گرفته اید وارد  “Control Panel” بشوید.

دوباره گزینه Hardware and Sound را انتخاب کرده و بخش Sound را انتخاب کنید.

از پنجره ای که باز می شود تب Playback را انتخاب کرده و روی دستگاه مورد نظر راست کلیک کرده و در ادامه Properties را انتخاب کنید.

enhancements های صوتی را غیر فعال کنید

در پنجره Speakers / Headphones Properties روی تب Enhancements کلیک کنید.

بعد روی تیک باکس مقابل Disable All Sound Effects”  یا  “Disable All Enhancements” کلیک کنید و در نهایت برای تایید تنظیمات خود روی اوکی کلیک کنید.

enhancements های صوتی را غیر فعال کنید

اگر این موضوع مشکل را حل نکرد ممکن است هنوز نتوانسته اید دستگاه درستی را برای تنظیمات پیش فرض انتخاب کنید ( به بالا تر مراجعه کنید و برای تنظیمات پیش فرض دیوایس کمی وقت بگذارید )

 

قالب صوتی را تغییر دهید

ممکن است قالب صوتی فعلی با سخت افزار رایانه شخصی شما درست جور نشود. برای دیدن این مورد ، “Control Panel” را در قسمت جستجوی نوار وظیفه تایپ کرده و آن را از خروجی انتخاب کنید.

دوباره Hardware and Sound و بعد Sound  را انتخاب کنید.

روی دیوایس پلی بک خود راست کلیک کرده و باز به Properties بروید.

وقتی که در صفحه Speakers / Headphones Properties  قرار گرفتید روی تب Advanced کلیک کنید. بعد  بخش Default Format را مشاهده می کنید که یک منوی باز شونده به پایین  در آن نمایش داده می شود که باید گزینه ها را یکی یکی انتخاب و تست کنید.

Apply

بعد از این که تست به درستی به صدا در آمد، آن گزینه را انتخاب و بعد روی Apply و بعد اوکی کلیک کنید.

اگر هیچ کدام از موارد یاد شده در این جا کار نکرد، بهتر است که درایورهای خود را آپدیت کنید.

 

درایور صدا را بروز کنید

دو روش برای به روزرسانی درایور صوتی شما وجود دارد. بسیاری از رایانه های شخصی ساخته شده از Dell ، HP ، و غیره، معمولا برنامه های “command center”” را نصب می کنند که دستگاه شما را اسکن می کند و درایورهای به روز شده را نصب می کند.

به عنوان مثال ، رایانه های شخصی Alienware با SupportAssist ارائه می شوند که برای درایورهای قدیمی ، مشکلات سخت افزاری و غیره اسکن می شوند. برای بررسی بروزرسانی های درایور ، این برنامه ها را اجرا کنید.

روش دوم به روزرسانی درایور از طریق Device Manager به صورت دستی است. برای شروع ، بر روی دکمه Start راست کلیک کرده و “Device Managerr” را از فهرست ظاهر شده انتخاب کنید.

درایور صدا را بروز کنید

در بخش دیوایس منجر، گزینه های مختلفی وجود دارد. شما همه را رها کنید و فقط به دنبال Sound, video, and game controllers باشید. در این بخش با یک کلیک زیر لیست ها را باز کنید.

بعد درایور صوتی مربوط به کارت صدا و غیره را پیدا کنید. برای مثال اینجا Realtek Audio را انتخاب کرده ایم. یک راست کلیک کنید و گزینه Update Driver را انتخاب کنید:

Update Driver

در ادامه پنجره جدیدی باز می شود که باید گزینه Search Automatically for Updated Driver Software را برای ان انتخاب کنید.

آپدیت کردن درایو صوتی ویندوز 10

به طور جایگزین اگر می خواهید ویندوز، به طور دستی با کمک وب سایت سازنده دست به کار شود و نسخه جدید از درایور را نصب کند می توانید Browse My Computer for Driver Software را انتخاب کنید.

آپدیت کردن درایو صوتی ویندوز 10

در ادامه اطمینان حاصل کنید که Show compatible hardware تیک زده شده است. در نهایت روی Next کلیک کنید تا عملیات پایان یابد و کار بروز رسانی شروع شود.

آپدیت کردن درایو صوتی ویندوز 10

امیدواریم که تا به اینجا مشکل حل شده باشد در غیر اینصورت یکی از بهترین راه ها این است که دیوایس صوتی خود را حذف و دوباره آن را نصب کنید.

 

حذف و نصب مجدد دیوایس صوتی

برای یکی از نهایی ترین کارها شما باید دیوایس صوتی خود را uninstall کنید و به ویندوز این اجازه را دهید تا آن را خودش  پیدا کرده و نصب کند. برای این کار لازم است که باز وارد Device Manager شوید.

در این بخش گزینه Sound, Video, and Game Controllers را پیدا کنید و کلیک کنید.

در ادامه بخش مرتبط با صوت خود یعنی Realtek Audio یا موارد مشابه را انتخاب کنید و بعد با یک راست کلیک روی آن Uninstall Device را انتخاب کنید.

حذف و نصب مجدد دیوایس صوتی 

بعد از این که این کار را انجام دادید سیستم را ریستارت کنید. به محض روشن شدن باید عملیات یافتن و نصب دیوایس توسط ویندوز صورت گیرد. در نهایت دوباره به بخش Sound, Video, and Game Controllers برگردید و چک کنید که دیوایس مورد نظر مجددا در لیست قرار گرفته یا نه.

اگر این گزینه را هم اکنون مشاهده نمی کنید روی دسته بندی مورد نظر کلیک کنید و Scan for Hardware Changes را انتخاب کنید.

 

اگر دیوایس مورد نظر ظاهر نشود:

اگر هنوز نتوانسته اید این مساله را حل کنید و دیوایس ظاهر نشده مشکل سخت افزاری است به طوری که نرم افزارها نمی توانند دیوایس را ادرس دهی کنند.

در چنین صوتی شاید نیاز باشد کمی تخصصی تر این مساله را حل کنید مثلا به یک متخصص مراجعه کنید اما پیش از کارهای دیگر سیستم ریستور را هم تست کنید.

 

از سیستم ریستور استفاده کنید

با کمک سیستم ریستور می توانید به سادگی از یک restore point استفاده کنید و اوضاع را به موقعی ببرید که سیستم به درستی کار می کرده است.

برای این کار، در بخش جستجو Restore را بنویسید و از خروجی Create a Restore Point را انتخاب کنید.

از سیستم ریستور استفاده کنید 

در ادامه روی System Restore کلیک کنید و دستوراتی که در صفحه System Properties مشاهده می کنید را دنبال کنید.

از سیستم ریستور استفاده کنید 

روی گزینه System Restore کلیک کنید و بعد در صفحه بعدی روی Next کلیک کنید.

بعد تیک گزینه Show More Restore Points را بزنید و از میان لیست ریستور پوینت ها تاریخی را انتخاب کنید که از اخرین بار قبل از وقوع مساله در آن، سیستم به خوبی کار می کرده است.

از سیستم ریستور استفاده کنید 

در نهایت روی گزینه Finish کلیک کنید تا عملیات ریستور سازی به درستی انجام شود.

بدین صورت می توان با ورود به حالت قبل مشکل را حل کرد ( البته اگر مساله مربوط به نرم افزار باشد )

 

حذف نرم افزارهایی که جدیدا نصب کرده اید

شاید سیستم صوتی شما به درستی کار می کرده اما این کار کردن تا زمانی ادامه داشته که شما، نرم افزاری را روی سیستم خود نصب کرده اید. بعد از این، متوجه قطعی صدا در ویندوز شده اید. یکی از این راهکار ها این است که نرم افزار مورد نظر را کاملا پاک کنید و بعد سیستم را ریستارت کنید و بعد موضوع را مجددا بررسی کنید.

احتمال خیلی زیاد مشکل شما حل می شود.

 

اگر با ترفند هایی که تا کنون ارائه کرده ایم مشکل حل نشود، می توانید به یک متخصص مراجعه کنید یا نهایتا ویندوز را عوض کنید و مساله را اینگونه فیصله دهید.

تجربیات خود را در این باره برای ما بنویسید.

منبع

نوشته شیوه های حل مشکل صدا در ویندوز ۱۰ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.