صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ علیه وی‌چت احتمالا به زیان اپل تمام خواهد شد!

صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری از کاربران دستگاه‌های موبایلی در ایالات‌متحده را تحت تاثیر قرار داده و در این میان TikTok تنها یکی از اپلیکیشن‌های چینی مشمول این فرمان به‌شمار می‌رود. دونالد ترامپ همکاری تجاری شرکت‌های آمریکایی با وی‌چت را ممنوع اعلام کرده است. جهت آگاهی افراد ناآشنا بایستی خاطرنشان کرد که وی‌چت یک برنامه پیام‌رسان، شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پرداخت همراه است که در سال 2011 توسط شرکت Tencent عرضه شد. 7 سال بعد این سرویس به پرمخاطب‌ترین برنامه مستقل با بیش از 1 میلیارد کاربر تبدیل شد.

صدور فرمان اجرایی علیه وی‌چت احتمالا به زیان اپل و به نفع هواوی تمام خواهد شد

وی‌چت داده‌های کاربران خود را با دولت چین به اشتراک می‌گذارد و موضوعات خاصی با ماهیت سیاسی را سانسور می‌کند. اگرچه صدور فرمان اجرایی موجب مسدودی تراکنش‌های انجام شده توسط وی‌چت با شرکت‌های آمریکایی خواهد شد؛ اما این اقدام احتمالا تبعات ناخواسته‌ای را در پی خواهد داشت. این فرمان مانع انتشار وی‌چت در اپ استور توسط اپل خواهد شد؛ پدیده‌ای که احتمالا موجب کاهش فروش آی‌فون در چین می‌شود. در این کشور کاربران برای انجام امور مختلف نظیر ارسال ایمیل، وبگردی، خرید و پرداخت همراه از سرویس وی‌چت استفاده می‌کنند.

وی‌چت بیش از 1 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد

کمپانی‌ها و مخاطبان وی‌چت از این برنامه جهت برقراری ارتباط با کسب‌وکار، دوستان و اعضای خانواده خود استفاده می‌کنند. وی‌چت بخشی لاینفک از زندگی در چین است و حذف احتمالی آن از اپ استور تبعات سهمگینی را به بار خواهد آورد. به‌عنوان مثال یک انجمن آنلاین مورد استفاده توسط سرمایه‌گذاران در چین از مشترکین خود سوال کرده که در صورت حذف اپلیکیشن وی‌چت از اپ استور توسط اپل، آن‌ها از به‌کارگیری اپلیکیشن وی‌چت صرفنظر نموده یا گوشی آی‌فون خود را رها خواهند کرد. کاربران انجمن با نسبت 20 به 1 اعلام کردند که آی‌فون خود را رها خواهند کرد. با توجه به اینکه چین سهم 20 درصدی از فروش جهانی آی‌فون را به خود اختصاص داده است؛ لذا Anand Srinivasan؛ تحلیل‌گر موسسه Bloomberg Intelligence معتقد است که حذف وی‌چت از اپ استور به منزله مانعی جدی برای اپل تلقی خواهد شد.

بعلاوه این نگرانی وجود دارد که کاربران چینی با اتخاذ رویکردی تلافی‌جویانه نسبت به فرمان اجرایی، زنجیره تامین اپل و فرآیند تولید محصولات آن‌را مختل نمایند. اپل محصولات خود را در ایالات‌متحده طراحی نموده و بخش عمده آن‌ها را در چین مونتاژ می‌کند. این کشور شرقی می‌تواند تعداد محصولاتی که اپل مجاز به وارد نمودن آن‌ها از چین است را محدود نموده و حتی واردات تعدادی از اقلام اولیه موردنیاز اپل از کشور را ممنوع کند. به‌عنوان مثال تحلیل‌گر موسسه Bloomberg Intelligence به فلزات معدنی کمیاب مورد استفاده در تولید آی‌فون اشاره می‌کند. اگرچه اپل مایل به انتقال بخش قابل‌توجهی از تولید آی‌فون به خارج از چین است؛ اما در حال حاضر تنها تعداد محدودی از هندست‌های کمپانی در هندوستان تولید می‌شود. این میزان از تولید برای جبران کمبودهای ناشی از کنار گذاشتن چین کفایت نخواهد کرد.

در واقع صدور فرمان اجرایی توسط ترامپ تبعات چشمگیری را به‌دنبال خواهد داشت. در صورت اجرایی شدن فرمان ممنوعیت و ناتوانی اپل از ارائه راهکاری برای ابقاء وی‌چت در اپ استور، تعداد زیادی از کاربران چینی گوشی آی‌فون خود را با هندست‌های هواوی تعویض خواهند کرد. پیش‌تر نیز ایالات‌متحده با اعمال ممنوعیت دسترسی هواوی به زنجیره تامین آمریکایی خود از جمله گوگل کارزار مشابهی را علیه هواوی به راه انداخت.

همچنین قانون تصویب شده توسط ایالات‌متحده موجب می‌شود تا از اواخر سال جاری تولیدکنندگان چینی برای دسترسی به تراشه‌های پیشرفته با چالش‌های جدی‌تری مواجه شوند. بنابراین چنان‌چه تمامی امور طبق برنامه به پیش برود و اپل ناچار با حذف اپلیکیشن وی‌چت از فروشگاه اپ‌ استور شود؛ در این‌صورت احتمالا شاهد کاهش فروش آی‌فون و افزایش فروش هندست‌های هواوی در بزرگترین بازار اسمارت‌فونی جهان خواهیم بود. علیرغم کلیه محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات‌متحده علیه هواوی، این کمپانی اکنون با اختلافی اندک برترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان به‌شمار می‌رود.

فرمان اجرایی طی مدت 43 روز عملیاتی می‌شود و پیشنهاد مطرح شده در گزارش نشریه بلومبرگ نشان می‌دهد که اپل قادر به ارائه راهکاری جهت نصب اپلیکیشن‌های iOS بدون نیاز به مراجعه به اپ استور است. اما چنین اقدامی موجب کاهش 30 درصدی درآمدهای اپل از بخش خریدهای درون‌ برنامه‌ای شده و نشان‌دهنده تغییر اساسی در رویکرد شرکتی است که با اکوسیستم بسته خود در جهان شناخته شده است. این در حالیست که اپلیکیشن وی‌چت از طریق فروشگاه گوگل پلی استور قابل دسترس است؛ اما دسترسی به پلی استور و سایر برنامه‌های اندرویدی گوگل در چین مسدود شده است. البته هواوی دارای اپ استور اختصاصی خود است و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند نسبت به نصب وی‌چت اقدام نمایند.

علیرغم فرمان اجرایی صادر شده برای ممنوعیت اپلیکیشن TikTok در ایالات‌متحده که با خریداری یک اپلیکیشن آمریکایی مشابه قابل دور زدن است؛ به‌نظر می‌رسد که ارائه جایگزین مناسب برای وی‌چت کاری دشوار خواهد بود. از هم‌اکنون شمارش معکوس 43 روزه برای اعمال فرمان اجرایی آغاز شده است.

نوشته صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ علیه وی‌چت احتمالا به زیان اپل تمام خواهد شد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.