طرح پلیس فتا برای رصد جرایم سایبری در گذرگاه اینترنت

 
 
معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای کشور در گفت‌وگو با پیوست خبرهای اعلام شده در خصوص واگذاری گذرگاه اینترنت به نیروی مسلح و نقش داشتن پلیس فتا در این زنجیره واگذاری را رد کرد. حسین رمضانی در مورد ماده تعیین مرزبانی دیجیتال با محوریت نیروهای مسلح که در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی مجلس آورده شده می‌گوید:«برخلاف مصاحبه‌های رسمی و غیررسمی مختلفی که ادعا می‌کردند نیروهای مسلح به دنبال گرفتن اختیار کامل درگاه ورودی اینترنت کشور هستند، ما می‌گوییم در جلسات بررسی این طرح به هیچ وجه چنین موضوعی مطرح نشد. ما به دنبال این هستیم که با رعایت حفظ حریم خصوصی و اصل ۲۵ قانون اصلی، تکالیف و وظایف خود را از طریق ایجاد دسترسی‌های مناسب به درگاه‌های ورودی اینترنت به کشور انجام دهیم.» 
 
او در ادامه با اعلام اینکه قرار نیست در حوزه مدیریت درگاه‌های اینترنت، به محتوای تبادل شده مردم سرک کشیده شود می‌افزاید:‌« ما برای رصد هوشمند جرائم سایبری، نیاز به تولید سامانه‌ای با تایید دادستان کل و نظارت مقامات قضایی داریم تا آن را در درگاه ورودی اینترنت قرار دهیم. هدف از ایجاد این سامانه که ترکیبی از هوش مصنوعی و برنامه نویسی‌های قوی است ایجاد  توانایی در تشخیص جرائم عمومی در مرز ورودی اینترنت به کشور و گزارش آنلاین و در لحظه آن به پلیس فتا است.» رمضانی تاکید می‌کند که با کمک این سامانه هوشمند و قرار گرفتن آن در گیت‌وی اینترنت کشور امکان کنترل آسیب‌های جرائم سایبری به کاربران ایرانی وجود خواهد داشت.
 
رمضانی دلیل مخالفت‌های اعلام شده وزارت ارتباطات با ماده مربوط به مرزبانی دیجیتال که در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی دیده شده را نیز گزارش‌های متفرقه و برداشت اشتباه از این ماده اعلام کرد. او در این مورد می‌گوید:‌ «اگر وزارت ارتباطات به صورت ثابت یک نماینده در جلسات بررسی این طرح داشت قطعا این‌‌گونه برداشت غلطی نسبت به این ماده نمی‌شد.» رمضانی تصریح می‌کند که تا کنون وزارت ارتباطات و شخص محمد جواد آذری جهرمی با پلیس فتا برای مقابله با جرایم سایبری همکاری قابل توجه‌ای داشته است و شاید اگر در جلساتی که در مجلس و مرکز پژوهشهای مجلس برای بررسی این طرح برگزار می‌شد، نمایندگان مختلفی از سمت وزارت ارتباطات در جلسات حاضر نمی‌شدند چنین سوءتفاهم هم از این ماده به وجود نمی‌آمد.
 
اواخر مهر ماه سال جاری با پیگری‌های پیوست یکی از نمایندگان مجلس خبر از بررسی طرحی در این نهاد داد که براساس آن «مدیریت گذرگاه اینترنت بین‌الملل» از دولت یعنی شرکت زیرساخت گرفته و در اختیار نیروهای مسلح گذاشته شود. در ادامه پیگری‌های پیوست مشخص شد که قرار است براساس این طرح مجلس و در صورت تصویب، «مدیریت اینترنت بین‌الملل» در اختیار سازمان پدافند غیر عامل قرار بگیرد.
 
این ماده از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تا کنون واکنش‌های مختلفی از سوی وزارت ارتباطات(شرکت زیرساخت) به عنوان مسوول اصلی مدیریت گذرگاه‌های اینترنت بین‌الملل به دنبال داشته است. از جمله اینکه حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر خود و در واکنش به این ماده از طرح، واگذاری مدیریت ورود اینترنت به یک نهاد نظامی را راهی برای ایجاد انحصارگرایی عنوان کرده است. در واکنشی دیگر هم رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، در پست توییتری خود موضوع واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح که در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی مطرح شده را موازی کاری  با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در همین زمینه خواند.