عرضه فرکانس‌های تراهرتزی توسط اداره FCC و گسترش اینترنت ۶G و ۷G

شبکه تجاری‌ اینترنت 5G در آمریکا به‌طور خیلی کمی درحال گسترش است، اما این توسعه کند و کم‌سرعت، مهندسان شبکه را از فکرکردن به توسعه اینترنت 6G منحرف نکرده و دولت آمریکا قصد هموار‌کردن مسیر برای این مهندسین را دارد. پس‌از همفکری شرکت‌ها و مهندسین، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) امواج تراهرتز را برای اهداف آزمایشی باز و قابل‌ استفاده کرد، این امر منجر به تحقیق و توسعه عملی شرکت‌های مختلف برای راه‌اندازی شبکه‌های بالاتر از 5G خواهد شد.

امواجی که FCC در اختیار این طرح‌ها قرار داده در محدوده 95 گیگاهرتز تا 3 تراهرتز قرار گرفته است. این طیف گسترده پتانسیل بسیار زیادی برای رد‌و‌بدل کردن داده‌های عظیم دارد، این فرکانس‌ها فعلا در دستگاه‌های هوشمند مانند اسمارتفون‌ها قابل استفاده نیستند. علاوه‌بر صدور مجوز ده‌ساله برای آزمایشات در این فرکانس‌ها، FCC یک طیف از موج 21.2 گیگاهرتزی را برای آزمایش دستگاه‌های لایسنس نشده ارایه خواهد کرد.

درمجموع، محدوده فرکانس‌های 95 گیگاهرتز تا 3 تراهرتز، کمی فراتر از محدوده 300 گیگاهرتز تا 3 تراهرتز قرار دارند که به این امواج فرکانس‌های عظیم گفته می‌شود. در پایین‌ترین محدوده فرکانسی FCC سیگنال‌های 95 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز به فرکانس‌های میلی‌متری (ریزموج) معروف هستند. اما باتوجه به این مورد که فرکانس‌های معرفی شده توسط این اداره بسیار بالاتر از محدوده فرکانس‌های میلی‌متری قرار دارد، این طیف از فرکانس‌ها امواج زیرمیلی‌متری نام دارند.

باتوجه به این‌که درحال حاضر طیف فرکانسی 24 تا 28 گیگاهرتز توسط FCC به مزایده گذاشته شده و شرکت‌های ارتباطی از آن استفاده خواهند کرد، طیف امواج تراهرتز یک شگفتی بوده که مانند داستان‌های تخیلی برای ما عجیب است. مایکل اوریلی، عضو هیئت‌ مدیره FCC گفته که ارایه امواج تراهرتزی مثل این است که درحال حاضر هیچ شخصی در کره ماه زندگی نمی‌کند اما ما برای زندگی در کره ماه، قوانینی را تعیین و تصویب کنیم. این حرکت ما به معنی ایجاد یک کلاس برای شرکت‌کنندگان در حوزه اینترنت 6G یا 7G و هرنسل بالاتری از ارتباطات بی‌سیم محسوب می‌شود. بنابراین ایجاد و توسعه تمامی این ارتباطات بستگی به این امواج گسترده دارد.

اما عضو دیگر این کمیسیون یعنی جسیکا راسنورسل ضمن ابراز خوش‌بینی خود از این طرح گفته که این فرکانس‌های استراتوسفری فقط برای گسترش اینترنت و ارتباطات بی‌سیم آزاد نشده‌اند و طبیعتا این امواج مانند امواج دیگر می‌توانند تمامی انتظارات محققان علمی را برای گسترش علوم و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها برآورده کنند. ما درحال توسعه این فرکانس‌ها هستیم، بنابراین در این راه، ما پشتیبان حرکت‌های علمی و فنی در این حوزه هستیم. این عضو کمیسیون ارتباطات فدرال این مطلب را هم گفت که ما به تبلیغات گسترده‌ای که علیه ما پخش می‌شوند، هیچ اهمیتی نمی‌دهیم.

نوشته عرضه فرکانس‌های تراهرتزی توسط اداره FCC و گسترش اینترنت 6G و 7G اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.