فاش شدن جزئیات قانون دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرام

در هفته گذشته قانون دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی در مجلس تصویب شد، بر اساس این قانون تمام صفحه‌ها و کانال‌های فعال در رسانه‌های کاربر محور با دنبال کننده بیش از 500 هزار نفر مکلف به پرداخت مالیات از محل درآمد تبلیغات در صفحه یا کانال خود هستند. درآمد اصلی فعالان فضای مجازی از طریق تبلیغات در پیج یا کانال تامین می‌شود و بر اساس میزان دنبال‌کنندگان، هزینه این تبلیغات در درآمد پیج یا کانال نیز تعیین می‌شود.
در این قانون ابهاماتی وجود دارد که روز گذشته نمایندگان در صحن علنی مجلس تا حدودی این ابهامات را رفع کردند، عمده‌ترین ابهامات مطرح شده نحوه تشخیص میزان درآمد اینفلوئنسرها، نحوه شناسایی اینفلوئنسرها و اخذ مالیات از آن‌ها و وضعیت شبکه‌های مجازی فیلتر شده در ایران است.

نحوه درآمد اینفلوئنسرها چگونه محاسبه می‌شود؟

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در مورد این مصوبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: معمولا برای انجام هر خدمتی، قرارداد مکتوبی امضا می‌شود، نحوه تشخیص میزان درآمد سلبریتی‌ها برای اخذ مالیات همان قراردادهای مکتوب است.

این روش شاید برای افراد سرشناس با میزان دنبال کننده میلیونی متداول باشد اما بسیاری از اینفلوئنسرها بدون قرارداد مکتوب کار تبلیغات را انجام می‌دهد و همه توافقات صرفا در همان فضای مجازی صورت می‌گیرد، به این ترتیب با رویکرد فعلی مجلس امکان تشخیص میزان درآمد واقعی اینفلوئنسرها وجود ندارد.

چه زمانی دریافت مالیات از اینفلوئنسرها آغاز می‌شود و چه سازمانی مسئول شناسایی اینفلوئنسرهاست؟

روز گذشته در صحن علنی مجلس، نمایندگان، سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند تا ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به فراهم آوردن دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تایید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. بر این اساس سازمان امور دارایی باید بر اساس خود اظهاری اینفلوئنسرها نسبت به دریافت مالیات اقدام کند.

شبکه‌های اجتماعی فیلترشده نیز شامل این قانون می‌شود؟

بله، محمد حسین بحرینی، نماینده مشهد در مورد جزئیات این قانون اعلام کرد که این مصوبه برای شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده نیز لازم الاجراست، به این ترتیب مدیران صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی با دنبال‌کننده بیش از 500 هزار نفر باید خوداظهاری را انجام داده و نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. به اعتقاد محسن زنگنه شرط داشتن دنبال کننده بیش از 500 هزار کاربر، موجب می‌شود تا آسیبی به کسب و کارهای کوچک وارد نشود و تنها پیج‌ها و کانال‌های بزرگ با درآمد چند ده میلیونی باید مالیات پرداخت کنند.

نوشته فاش شدن جزئیات قانون دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرام اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.