فراخوان حمایت از کسب‏ وکارهای داده‌‏های زیستی منتشر شد

فراخوان «حمایت از کسب و کارهای داده‌های زیستی» به منظور حمایت از تجاری سازی طرح‌های مبتنی بر داده‌های زیستی در کشور توسط مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان این معاونت منتشر شد.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در قرن بیست‌ویک داده‌ها نقش حیاتی نفت‬ در‬ قرن‬ بیستم‬ را‬ دارند. داده‏‌های زیستی و به طور ویژه داده‌های ژنتیکی یکی از دسته‌های نوظهور کلان‌داده‌ها به شمار می‌آیند، این داده‌‏ها کاربردهای فراوانی دارند و به همین دلیل کسب‏‌وکارهای زیادی حول آن‏ها شکل گرفته یا در حال شکل‏ گیری است.
 
در این راستا فراخوان «حمایت از کسب و کارهای داده‌های زیستی» به طور مشترک توسط مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست ‏فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‏‌های تحول و پیشرفت منتشر شد.
 
این اقدام فرصتی برای حمایت از تجاری سازی طرح‌های مبتنی بر داده‌های زیستی در کشور فراهم می کند. بر این اساس از فرآیند توسعه محصول و ایجاد کسب‏‌وکار طرح‏‌هایی که یک نمونه اولیه داشته باشند، حمایت می شود، ‬ همچنین تحقق به‌هم‌رسانی بازیگران فعال این حوزه برای توسعه و فروش یک محصول (کالا یا خدمت) یکی از اهداف اصلی انتشار این فراخوان است.
 
** محورهای فراخوان
 
حمایت از کسب‌‏وکارهای داده‌های زیستی در این مرحله شامل زنجیره ارزش داده‏ های نسل جدید توالی ‏یابی و ریزآرایه است، همچنین محورهای فراخوان شامل کیت ‏ها و مواد مصرفی، نرم‏ افزارهای مورد نیاز در پایگاه داده و همچنین کسب‏ و‬ کارهای مبتنی بر تحلیل داده‏ های نسل جدید توالی‏ یابی (NGS) و ریزآرایه می شود.
 
دانشگاهیان، پژوهشگران و شرکت‌‏های نوپا به عنوان توسعه‏‌دهندگان فناوری، شتاب‏دهنده‌‏ها، سرمایه‏‌گذران، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی به عنوان توسعه‌دهندگان کسب‌وکار یا مشتری مخاطب این رویداد هستند.
 
شرکت کنندگان در این فراخوان باید در نظر داشته باشند که همه طرح‏‌هایی که در فراخوان شرکت‏ می‏‌کنند باید حداقل یک نمونه اولیه داشته باشند. این طرح‌ها باید پتانسیل تبدیل شدن به یک کسب‏‌وکار پایدار را داشته باشند و این فراخوان شامل طرح‏‌های پژوهشی نمی شود.
 
علاقمندان برای ثبت‏ نام در این فراخوان تا پایان تیرماه سال جاری مهلت دارند و اولویت حمایت با طرح ‏هایی است که زودتر ثبت‏ نام کنند، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‬ توانند به سایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.