فرود راکت ۱۱SN استارشیپ در تگزاس با شکست مواجه شد

 
یک نمونه اولیه از راکت استارشیپ شرکت اسپیس اکس نتوانست به صورت امن فرود بیاید و به گفته این شرکت، مهندسان در حال بررسی موضوع هستند. این استارشیپ، یک نمونه از راکت‌های سنگین وزنی است که شرکت خصوصی ایلان ماسک، کارآفرین و میلیارد آمریکایی برای حمل انسان و ۱۰۰ تن وسیله به ماموریت‌های ماه و مریخ در آینده طراحی کرده است.
 
جان اینسپراکر، مهندس شرکت اسپیس‌اکس در یک ویدیوی زنده درباره این پرواز آزمایشی گفت: «به نظر تمام داده‌های این وسیله را از دست داده‌ایم. باید از طریق تیم از آنچه رخ داد مطلع شویم».
 
نمای ویدیویی، غبارآلود بود و در نتیجه به سختی می‌شد فرود این راکت را مشاهده کرد. تکه‌هایی از این فضاپیما هشت کیلومتر دورتر از محل فرود پیدا شد.
 
این استارشیپ یکی از سری نمونه‌هایی از راکت سنگین وزنی است که شرکت خصوصی ایلان ماسک، کارآفرین و میلیارد آمریکایی برای حمل انسان و ۱۰۰ تن وسیله به ماموریت‌های ماه و مریخ در آینده طراحی کرده است. راکت کامل استارشیپ که با تقویت کننده بسیار سنگینش ۱۲۰ متر ارتفاع خواهد داشت نسل جدید راکت‌های چند بار مصرف اسپیس‌اکس محسوب می‌شوند که حاص تمرکز بلندپروازانه ایلان ماسک روی ارسال انسان به فضا است.
 
اولین سفر استارشیپ در مدار زمین برای انتهای امسال برنامه‌ریزی شده است و می‌خواهد در سال ۲۰۲۳ یوساکو مائزاوا میلیارد ژاپنی را برای سفر به ماه ارسال کند. استارشیپ‌های ۸SN و ۹SN نیز پیش از این در هنگام فرود در مراحل آزمایشی منفجر شده‌اند. ۱۰SN ابتدای این ماه یک فرود مناسب را داشت اما حدود هشت دقیقه پس از فرود آتش گرفت.
 
ماسک روز سه‌شنبه پس از پرواز آزمایشی ۱۱SN گفت: «به نظر می‌رسد موتور ۲ مشکلاتی در زمینه صعود داشت و در طول مراحل سوختن لازم برای فورد به فشار اجرایی لازم نرسید؛ اما در تئوری به چنین چیزی نیاز نبود. کمی پس از اینکه آتش‌سوزی پس از فرود آغاز شد اتفاق بزرگی رخ داده است. اگر امروز قطعات را بررسی کنیم می‌فهمیم که این اتفاق بزرگ چه بود.»