فروش فوق‌العاده تبلت‌های هواوی طی ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۹

براساس برآوردهای جدید موسسه تحقیقاتی Digitimes Research، عرضه مدل‌های جدید آی‌پد مینی و آی‌پد ایر توسط اپل در اواخر 3 ماهه نخست سال نه‌تنها در بحبوحه کاهش فروش آی‌فون میزان درآمدهای غول فناوری کوپرتینویی را افزایش داد؛ بلکه به‌طور کلی بازار تبلت را نیز متحول کرد. با توجه به گزارشات منتشر شده در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس 2019 مجموعا 37.15 میلیون دستگاه تبلت در سراسر جهان به فروش رفت و تعجب‌آور نیست که اپل بیش‌ترین میزان سهم از این بازار را به خود اختصاص داده باشد.

در حالی‌که موسسه Digitimes طی اقدامی عجیب از اعلام آمار دقیق فروش تبلت و سهم 5 عرضه کننده برتر این حوزه طفره رفته است؛ اما اپل اعلام کرده که طی این مدت جایگاه نخست خود را با قاطعیت حفظ نموده و بالاتر از شرکت‌های هواوی و سامسونگ قرار گرفته است. بر اساس گزارش موسسه Strategy Analytics که چند ماه پیش منتشر شد؛ خانواده آی‌پد سهم 25.8 درصدی از کل تبلت‌های فروخته شده طی سال 2018 را به خود اختصاص دادند. برخی شواهد از سهم چه‌بسا بیش‌تر اپل طی 3 ماهه نخست سال جاری حکایت دارند.

با این همه عرضه آی‌پد مینی جدید و آی‌پد ایر 2019 به‌عنوان یکی از دلایل کلیدی توسعه بازار نسبت به 3 ماهه نخست سال 2018 به‌شمار می‌روند. سری مدیاپد هواوی یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری این رشد چشمگیر محسوب می‌شود. با این‌حال میزان فروش جهانی تبلت نسبت به 3 ماهه پایانی سال گذشته با افت محسوس 12.9 درصدی مواجه شده است. بدتر این‌که در 3 ماهه دوم سال 2019 نیز ظاهرا بازار در شرف کاهش فروش فصلی و سالیانه قرار دارد؛ چرا که در چشم‌انداز آینده عرضه هیچ آی‌پد جدیدی قابل‌تصور نیست.

البته در 3 ماهه نخست امسال تنها اپل عملکرد درخشانی از خود نشان نداده است؛ بلکه میزان فروش تبلت‌های هواوی نیز از 3 ماهه چهارم سال 2018 تا 3 ماهه نخست سال 2019 رشد چشمگیری را تجربه کرده و جایگاه این برند از رتبه چهارم به دوم ارتقا یافته است. اکنون مشخص نیست که با وجود افول تدریجی بازار جهانی تبلت آیا غول چینی کماکان قادر به ادامه روند فروش بالای محصولات خود خواهد بود یا خیر. با این‌حال بدیهی است که طی 3 ماهه نخست امسال کمپانی گام بزرگی در این مسیر برداشته است. در نتیجه شکاف موجود تا جایگاه برترین تولیدکننده صنعت اسمارت‌فون کم‌تر شده و فروش تبلت‌های هواوی از نمونه‌های سامسونگی پیشی گرفته است.

شایان به ذکر است که صعود مایکروسافت از رتبه ششم به پنجم، این برند را در جایگاهی بالاتر از لنوو قرار می‌دهد. براساس پیش‌بینی‌ها مایکروسافت با تولید سری سرفیس همه‌منظوره خود طی 3 ماهه دوم سال نیز جایگاه کنونی خود را حفظ خواهد کرد. میزان فروش تبلت‌های آمازون طی 3 ماهه نخست امسال با افت فاحشی مواجه شد و به‌نظر می‌رسد که فروش کم‌فروغ این برند تا پایان 3 ماهه دوم سال 2019 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. آمازون زمانی چهارمین عرضه‌کننده بزرگ تبلت در جهان به‌شمار می‌رفت.

نوشته فروش فوق‌العاده تبلت‌های هواوی طی 3 ماهه نخست سال 2019 اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.