فرید فولادی: سال ۱۳۹۷ بهترین سال برای همکاران سیستم بود!

عصر امروز و در مراسمی خبری که با حضور خبرنگاران و مدیران همکاران سیستم برگزار شد، عملکرد سال گذشته و اهداف آینده این شرکت تشریح گردید.

در ابتدای این سمینار، شهریار رحیمی، یکی از بنیان‌گذاران همکاران سیستم و عضو هیات مدیره ضمن اشاره به تغییر مدیر عامل این شرکت گفت: جابجایی در همکاران سیستم در شرایطی صورت می‌گیرد که سال بسیار سخت ۱۳۹۷ را با موقیت پشت سر گذاشتیم. خوشبختانه می‌توان سال ۹۷ را یکی از موفق‌ترین سال‌های شرکت دانست که تعهدات به مشتریان و سهام‌داران را به خوبی اجرا کردیم. استراتژی همکاران سیستم تداوم در کنار توسعه است.

در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر بورس و آی‌تی، موفقیت‌هایی به‌دست آمده که بایستی پرسید فلسفه این توسعه و تداوم چیست؟ ما همیشه تصور می‌کردیم که بایستی چشم اندازی به آینده داشته باشیم و یکی از این موارد، نگاه به منابع انسانی است. پس جابجایی مدیر عامل یکی از استراتژی‌هایی بوده که از بدو تاسیس مد نظر ما قرار داشت. به شخصه اعتراف می‌کنم که آقای امیری در طی ۵ سال مدیر عاملی خود یکی از بهترین نیروها بود. وی مدیر عاملی بسیار موفق است که توانسته مدیر عامل‌های دیگری بسازد. الان در همکاران سیستم که در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر مدیران مختلف دارد، بر روی افراد کار می‌شود تا در آینده عهده دار مدیریت در سطوح بالاتر بشوند و به عنوان یک سرمایه ملی بتوانند این سیستم را تداوم بخشیده و پیش ببرند.

نفر بعدی که به صحبت پرداخت، مهدی امیری، مدیر عامل سابق همکاران سیستم و عضو هیات مدیر بود که گفت: در همکاران سیستم یک ساختار متفاوتی با سایر شرکت‌ها وجود دارد. ما قصد داریم یک شرکت با عمری بیش از صد سال داشته باشیم و برای همین این هدف یک مدل خاص از مدیریت را می‌طلبد. هیات مدیره مراقب است که چه چیزهایی شرکت را یک پله در آینده بالاتر می‌برد. حتی اگر لازم است نقش مربی را بازی می‌کند و یا در سطح اجرا کمک خواهد کرد. اعضای هیات مدیره ما حداقل دو روز در هفته در شرکت حضور دارند.

فکر می‌کنیم چیزی که همکاران سیستم را در آینده موفق می‌کند، این نیست که تعدادمان از نظر پرسنل بیشتر شود، بلکه توجه به این مورد است که چه نتورکی را ایجاد می‌کنیم. دومین موضوع این است که فناوری‌های جدید را چگونه توسعه می‌دهیم. هنوز در اوایل راه هستیم و حتما در این مسیر پیش خواهیم رفت. ما در هیات مدیره بیشتر به این سمت می‌رویم که این موضوعات استراتژیک را نظارت و هدایت کنیم.

اعتقاد داریم که همه این خواست‌ها شدنی است به این شرط که منابع انسانی با مدلی متفاوت و خاص داشته باشیم. امیدوارم این مسیر کمک کند که همکاران سیستم یک نمونه موفق برای صنعت آی‌تی کشور شود چرا که قادر است جایگاه ویژه‌ای در رشد کشور بازی کند. ما دوست داریم صنعت آی‌تی را در خارج مرزها و نه فقط همسایگان و بلکه کشورهای توسعه یافته هم انتقال دهیم.

نفر پایانی این صحبت، فرید فولادی، مدیر عامل جدید همکاران سیستم بود که بحث خود را با ماموریت همکاران سیستم شروع کرد و گفت: جالب است بدانید کاری که ما می‌کنیم در طول این ۳۲ سال ثابت بوده و داریم با ارایه نرم‌افزارهای هوشمند به هدایت بهتر کسب و کارها و سازمان‌های دیگر کمک کنیم. هر فعالیتی در همکاران سیستم بوده در همین راستا انجام شده است. در این حوزه هر روز یک اتفاق خوب می‌افتد. خیلی مختصر بخواهم بگویم ما بیش از ۵۲ هزار مشتری داریم، ۱۲ شرکت تخصصی، ۱۹ شرکت منطقه‌ای و ۲۷ شرکت تحت لیسانس که البته مالکیت آن‌ها برای همکاران سیستم نیست اما برای ما کار کرده و به مشتریان سرویس می‌دهند.

در سال ۹۷ سال درخشانی داشتیم که هم برای ما، هم مشتریان و هم سهام‌داران‌مان رقم خورد. شرایط سال گذشته بسیار خاص بود ولی ما توانستیم به شرکت‌ها برای پیشبرد بسیار کمک کنیم. بیشترین تعداد محصول‌مان را سال گذشته فروختیم چرا که شرکت‌ها فکر می‌کردند باید بهتر و بهینه‌تر کار کنند. آن‌ها می‌دانستند نرم‌افزار به آن‌ها بایستی کمک کند و این یک بلوغ است. در سال گذشته رشد ۴۷درصدی در سود عملیاتی داشتیم که از رشد درآمد و مدیریت هزینه‌ها حاصل شد و ۱۳۹۷ بهترین سال در فعالیت ما بوده است.

الان در راهکاران که یکی از زیر مجموعه‌های اصلی ماست، بیش از ۳هزار مشتری داریم و شرکت‌های بسیار بزرگ از این محصول استفاده می‌کنند که ۵۱ درصد رشد فروش داشتیم و البته در پروژه‌های بزرگ خودمان ۹۰درصد رشد فروش داشته‌ایم.

شرکت سپیدار سیستم آسیا یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه ماست که یک کالای سپیدار و دیگری دشت را به بازار عرضه می‌کند. بیش از ۴۳هزار مشتری ما در اینجا هستند و ۳۴ درصد رشد فروش داشتیم. سپیدار سیستم آسیا به قدری بزرگ شده که ما آن را در بورس خواهیم برد و خودش به‌صورت مستقل در آنجا عمل می‌کند.

اصلی‌ترین استراتژی ما در سال ۹۸ کلاد است که با نام راهکاران ابری عرضه می‌شود تا مردم بتوانند بدون سخت‌افزار و نگه داشت استفاده کنند. ما اولین شرکتی بودیم که ERP را بر بستر ابر در ایران راه‌اندازی کردیم. در سال ۹۷ یک فروش ۷ برابری داشتیم و بیش از ۱۰۰۰ کاربر داریم که ۲۵درصد مشتریان جدید هستند.

ما می‌خواهیم به تدریج تمام محصولات خودمان را بر روی کلاد ارایه دهیم و بر توسعه فراگیر راهکاران ابری تا ۱۴۰۰ تمرکز می‌کنیم. مدل درآمدی‌مان تغییر خواهیم کرد. در سال ۹۸ قصد داریم تا مشتریان‌مان را دو برابر کنیم و بایستی زیر ساخت‌های ابری را بدین خاطر توسعه دهیم.

محصول بعدی ما فرایار سیستم است. اکثر اپلیکیشن‌های دنیا به سمتی حرکت کرده‌اند که یک پلتفرم توسعه در کنار خودشان داشته باشند. فرایار سیستم ظرفیت توسعه نرم‌افزار را افزایش می‌دهد، هزینه‌های خرید نرم‌افزار را کاهش می‌دهد، چابکی در پاسخگویی به نیازهای متغیر بازار را بالا می‌برد و قابلیت انتقال دانش را نیز دارد. در سال گذشته ۲۵۰ مشتری از این سیستم استفاده کرده و ۷ میلیارد تومان درآمد به‌دست آمد. این مجموعه در آینده یک شبکه فعال از شرکای توسعه محصول خواهد شد.

ما بیش از ۱۰۰ مشتری در صنعت پخش داریم که شامل شرکت‌های متوسط و بزرگ است. پخش یک بیزینس بسیار حساس است و قصد داریم بر بازار پخش تسلط داشته باشیم. در سال گذشته بر روی توسعه ماژول پخش بیشتر کار کردیم و قصد داریم در سال ۹۸ سهم بیشتری را بگیریم. همچنین می‌خواهیم ارایه محصول برای بازارهای کوچک را در سال ۹۸ راه‌اندازی کنیم. امسال محصول ما برای شرکت‌های دارویی هم عرضه خواهد شد.

مسیر بعدی خرده‌فروشی است که صنعت بسیار مهمی بوده و در حال رشد است. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد عملیات ریتیل در کشورهای توسعه یافته، در خرده‌فروشی‌های سازمان یافته صورت می‌گیرد. همین آمار در کشوری مانند ترکیه که در حال توسعه است به ۴۰ درصد می‌رسد و وقتی به ایران می‌رسد این رقم ۱۲ درصد است و برای همین ما فاصله زیادی داریم.

بخش بعدی بازار دولت است. از سال ۸۵ ما محصول ویژه‌ای را برای دولت ایجاد کردیم زیرا فرایندهای متفاوتی دارند و نرم‌افزاری را نوشتیم که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مشتری از آن در حال استفاده هستند. الان بر روی همان پلتفرم راهکاران، محصولات دولتی خودمان را ارایه می‌کنیم. این بخش جای کار زیادی دارد و البته به همراه محدودیت‌های خاص خودش است. یکی از نکات کلیدی ما در بازارهای دولتی بحث ساختار متمرکز است، یعنی سازمان‌ها بتوانند متمرکز مدیریت کنند و زیرمجموعه‌ها وظایف خودشان را انجام دهند. در حال حاضر محصول ما چنین قابلیتی را ارایه می‌دهد.

امروز سعی کردم که عملکرد سال ۹۷ و چشم‌انداز آینده و مسیر سال ۹۸ همکاران سیستم را ارایه کنم. مطمئن هستم با هدایت هیات مدیره، همراهی تیم ۱۱۰۰ نفره، همچنین حمایتی که از سمت موسسین انجام می‌شود، یک گام دیگر به سمت جلو در همکاران سیستم بر خواهیم داشت.

بخش پایانی این مراسم مربوط به پرسش و پاسخ با خبرنگاران بود که چکیده‌ای از برخی صحبت‌ها را در ادامه می‌خوانید.

ما در مسیری که قرار داریم، مشتریان دولتی نیز حضور دارند و تصور می‌کنیم که دولت نسبت به اجرای اهداف خودش با کمک نرم‌افزار حساس‌تر شده است. انتظار نداریم درآمد خیلی زیادی از بخش دولتی کسب کنیم و عمده بیزینس ما بر روی بخش خصوصی است.

همکاران بر روی منابع انسانی خودش همیشه حساسیت ویژه‌ای داشته و عارضه‌ای چون مهاجرت که دامنگیر جامعه است، برای ما هم اتفاق افتاده است. این حساسیت ما را همیشه به این سمت برده که شرایط ویژه‌ای را برای نگه‌داشت منابع انسانی خود در نظر بگیریم و محلی باشد تا دوستان با آسایش خاطر بیشتری فعالیت کرده و بخشی از دغدغه‌های ذهنی‌شان را از این طریق برطرف کنیم.

ما فعلا تمرکزمان بر روی سرمایه‌گذاری بر روی خط تولیدی محصولات خودمان است و خوشبختانه حمایت از سوی سرمایه گذاران را هم داریم. در سال ۹۷ که سال خاصی بود و سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها شرایط ویژه‌ای داشت، امکان سرمایه‌گذاری به‌راحتی میسر نشد. ما سیاست‌مان بر روی سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که در حوزه خودمان فعالیت دارند.

در ارتباط با خدمات ابری یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث امنیت است. عقبه‌ای که همکاران سیستم داشته، نشان داده این توانایی را دارد که در حوزه ابری هم خوب پیش برود. ما از دیتاسنتری که تحت تملک خودمان است این سرویس را ارایه می‌دهیم. بر روی موضوعات مهمی نیز گواهینامه گرفته‌ایم تا خیال مشتریان از این جهت راحت باشد.

هزینه پرسنل ما حدود ۳۲ تا ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و حقوق نیروها را تا ۴۰ درصد افزایش دادیم (به‌طور متوسط) که نشان می‌دهد بر روی چنین بخشی توجه داریم. سیاست‌های قیمت گذاری ما هم به نحوی بوده که افزایش داشتیم و امسال نیز خواهیم داشت اما مدل آن به شکلی است که شرکت‌های کوچک‌تر و متوسط کم‌تر تحت تاثیر قرار بگیرند و افزایش بیشتر برای شرکت‌های بزرگ باشد.

نگاه ما همکاری در مدل B2C است. موضوع حضور ما در دلینو از سپید شروع شد و دوست داریم بر روی شرکت‌هایی که در کار خودشان موفق هستند، سرمایه‌گذاری انجام دهیم. در دلینو این موضوع برای ما جذاب بود و بایستی در بخش B2C خودمان را تقویت کنیم، اگر به عقب برگردیم باز هم این کار و سرمایه‌گذاری بر روی دلینو را انجام می‌دهیم زیرا چیزهای زیادی آموختیم که می‌توانیم در سرمایه‌گذاری‌های دیگرمان هم از آن استفاده کنیم.

نوشته فرید فولادی: سال ۱۳۹۷ بهترین سال برای همکاران سیستم بود! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.