فناوری خواندن ذهن به حقیقت می پیوندد

به تازگی پژوهشگران موفق به تولید نوعی تکنولوژی برای انجام تصویربرداری شده اند که این فناوری قابلیت خواندن افکار و اندیشه های پیچیده انسان را دارد. این تکنولوژی قادر است افکار پیچیده ای را که شخص بیان نمی کند به راحتی ردیابی نماید.

گویا آی تی – نوعی تکنولوژی تصویربرداری از مغز توسط پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده است که افکار پیچیده انسان را می تواند شناسایی نماید.
تکنولوژی «خوانش مغز» نشان دهنده آن است که افکار پیچیده انسان توسط زیرسیستم های متعدد مغز تولید می شوند و شخص آنها را به زبان نمی آورد.
این پژوهش با وجود اظهار نظر کارشناسان و اخبار تازه منتشر شده نشان دهنده آن است که ابعاد ذهنی یک مفهوم ، در بین اشخاص با زبان های متعدد در سراسر جهان یکسان می باشد.
رهبری این پژوهش را استاد دانشگاه کارنگی ملون دکتر مارسل جاست برعهده گرفته است. به گفته دکتر مارسل جاست پژوهش ها بیانگر آن است که در طول روال شکل گیری یک جمله مانند «شاهد طی جلسه دادگاه فریاد زد»، مغز شخص از الفبایی با ۴۲ جزء معنایی (مثل فرد، محیط، روابط اجتماعی و یک عمل فیزیکی) استفاده می کند.
همه انواع اطلاعات موجود، در سیستم های مغزی متعددی فرآوری می شود. برنامه گفته شده نوع افکار فرد را با اندازه گیری مقدار فعالیت در هر یک از سیستم های مغزی، قادر است معین کند.

دکتر جاست در این زمینه اظهار داشت: در حوزه شناخت مغز انسان یکی از مهمترین پیشرفت های موجود، قدرت ترکیب مفاهیم گوناگون و تولید اندیشه های سخت و پیچیده می باشد. پس از تلاش بسیار در نهایت به روشی برای بررسی و ارزیابی این پیچیدگی ها دست یافتیم.
برای انجام این پژوهش، پژوهشگران هفت نفر شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند و با بهره گیری از یک مدل مفهومی، برای وجود ۲۳۹ جمله مرتبط با الفبای مفهومی فعالیت های انجام پذیر توسط مغز آنان را مورد ارزیابی قرار دادند.
این برنامه موفق شد اجزای معنایی ۲۴۰ جمله بیان نشده را به راحتی رمزگشایی نماید. همچنین این مدل قادر بود اجزای معنایی یک جمله به زبان آورده نشده را با میزان درستی ۸۷ درصد پیش بینی نماید.
پس از این مرحله، مرحله بعدی رمزگشایی به گفته دکتر جاست از موضوع کلی تفکر افراد است.