فناوری ۵G کلید رشد چشمگیر فروش هندست‌های اندرویدی و آی‌فون خواهد بود

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که طی 6 ماهه نخست سال 2019، بازار جهانی اسمارت‌فون با افت چشمگیر 5.5 درصدی میزان فروش نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد. اما بر اساس آخرین گزارش موسسه IDC انتظار می‌رود که طی ماه‌های باقی‌مانده سال شاهد رشد فروش در سطوح قابل‌توجهی باشیم.

دستگاه‌های 5G و پرچم‌داران ارزان‌قیمت‌تر موجب رشد تقاضا طی سال جاری خواهند شد

اگرچه سطح تقاضای بالاتر برای جبران کاهش مشاهده شده تا مقطع فعلی کفایت نخواهد کرد؛ اما IDC پیش‌بینی می‌کند که با افت 1.9 درصدی فروش کلی اسمارت‌فون‌ها طی سال جاری، میانگین میزان فروش در حد فاصل ماه‌های جولای و دسامبر حدودا 1.4 درصد کاهش پیدا کند. این در حالیست که پیش‌بینی‌ها از احتمال کاهش حداکثر 5 درصدی فروش اسمارت‌فون در چین حکایت دارند. بهبود وضعیت فروش در بازارهایی نظیر هندوستان در کنار عرضه طیف وسیع‌تری از دستگاه‌های ممتاز و ارزان‌قیمت‌تر مانند آی‌فون XR از فاکتورهای محرک اصلی برای جلب علاقه مشتریان و افزایش میزان فروش به‌شمار می‌روند.

اهمیت قیمت‌گذاری برای مصرف‌کنندگان به شکل فزآینده‌ای افزایش خواهد یافت و این پدیده در بخش هندست‌های میان‌رده، فرصت‌های جدیدی را خلق میکند. چنین وضعیتی احتمالا برای برندهایی نظیر شیائومی و سامسونگ مفید خواهد بود. هواوی و آنر نیز می‌توانند از این شرایط بهره‌برداری نمایند؛ البته این مسئله منوط به لغو ممنوعیت‌های اعمال شده توسط ایالات‌متحده خواهد بود.

عرضه دستگاه‌های 5G در اواخر سال جاری یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی بهبود وضعیت بازار اسمارت‌فون محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این دستگاه‌ها سهمی 0.5 درصدی از بازار را به خود اختصاص دهند. کمپانی‌های سامسونگ، وان‌پلاس، ال‌جی و شیائومی همگی نخستین گجت‌های 5G خود را عرضه نموده‌اند؛ اما در آینده مدل‌های بسیار بیش‌تری شامل پرچم‌دار 5G اچ‌تی‌سی، نسخه‌های 5G گلکسی‌نوت 10 و نوت 10 پرو و دستگاه‌های 5G هواوی نیز روانه بازار خواهند شد.

چشم‌انداز مثبت برای 5 سال آینده

موسسه IDC با نگاه به آینده پیش‌بینی می‌کند که بازار چین به‌زودی در مسیر احیاء قرار خواهد گرفت. در 6 ماهه نخست سال 2020 این کشور بایستی به نرخ رشد یکنواخت نزدیک شود و تا پایان همین سال و در وهله نخست به لطف تقاضا برای دستگاه‌های 5G، بازار مجددا بایستی رشدی مثبت را تجربه نماید. همچنین پیشرفت ناشی از فروش اسمارت‌فون‌های 5G به بهبود وضعیت بازار اسمارت‌فون در مقیاس جهانی نیز کمک خواهد کرد. موسسه IDC معتقد است که تا سال 2023، محصولات 5G سهم 26.3 درصدی از کل اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

به باور موسسه IDC، نوآوری‌های طراحی کماکان در محوریت صنعت طی سال‌های آینده قرار خواهند داشت. با این‌حال چالش پیش‌ رو، پاسخ‌گویی به سطح بالای تقاضای مصرف‌کنندگان و در عین‌حال پایین نگاه داشتن قیمت‌ها به‌عنوان تولرانس افت قیمتی محصولات گران‌تر خواهد بود. مشخصا با معرفی قالب‌های طراحی جدید نظیر دستگاه‌های تاشو و تولید انبوه آن‌ها وضعیت بحرانی خواهد شد.

تاثیرات چنین پدیده‌ای بر اسمارت‌فون‌های اندرویدی و آی‌فون‌های اپل به چه ترتیب خواهد بود؟

در توضیح نحوه تاثیر این وضعیت بر پلتفرم‌های موبایلی غالب بایستی خاطرنشان کرد که ظاهرا فروش گجت‌های اندرویدی و iOS افزایش خواهد یافت. با این‌حال سهم پلتفرم‌های مذکور از بازار نسبتا ثابت باقی خواهد ماند.

از یک سو پیش‌بینی می‌شود که فروش جهانی گجت‌های اندرویدی از رقم 1,375 میلیارد دستگاهی سال جاری به 1,520 میلیارد دستگاه در سال 2023 افزایش یابد. این پلتفرم بایستی رشد سالیانه 2.1 درصدی را به‌طور متوسط تجربه نموده و نهایتا به سهم 87.1 درصدی از بازار دست یابد. این رقم در مقایسه با پیش‌بینی سهم 86.7 درصدی سابق برای سال جاری کمی بیش‌تر است.

همچنین به‌عنوان نکته‌ای مجزا بایستی خاطرنشان کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها میانگین قیمت فروش گوشی‌های اندرویدی طی دوره زمانی 5 ساله از 254 دلار به 269 دلار افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر IDC پیش‌بینی می‌کند که طی سال جاری، پلتفرم iOS و محبوبیت گوشی‌های آی‌فون اپل با افت 12.1 درصدی مواجه شده و فروش این گجت‌ها به 183.5 میلیون دستگاه تقلیل پیدا کند. با این‌حال تا سال 2023 این رقم بایستی به 195.9 میلیون دستگاه افزایش یافته و سهم 12.9 درصدی از بازار را در اختیار این پلتفرم قرار دهد. این رقم نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص سهم 13.3 درصدی اپل طی سال جاری اندکی کم‌تر است.

بعید است که عدم عرضه آی‌فون 5G اپل طی سال جاری بر فروش کلی این برند تاثیرگذار باشد؛ چرا که دستگاه‌های 5G سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. با این‌حال با عرضه گجت‌های 5G طی سال آینده احتمالا سطح تقاضا نیز افزایش خواهد یافت. با این‌حال IDC با اتخاذ رویکردی عجیب اعلام کرده که اپل فروش تعداد بیش‌تری از آی‌فون‌های تعمیر شده خود به مشتریان را آغاز نموده است. این اقدام به افزایش درآمد اپل و حفظ یا گسترش اکوسیستم کمپانی کمک خواهد کرد؛ موضوعی که اهمیت آن احتمالا طی سال‌های آینده اثبات خواهد شد.

نوشته فناوری 5G کلید رشد چشمگیر فروش هندست‌های اندرویدی و آی‌فون خواهد بود اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.