فیروزآبادی: اقدامات اخیر اینستاگرام در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده است!

اینستاگرام

اقدامات اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام باعث شده تا اعتراضاتی از سوی مسئولین دولتی نسبت به آنها صورت بگیرد که حذف مطالب مردم در رابطه با موضوعات خاص باعث شد تا این اعتراضات شدت بیشتری بگیرد. حالا شنیده‌ها حاکی از این است که به زودی اقدامات بسیار جدی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی صورت خواهد گرفت که باید دید به چه نحوی خواهد بود.

به گزارش آی‌تی‌رسان، حذف مطالب مربوط به سردار سلیمانی در اینستاگرام باعث شد تا وزارت ارتباطات، نمایندگان مجلس، مسئولین مختلف نهادهای دولتی از جمله شورای عالی فضای مجازی نسبت به این اقدامات اعتراض کنند و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر فیلترینگ این شبکه اجتماعی به گوش رسید. اما تجربه تلخ فیلترینگ تلگرام و عدم کارایی آن باعث شد تا شاید کمی در این اقدام تامل کرده و به دنبال راهکارهای دیگر و بهتری باشیم.

از جمله این راهکارها، ارایه سرویس‌های جایگزین بومی است که کارشناسان نسبت به آن نظر مثبتی داشته‌اند اما تجربه شکست بسیاری از سرویس‌های داخلی در حوزه‌های مختلف مانند پیام رسان باعث شده تا در این زمینه نیز شک و شبهه‌های زیادی وجود داشته باشد. اما به هر ترتیب بسیاری از مسئولین معتقدند که اقدامات شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام غیرقابل قبول بوده و بایستی هر چه سریعتر جلوی آن گرفته شود.

اینستاگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه‌ای یپرامون حذف مطالب احساسی مردم نسبت به سردار سلیمانی در اینستاگرام گفت: اینکه به مردم اجازه نصب اپلیکیشنی را از طریق سکوهای نرم افزاری ندهند، سابقه داشته ولی اینکه مطلبی از صفحه شخصی آنها حذف شود، در دنیا بی سابقه بوده است. ما باید در این زمینه سکوهای مناسبی برای انتشار محتوای این چنینی داشته باشیم.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در رویداد مربوط به تولید محتوای بسیج گفت: امروز شاهد شکل گیری یک اقتصاد بزرگ در زمینه فرهنگ و رقابت در فضای مجازی هستیم که به دلیل حضور جوانان مستعد و با انگیزه در وضعیت خوبی داریم و آینده مناسبی را در این زمینه پیش بینی می‌نماییم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر وضعیت به نحوی است که نرم افزارهای ایرانی را از سکوهای نرم افزاری حذف می‌کنند و مطالب مربوط به سردار سپهبد سلیمانی را پیش از انتشار پاک می‌کنند. این‌ها اقداماتی است که در تاریخ بشریت سابقه نداشته و توسط آنها صورت می‌گیرد. اینکه وارد صفحه شخصی یک کاربر بشوند و مطالب شخصی او را حذف کنند، اتفاقی نبود که تکرار شده باشد و بی سابقه است. قبلا سابقه حذف نرم افزارها را داشتیم ولی این مورد بسیار عجیب و بی نظیر است. اینها نشان می‌دهد که ما بایستی سکوهای نرم افزاری مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم مطالب و محتوای بومی خود را منتشر کنیم.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در ادامه گفت: ما در زمینه سکوهای نرم افزاری توانستیم اقدامات خوبی را انجام دهیم که پس از تحریم‌های شرکت اپل این اقدام صورت گرفت و برنامه نویسان ما توانستند مشکلات مربوط به این اقدام را رفع کرده و به فعالیت بپردازند.

اینستاگرام فیلتر می‌شود؟

گفتنی است که شنیده‌ها از وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، این وزارت‌خانه تمایلی به فیلترینگ اینستاگرام نداشته و عملا این اقدام از دستور کار وزارت‌خانه خارج شده است. از جمله دلایل این تصمیم گیری، وضعیتی است که در مساله فیلترینگ تلگرام وجود داشته و عدم کاهش استفاده از این اپلیکیشن پیام‌رسان و عادی شدن استفاده از فیلترشکن، یقینا فیلترینگ احتمالی اینستاگرام را بی اثر خواهد کرد. اما شنیده‌ها حاکی از این است که به مرور اختلالاتی در وضعیت اینستاگرام ایجاد خواهد شد و از سوی دیگر حمایت‌های ویژه‌ای از سرویس‌های داخلی صورت می‌گیرد تا کاربران ایرانی به مرور از این سرویس‌های ایرانی استفاده نمایند.

نوشته فیروزآبادی: اقدامات اخیر اینستاگرام در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده است! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.