فیروزآبادی: دردوران الکترونیکی شدن مانده ایم باید وارد دوران فضای مجازی شویم

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور برگذرازدوران الکترونیکی شدن و ورود به دوران فضای مجازی باحفظ امنیت این فضا برای توسعه کشور تاکید کرد.

 
به گزارش روابط عمومی مرکز فضای مجازی کشور، دکتر فیروزآبادی درهمایش علمی _تخصصی افتاگفت: در حوزه امنیت فناوری اطلاعات وارتباطات یک تحول پارادایم صورت گرفته است و از نگاه پیوستی و حاشیه امنیتی به عنوان یک امر متاخر در حوزه توسعه ومعماری فاوا وارد دوره ای شده ایم که امنیت ، زمینه و بستر توسعه است و هیچ طرح توسعه معماری بدون لحاظ امنیت امکان‌پذیر نیست ودرIOTنمی توانند توسعه را مستقل از امنیت انجام دهند.
وی درتعریف قدرت افزود: قدرت از قابلیت تغییر رفتار طرف مقابل است و مدتها این تئوری در علم سیاست مورد توجه بوده و بعدها متوجه شدند که می توان قدرت را قابلیت بازدارندگی متقابل هم تعریف کرد و نگاه پست مدرنیستی با پیشرفت مطرح شد که همین نتیجه توسعه ارتباطات در جهان بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: قدرت در چارچوب زمینه تعریف می‌شود و میکرو قدرتها در یک نظام شبکه ای می‌توانند اثر تغییر رفتاری داشته باشندو رسانه ها توسعه پیدا کرده و تعاملی شدند.در واقع تعریفی که امروز از قدرت است همین تغییر رفتار است که هم تغییر بازدارندگی رفتار است هم توجه به زمینه قدرت و این که یک قدرت در چه زمینه ای دارد شکل می‌گیرد، بازیگران قدرت چه کسانی هستند.
وی با بیان این که دیگر نمیتوانیم به بازیگران کوچک وبه" افراد" توجه نداشته باشیم تاکید کرد: در یک نظام شبکه ای و در یک نظام رسانه ای نوین "افراد"هم می‌توانند جریان سازی کنند، تولید خبر کنند و تغییر رفتار در جامعه ایجاد کنند . در حوزه امنیت هم می‌توان چنین روندی را دید که امنیت و تئوری های امنیتی هم رفع تهدید است و می توان تهدید را مرتفع یا کاهش داد و سیستم را هم امن کرد.
وی افزود: به تدریج دیدند این کفایت نمی کند و این مطر ح شد که منابع خود را حفظ کنیم و امنیت ملی این است که بتوانیم منابع و دارایی‌ها و منافع خودمان را حفظ کنیم و بر همین اساس رسیدیم به این تئوری که امنیت یک امر زمینه‌ای است نمی‌شود از کوچکترین المان های امنیتی غفلت کرد. امنیت در گذشته خیلی ساده تعریف می‌شد که بین ارتباط نقطه به نقطه یا در یک شبکه بین دو نقطه بتوانیم فقط رمزکنیم و به این شکل امنیت در شبکه برقرار می شد ولی امروز امنیت در سطوح مختلف در لایه های مختلف وجود دارد و لایه های هفت گانه osi است و در حوزه‌های دیگر هم بحث امنیت داریم.
وی با اشاره به تحولی دیگر با آمدن IOT و هوشمندی و نظام شبکه ای اظهار داشت: با ایجاد BIG DATA انقلاب صنعتی چهارم اتفاق افتاد .در واقع انقلاب صنعتی اول موتور بخار بودباآغاز تولید انبوه انقلاب دوم صنعتی رخ داد و با ورود کامپیوتر بحث انقلاب اطلاعاتی مطرح شد و الان انقلاب چهارم مطرح است انقلاب مبتنی بر هوشمند ی نظام های شبکه ای به نام IOT و وقتی نظام های شبکه ای هوشمند شود BIG DATA داده های عظیم هم به دست می آید و بسیاری از هوشمندی ها در پردازش BIG DATA ها صورت می گیرد.
رییس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص وضعیت امنیت در انقلاب چهارم گفت: در این فضا از دوران الکترونیکی شدن وارد دوران فضای مجازی شدیم در جمهوری اسلامی متاسفانه هنوز در دوران الکترونیکی شدن مانده ایم . در دوران الکترونیکی شدن این بود که هر چیزی که در فضای واقعی صورت می‌گیرد الکترونیکی شود و در اینجا چهار دولت تعریف شد و البته دولت چهار این است که همه فرآیندهای دولتی و خدماتی که به مردم داده می شود و همه خدماتی که در بخش‌های مختلف دولت و بنگاه ها وجود دارد هم الکترونیکی شود.
وی گفت: این دوران به پایان رسیده و باید انجام می‌دادیم که متاسفانه در کشور انجام ندادیم و وقتی این کاررا انجام ندادیم می‌خواهیم وارد دوره اینترنت اشیا شویم یااینترنت برای اشیاء ویا اینترنت همه اشیاءکه یک کلاس بالاتر است .
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود : عصر ما عصر ناسخ و منسوخ است. منسوخ که آمد منسوخ نمی شود در حالی که ناسخ آمد منسوخ را هم اداره کند در واقع در دوره وب 4 هستیم و دوره اینترنت اشیا است. دروب3 دانش کدبندی شده است و در حقیقت سیستم ها و فضای مجازی مستقل از زبان ها تبادل اطلاعات و دانش می‌کنند که این همه تغییرات در وب 3و4شروع شده است و بعضی از خدمات مستقل از زبان به انسان‌ها اشیاءسرویس دهی می‌کنند .
دکتر فیروزآبادی اعلام کرد: ما در فضای مجازی قرار داریم که دو رکن دارد 1. مجازی شدن 2.هوشمندی؛ مجازی یعنی اینکه فضای واقعی بسط یافته است بنابراین اگر نظام های فضای واقعی را الکترونیکی بکنید هیچ بسطی را انجام نداده اید و فقط سرعت ان را بالا برده اید و سرویس دهی را راحت کرده اید اما فضای مجازی یعنی امنیت هم بسط پیدا کرده و در نظام آموزشی دنیا هم تحول ایجاد کرده است ودیگر یک نظام استاد شاگردی یکطرفه نیست و در واقع نظام آموزشی جدیدنظام شبکه ای و نظام تعاملی و تولید دانش است.
وی افزود: در نظام بانکداری قبل از انقلاب چهارم پول واقعی را در فضای واقعی یا مجازی مبادله می‌کنند اما الان بانکداری مجازی صورت می گیرد مثل فین تک ها و واحد پول مجازی شکل گرفته که می توان کالاهای واقعی و کالای مجازی با پول مجازی خرید که هم مجاز در مجاز است و هم مجاز در واقعیت است فقط یک الکترونیکی کردن واقعیت نیست. 
رییس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اتفاقات حوزه امنیت تاکید کرد: بحث امنیت فردی نیست بازیگران بزرگی مثل شرکت‌های گوگل ، فیسبوک و تلگرام بازیگران بسیار بزرگتر از کشورهای همسایه ها هستند در کشور ما. در کشور ما هم فضای امنیتی بسط پیدا کرده و قانون ایجاد شده است. همچنین با ایجاد حریم خصوصی حمایت از داده( بحث دیتا پروتکشن )مطرح است که بحث امنیتی است اگر قبلا فقط وزارتخانه های دولتی حراست داشتند و بایستی از اطلاعات طبقه‌بندی شده دولتی حفاظت می‌کردند امروز در بنگاه‌های خصوصی داده های عظیم تولید می کنند به مراتب حفاظت اطلاعات و دیتا برای حفظ حریم خصوصی مردم اهمیت بیشتری دارد. امروز بحث مالکیت معنوی بحث جدی است و در بعضی از کشورها ۲۰ الی 30 درصد از دارایی های ملی کشور ها مالکیت معنوی آن ها می‌شود و پیش‌بینی می‌شود به ۵۰ درصد دارایی معنوی کشور ها برسد. الان 5 شرکت بزرگ دنیا که بیشترین دارایی را دارند در حوزه ict هستند و بیشترین دارای آنها دارایی معنوی است . 
وی گفت: دستگاه‌ها باید در مأموریت‌های خود امنیت را ببینند و در آن نوآوری کنند. در انقلاب چهارم صنعتی یکی از ارکان ،"نوآوری" است که باعث بسط فضای واقعی می‌شود اما اگر این کار را نکنیم دولت ها روز به روز کوچکتر می شوند و به سمت نابودی می روند .دولت‌هایی می توانند زنده بمانند که بتوانند نوآوری داشته باشند و بسط را درک کرده و همزمان با آن حرکت کنند و بحثی که در دولت گردانی مطرح می‌شود بحث حکمرانی است و حکمرانی چالاک می‌تواند به حیات خودش ادامه بدهد و جزو ضروریات حکومت داری است در حکمرانی چالاک بایستی در حوزه iot وارد شویم چاره نیست و یک الزام است .
دکتر فیروز آبادی تصریح کرد: شهرهای بزرگ شکل گرفته و باید بهره وری در همه حوزه‌ها افزایش پیدا کند و شهر هوشمند داشتن مستلزم iot است بنابراین اگر مصرف انرژی را کنترل کنید می‌توانید پاسخگوی جمعیت باشید اگر بتوانید ترافیک و آلودگی و سایر پارامترهای سلامتی مردم و آموزش و پرورش را دارای نظام هوشمند کنید می توانید شهر را مدیریت کنید ورفت وآمد شهرها را با مترو و اتوبان نمی توان مدیریت کرد و حکمرانی خوب در کشور ما در نحوه پردازش بیگ دیتاها است. اگر توانستیم از داخل بیگ دیتا دانش تولید کنیم کشور توسعه یافته است. باید از یک رگولاتوری چالاک برخوردار شد و همه مردم در امنیت مشارکت داشته باشند. 
وی افزود: در مرکز ملی فضای مجازی اصول حاکم بر توسعه اینترنت اشیاءبا مشارکت ۲۳ یا ۲۴ دستگاه تدوین شده که یکی از مباحث اصلی توجه به حوزه امنیت iot ومتغییر اصلی آن حریم خصوصی است که از آن تعبیر می‌کنیم به "حمایت از داده" و امنیت باید در این زمینه مدیریت داشته باشد و در واقع باید حریم خصوصی مشترکان حفظ شود نه منافع صاحبان بنگاه‌ها چون اقتصاد، اقتصاد اجتماعی است. در حوزه iot بایست یک معماری امنیتی در کشور داشته باشیم که اگر iot را الزام آینده بدانیم برای ما یک فرصت بزرگ ملی است به خاطر اینکه توسعه iot در کشور توسعه سرمایه بر نیست و بیشتر دانش افزایی است و قرار است سنسورها به ده ها میلیارد برسد و شکل بگیرد. بایستی نظام های هوشمند از درون انسان و محیط مرتبط می‌شود و در یک لایه بالاتر به نام پلتفرم ها و در نظام ابری پردازش می‌شود.
وی اعلام کرد: با حمایت آگاهانه ملت باید به سمت خودکفایی در این حوزه برویم که یکی از خدمات پایه است، خدماتی همچون ماشین های جستجو، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها اعم از شبکه ارتباطی ایمیل و خدمات ایمیلی و در خدمات ابری اولویت را در پلتفرم ها گذاشته‌ایم. آمریکایی‌ها دورخیز کردند که پلتفرم های بزرگ را مثل سلامتی ، آموزش، بانک و سایر پلتفرم های بزرگی که همه به آن دسترسی دارند را در انحصار خودشان قرار بدهند و خدمات ابری و CDN و سخت افزار نیز در انحصار چند شرکت بزرگ آمریکایی است که ما در این حوزه ها خود کفایی نداریم مصرف کننده هستیم و حتی در یک شبکه سرگرمی هم در یک شبکه عقب افتاده مثل تلگرام هستیم پلتفرم ها و نظام های ارتباطی باید ملی شوند و توصیه می کنم به تمام دستگاه‌های ایرانی و ملی مقدراتمان را در اختیار کمپانی های خارجی نگذاریم که حاضر نیستند یک ملت را مثل ملت ما به مشروعیت مذاکره بپذیرند. در حوزه های داخل کشور چند پلتفرم ایرانی داشته باشیم و دولت ها نباید پلتفرم تولید کنند باید بخش خصوصی فراهم و تولید کنند. در همه کشور ها دولت نقش سیاست های حمایتی و هدایتگرانه دارند و حکمرانی چالاک و مقررات گذاری به موقع و همراه با مقررات زدایی تا فضای رقابتی سالم در این حوزه توسعه پیدا کند