فیروزآبادی: عمر کارکرد فیلتر محدود است

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مردم عامل تعیین‌کننده بازارهایی هستند که در حال فتح شدن‌اند. برخی می‌گویند با فیلتر کردن به بخش داخل کمک می‌کنیم، در حالی که عمر این کارکرد محدود است و هزینه‌اش بالاست و مردم آن را می‌پردازند.
 
ابوالحسن فیروزآبادی امروز در همایش سالیانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان این‌که برای نقش‌آفرینی در اقتصاد پلت فرمی فقط دولت و حکومت تصمیم‌گیرنده نیستند، افزود: اقتصاد پلت‌فرمی چالش سرنوشت‌ساز ما در اقتصاد، فضای مجازی آینده دنیاست که برای بازیگری در آن فرصت زیادی نداریم. تمامی مردم باید برای نقش‌آفرینی در اقتصاد پلت‌فرمی تصمیم گرفته و تلاش کنند و اگر مردم، تکنولوژیست‌ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی در کنار حکومت که نماینده آن‌هاست، حامی این تصمیم نباشند، این استراتژی محکوم به شکست خواهد بود.
 
وی با بیان این‌که برای موفقیت در اقتصاد فضای مجازی نیاز به اجماع ملی آگاهانه همراه با نقش فعال است، تاکید کرد: پیشتر برای توسعه صرفاً قبول این تصمیم از سوی مردم کفایت می‌کرد اما امروز برای موفقیت در اقتصاد فضای مجازی مردم باید نقش‌پذیری داشته باشند، زیرا اقتصاد پلت‌فرمی همراه با تحول در سطح همه کاربران است. بنابراین تمامی مردم برای حفظ استقلال در این جریان جهانی که شرکت‌ها، رهبری آن را به دست گرفتند باید بپذیرند که صرفاً مصرف‌کننده نباشند.
 
حذف اپلیکیشن‌ها از آیفون، نوعی سیطره به ملت‌هاست
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به مسدودسازی برنامه‌های ایرانی روی اپل، اظهار کرد: حذف برنامه‌های ایرانی، اکانت‌ها و حساب‌های کاربری‌مان توسط پلت‌فرم‌ها یک تجربه است که به طور قطع به ایران محدود نمی‌شود و نوعی ابزار سیطره بر ملت‌هاست. ما برای این‌که نقش بیش‌تری در این بازار داشته باشیم، باید بازارگشایی کنیم.
 
فیروزآبادی گفت: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور معتقد است که اگر بتوانیم هرچه بیشتر پلت‌فرم ارایه دهیم و این پلت‌فرم‌ها را نه تنها در ایران که در کشورهای منطقه و بازارهای جهانی گسترش دهیم، می‌توانیم در جامعه پلت‌فرمی آینده، نقش بیش‌تری داشته باشیم، اما اگر تسلیم شویم نه تنها بازنده سیاسی خواهیم بود، بلکه بازار و بسیاری از ارزش‌ها را نیز باید واگذار کنیم.
 
وی ادامه داد: البته خوشبختانه امروز شاخص‌های تولید محتوا و ایفای نقش در کشورهای در حال توسعه در اقتصاد فضای مجازی دنیا در حال افزایش است و نه ایران بلکه بسیاری از کشورها همچون کره جنوبی، اندونزی، روسیه، چین و حتی اروپا در حال تلاش برای سهم گیری از اقتصاد پلت فرمی دنیا هستند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این‌که تنظیم رابطه دولت با بخش خصوصی به دلیل کارکرد متفاوت آن‌ها تلاش مضاعفی می‌طلبد، افزود: در ایران به دلیل ناهماهنگی سرعت قانون‌گذاری با تحولات جهانی، همگرا شدن در این تحول جهانی کار سنگینی می‌طلبد و البته اقتصاد فضای مجازی حوزه ناشناخته‌ای است که از طریق گفت‌وگو و تقسیم کار می‌توان به آن دست یافت.
 
بخش خصوصی به شدت آسیب‌پذیر است
 
فیروزآبادی با بیان این‌که بخش خصوصی به شدت ضربه‌پذیر است و می‌تواند با یک تصمیم محدودسازی صادرات، مسدودسازی و یا فیلتر مورد تعرض قرار گیرد، گفت: دولت باید به عنوان یک شریک قوی و نه تحمیل‌کننده ضابطه‌ها با این بخش مشارکت کند.
 
وی با تاکید بر این‌که اقتصاد دیجیتال در دنیا جایگزین اقتصاد الکترونیکی شده است، اعلام کرد: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی فراتر از این تعبیر که معتقد به اقتصاد فضای مجازی است و تاکید ما بر این است که بخشی از اقتصاد برآمده از فضای مجازی در حوزه‌های دیجیتال است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: اگر ما تمرکز خود را در اقتصاد دیجیتال قرار دهیم نوآوری‌های ما در این حوزه نوعی پیروی و محدودیت در مدل‌ها و پارادایم‌های جهانی این فضا هم‌چون شهر هوشمند، اینترنت اشیا، اقتصاد دولت‌گریز و پول‌های مجازی است و ما در اقتصاد دیجیتال معطوف به ایران و بازارهای داخل می‌شویم و سازندگان این فضا بازیگران پیشرو خواهند بود و ما در این بازی رقابتی بسیار فشرده بازنده خواهیم شد در حالی که باید نگاه ما فتح بازارهای جهانی باشد.
 
اگر منفعل باشیم بازار را از دست می‌دهیم
 
فیروزآبادی گفت: در نظام شبکه‌ای فضای مجازی مردم حضور فعال‌تری پیدا کردند و مرزهای جغرافیایی ضعیف شده است و شکل جدیدی از آرایش قدرت در حال شکل گیری است که می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. بنابراین اگر منفعل باشیم به معنای از دست دادن بازار است و اگر تلاش کنیم می‌توانیم فرصت بازار گشایی جهانی داشته باشیم.
 
وی افزود: در اقتصاد فضای مجازی ارایه مدل‌های کسب و کار بسیار اهمیت دارد و این مدل‌ها می‌تواند تنظیم کننده حوزه روابط کنشگران این فضا باشد که در این حوزه بخش خصوصی و تشکل‌ها همچون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانند نقش آفرین باشند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار کرد: فشار شکاف‌های ایجاد شده در این فضا در حوزه‌هایی مانند سخت‌افزار و نرم‌افزار به دلیل شکستن مرزها زیاد است و نیازمند شبکه‌سازی و همگرایی بین نیروهاست که در حوزه سخت‌افزار راه‌اندازی کامل زنجیره از نیمه‌هادی تا محصول نهایی نظیر گوشی‌های نسل پنجم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های سنگین برای ایران امکان‌پذیر نیست اما در حوزه نرم‌افزار با همگرایی شرکت‌ها و حمایت از استارتاپ‌ها و هدف قرار دادن بازارهای کشورهای همسایه و همزبان می‌توانیم توان تکنولوژیکی و قدرت ملی و اقتصادی کشور را ارتقا دهیم.