قرارداد ۳.۹ میلیارد دلاری با بوئینگ برای ورود جمبو جت‌های افسانه‌ای ۸-۷۴۷ جدید

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با شرکت بوئینگ یک قرارداد غیررسمی برای دریافت دو هواپیمای جدید فرماندهی نیروی‌ هوایی (Air Force One) را به امضا رساند.

این هواپیما‌ها که قرار است بر روی آنها تغییراتی انجام شود، از نوع جمبو جت‌های افسانه‌ای بوئینگ ۷۴۷-۸ هستند که لقب ملکه آسمان‌ها را با خود یدک می‌کشند.

ارزش این جت‌های جدید چیزی بالغ بر ۳.۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شوند و بعد از طراحی و آماده سازی، جایگزین جت‌های فعلی فرماندهی نیروی هوایی خواهند شد که در زمان ریاست جمهوری جرج هربرت واکر بوش (پدر جورج بوش) وارد خدمت شده‌اند.

کاخ سفید عقد این قرارداد غیر رسمی را تحقق موفق یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ دانسته، که توانسته‌اند جت‌های جدید فرماندهی نیروی هوایی را با کاهش هزینه و یک میلیارد دلاری صرفه‌جویی به‌روز‌رسانی نمایند. در این رابطه هوگان گیدلی (Hogan Gidley) معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: “دونالد ترامپ با شرکت بوئینگ برای نوسازی هواپیماهای فرماندهی نیروی هوایی به یک توافق غیر‌رسمی رسیده است و ما از رئیس جمهور بابت این مذاکرات سپاس‌گزاریم، زیرا بیش از ۱.۴ میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان را صرفه‌جویی کرده است”.

در حالی که ترامپ در پیام توییتری خود در دسامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که هزینه هواپیما‌های فرماندهی نیروی هوایی حدود چهار میلیارد دلار است، اخیرا کاخ سفید و شرکت بوئینگ در اظهار نظری مشترک ابراز داشتند که این قیمت در حقیقت اکنون بیش از پنج میلیارد دلار است! یکی از مقامات رسمی کاخ سفید درباره این اختلاف نظر یک میلیارد دلاری به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که در سال ۲۰۱۶، به رئیس‌جمهور اطلاعات اشتباهی داده شده بود!

از جمله اقداماتی که در راستای کاهش هزینه‌ها در ماه دسامبر ۲۰۱۷ پیش پای کاخ سفید گذاشته شده بود، حذف قابلیت سوخت‌رسانی هوایی به هواپیمای فرماندهی نیروی هوایی است. هر چند هواپیمای فرماندهی رئیس جمهور هرگز نیازی به سوخت‌گیری در هنگام پرواز نداشته است. با این حال، این قابلیت طراحی شده  بود تا این دفتر فرماندهی بتواند در مواقع اضطرار ملی، چندین روز و یا حتی هفته‌ها در آسمان پرواز کند. البته کنگره آمریکا نیز نگرانی خود را از حذف توانایی سوخت‌گیری هوایی هواپیمای فرماندهی نیروی هوایی ابراز کرده است.

همچنین دونالد ترامپ نیز خواسته که هواپیمای فرماندهی جدید تا سال ۲۰۲۱ آماده و وارد خدمت شود. در هر صورت با توجه به لیست بلندبالای تجهیزات و الزامات مورد نیاز هواپیمای فرماندهی، از جمله چندین سیستم‌ ارتباطی امن، اتاق‌های بزرگ برگزاری جلسات، تجهیزات الکترونیکی برای مقابله با جنگ الکترونیک و پارازیت‌های الکترونیکی و دیگر توانایی‌های دفاعی، باید بسیار خوشبینانه فکر کنیم که شرکت بوئینگ و نیروی هوایی قادر خواهد بود تا کار طراحی، اعمال تغییرات، تست و آماده‌ سازی بوئینگ‌های ۷۴۷ را در عرض سه سال، به پایان برسانند.

نوشته قرارداد ۳.۹ میلیارد دلاری با بوئینگ برای ورود جمبو جت‌های افسانه‌ای ۸-۷۴۷ جدید اولین بار در پدیدار شد.