قنبری خبر داد: هوشمند سازی رایگان مدارس و الکترونیکی کردن کتب درسی تا سال ۱۴۰۰

معاون وزیر ارتباطات گفت: طبق برنامه ششم توسعه موضوع هوشمند سازی رایگان مدارس و امکان الکترونیکی کردن کتب درسی برای همه دانش آموزان شهرها و روستاها به ما تکلیف شده است.
 
برات قنبری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش سراسری مدیران این وزارتخانه به تبیین برنامه های پنج ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق برنامه ششم توسعه پرداخت و افزود: در حوزه زیرساخت ترانزیت بین الملل باید به ۳۰ ترابیت بر ثانیه افزایش یابد که استان های مرزی ضروری است برای انجام این کار آمادگی داشته باشند.
 
وی با تاکید براینکه برای اجرای برنامه ششم توسعه، اصلاح ساختار شرکت زیرساخت و تشکیل شرکت ترانزیت ارتباطات بین الملل به صورت مستقل در دستور کار قرار دارد، گفت: برمبنای این برنامه ارائه ۴ خدمت الکترونیکی در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به وزارت ارتباطات تکلیف شده است که شامل سلامت، آموزش، کشاورزی و خدمات بانکی می شود. همچنین علاوه بر روستاهای بالای ۲۰ خانوار، در تمام شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم حداقل این ۴ خدمت باید ارائه شود.
 
قنبری توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات به صورت امن و پایدار و مطمئن را از دیگر تکالیف برنامه ۵ ساله عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به رتبه سوم منطقه خاورمیانه باید سرعت دسترسی به اطلاعات ما به ۲۴ مگابیت بر ثانیه برسد که راه زیادی در پیش داریم.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، کاهش ۱۲.۵ درصدی مراجعات مردمی به سازمان ها و ارتقای ۳۰ رتبه ای در جهان در حوزه الکترونیکی شدن را از دیگر تکالیف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: همزمان باید به رشد ۷.۵ درصدی در الکترونیکی کردن تجارت کالا و خدمات برسیم. از سوی دیگر ۱۰ برابر کردن تولید محتوا در فضای مجازی یکی دیگر از بندهای این برنامه توسعه ای است.
 
وی یکی از سخت ترین تکالیف این برنامه را فراهم کردن رایگان هوشمند سازی مدارس و امکان الکترونیکی کردن کتب درسی برای همه دانش آموزان شهرها و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ برشمرد.
 
قنبری اهداف کلان برنامه ششم توسعه را افزایش ظرفیت پهنای باند، افزایش محتوا ، افزایش ارائه خدمات الکترونیکی و افزایش پوشش شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات برای همه روستاها ، مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی اعلام کرد و گفت: تغییر شبکه از دیجیتال به سمت فول IP  یکی از مهمترین برنامه ها در حوزه شبکه های انتقال است که از طریق ایجاد شبکه دسترسی به فیبرنوری انجام می شود و قرار است به زودی یک میلیون پورت فیبرنوری منازل (FTTH ) در استان ها توسط شرکت مخابرات ایران افتتاح شود.