لپ‌تاپ‌های ریزر بلید ۱۵ ۲۰۲۰ و ایسوس ROG Zephyrus Duo 15 معرفی شدند

امروز روز شلوغی برای سخت‌افزارهای لپ‌تاپی بود. اینتل رسما از پردازنده‌های نسل دهم Core Comet Lake-H خود رونمایی کرد و انویدیا کارت‌های گرافیکی سری RTX Super را برای موبایل‌ها معرفی نمود. طبیعتا هیچ‌کدام از این‌ها، برای سازندگان اصلی لپ‌تاپ‌ها که مدت‌هاست مشغول بازطراحی مدل‌ها و استفاده سخت‌افزارهای جدید در آن‌ها هستند، سوپرایز محسوب نمی‌شود. امروز لپ‌تاپ‌های جدیدی نیز معرفی شدند که در ادامه نگاهی به مشخصات آن‌ها می‌اندازیم.

یکی از آن‌ها ریزر بلید 15 2020 بود. مدل جدید لپ‌تاپ‌های گیمینگ محبوب ریزر قرار است از ماه مه امسال در دو نسخه مجزا اما بسیار شبیه به هم عرضه شود. در رابطه با طراحی، هر دو نسخه دارای طرح‌بندی صفحه‌کلید جدیدی هستند که در آن، کلیدهای جهت‌نما کوچک‌تر شده، اما آرایش مکانی بهتری پیدا کرده‌اند. همانطور که می‌دانید انتقادات فراوانی به طرح‌بندی قبلی وارد بود.

اگر از نسخه پایه ریزر بلید 15 2020 شروع کنیم، شما در ازای پرداخت ۱۵۹۹ دلار به پردازنده جدید نسل دهم Gen i7-10750H با شش هسته پردازشی، هشت رشته و سرعت کلاک پایه ۲.۶ گیگاهرتز (با امکان افزایش تا ۵ گیگاهرتز) دسترسی خواهید داشت. این لپ‌تاپ در پیکره‌بندی پایه خود از کارت گرافیکی GTX1660 Ti استفاده می‌کند و می‌تواند با کارت گرافیکی قدیمی‌تر انویدیا RTX 2070 Max-Q نیز پیکره‌بندی گردد.

نمایشگر این نسخه یک پنل FHD LCD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز است که می‌تواند به پنل OLED نیز ارتقا یابد. این مدل همچنین دارای پورت اترنت است که در نسخه “پیشرفته” ارایه نشده است.

اما نسخه “پیشرفته” ریزر بلید 15 2020، دارای کارت‌خوان UHS-III SD بوده و قابلیت شارژ شدن با همه پورت‌های USB-C خود را دارد. این مدل، تفاوت‌های ظاهری و داخلی دیگری نیز با مدل پایه دارد که از آن جمله می‌توان به سیستم خنک‌کننده بسیار پیچیده Vapor Chamber، نورپردازی RGB Razer Chroma برای هر کلید و البته سخت‌افزارهای رده‌بالا اشاره کرد.

این مدل به پردازنده نسل دهم Gen i7-10875H با هشت هسته و شانزده رشته مجهز شده که گرچه شاید به‌اندازه i9 قدرتمند نباشد اما با سرعت ۵.۱ گیگاهرتز توربو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این نسخه همچنین از جدیدترین کارت‌های گرافیکی GeForce RTX 2070 انویدیا بهره می‌برد و می‌تواند به کارت RTX 2080 Super هم ارتقا یابد.

هر دوی این‌ کارت‌ها، از نوع Max-Q هستند که انویدیا ادعا می‌کند تا ۵۰ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به نسل قبلی دارد. در بخش نمایشگر، شما به پنل LCD با فرکانس ۳۰۰ هرتز دسترسی دارید که می‌تواند به پنل OLED نیز ارتقا یابد. پنل OLED، لمسی بوده و دارای پوشش گوریلا گلس شرکت کورنینگ برای محافظت است.

هر دو مدل پایه و پیشرفته بلید 15 2020، با ۱۶ گیگابایت رم DDR4، به‌ترتیب با ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه قابل‌افزایش M.2 2280 SSD و ترک‌پد شیشه‌ای با درایورهای ویندوز پرسیژن عرضه خواهند شد.

لپ‌تاپ گیمینگ دیگری که امروز معرفی شد، ایسوس ROG Zephyrus Duo 15 بود. شما در این لپ‌تاپ، علاوه‌بر نمایشگر اصلی ۱۵.۶ اینچی به یک نمایشگر ثانویه ۱۴.۱ اینچی با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۱۱۰۰  پیکسل نیز دسترسی دارید که در زاویه مناسب ۱۳ قرار گرفته است. روشن است که ایسوس ایده این طراحی را از لپ‌تاپ‌های دونمایشگره، مانند Zenbook Pro Duo و Zenbook Duo گرفته است.

 

ایسوس برخی از جزییات پیکره‌بندی ROG Zephyrus Duo 15 را منتشر کرده است. مدل رده‌بالاتر آن از تاریخ 1 ژوئن به قیمت ۳۶۹۹ دلار قابل دسترس خواهد بود. این مدل به پردازنده جدید Core i9-10980HK (با هشت هسته، ۱۶ رشته و سرعت کلاک حداکثر ۵.۳ گیگاهرتز توربو)، ۳۲ گیگابایت رم، ۲ ترابایت حافظه، کارت گرافیکی RTX 2080 Super (جزو سری Max-Q نیست) و نمایشگر 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز مجهز شده است.

ایسوس گزینه دیگری نیز برای بخش نمایشگر دارد: یک پنل فول اچ‌دی با نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتز. ظاهرا این مدل، در دو پیکره‌بندی و از تاریخ 29 ژوئن قابل دسترس خواهد بود. نسخه اول با قیمت ۳۴۹۹ دلار، بسیار شبیه به مدل رده‌بالاتر بوده ولی دارای ۱۶ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه است. اما نسخه دوم با قیمت ۲۹۹۹ دلار مجهز به پنل ۳۰۰ هرتزی مجهز است و از پردازنده Core i7-10875H و کارت گرافیکی RTX 2070 Super (این هم جزو سری Max-Q نیست) استفاده می‌کند. نکته جالب‌توجه اینکه این نسخه دارای ۳۲ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه است.

منبع تغذیه همه پیکره‌بندی‌های لپ‌تاپ ROG Zephyrus Duo 15 یک باتری ۹۰ وات‌ساعتی است که از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. پنل 4K مدل رده‌بالاتر می‌تواند ۱۰۰ درصد فضای رنگی Adobe RGB را پوشش دهد و برای انجام کارهای خلاقانه بسیار مناسب است. استفاده از نمایشگر ثانویه، علاوه بر مزیت‌هایی مانند قابلیت مالتی‌تسکینگ در ویندوز، از رابط کاربری مخصوص برای پخش ویدیو و چت نیز بهره می‌برد. ایسوس با شرکت ادوبی برای توسعه اینترفیس‌های خاص همکاری کرده است. ایسوس همچنین همکاری نزدیکی با شرکت Techland برای بهینه‌سازی بازی Dying Light 2 روی این لپ‌تاپ داشته است.

ایسوس مشغول به‌روزرسانی تعدادی از لپ‌تاپ‌های خود با چیپ‌های جدید اینتل و انویدیا است. این دستگاه‌ها شامل Zephyrus S17 ،Zephyrus S15 و Zephyrus M15 و همچنین Strix Scar 15 ،Strix Scar 17 و ROG Strix G15 و G17 می‌شوند. این لپ‌تاپ‌ها قرار است در سه ماهه دوم و سوم امسال در آمریکای شمالی عرضه شوند.

نوشته لپ‌تاپ‌های ریزر بلید 15 2020 و ایسوس ROG Zephyrus Duo 15 معرفی شدند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.