ماشین های نانو با هم رقابت می کنند

ماشین های نانو با هم رقابت می کنند
اولین “مسابقات بین المللی ماشین نانو” برگزار می شود و البته کسی نمی تواند مستقیما این مسابقه را تماشا کند. ماشین های کوچک از پنج تیم مختلف با هم مسابقه می دهند و با تلسکوپ پیشرفته ای که برای این رویداد طراحی شده، قابل دیدن هستند.
در یک تایم تریل مشخص می شود کدامیک از ماشین های نانو سریعتر هستند. طبق گفته ی برگزار کننده ی جایزه بزرگ مسابقات مینیاتوری، ممکن است این آزمون به شکل پی در پی انجام پذیرد، یعنی به طور همزمان چهار ماشین کنار هم مسابقه می دهند. این رویداد نوامبر سال آینده در تولوز، یکی از شهرهای فرانسه انجام می شود.
ماشین نانو، تنها یک مولکول دارد که از ۱۰۰ اتم یا بیشتر تشکیل شده است. این مولکول دارای شاسی، محور و چرخ های آزاد می باشد. هر کدام از شرکت کننده ها، روی سطح سفارشی از طلا حرکت می کنند. این حرکت توسط یک جریان الکتریکی که از طریق نوک میکروسکوپ الکترونی روبشی وارد می شود، شکل می گیرد. مسیر حرکت تا دمای ۵ کلوین (منفی ۴۵۰ درجه ی فارنهایت) و یک محیط خلاء سرد می شود.

ماشین نانو، تنها یک مولکول دارد که از 100 اتم یا بیشتر تشکیل شده. این مولکول دارای شاسی، محور و چرخ های آزاد می باشد.
ماشین نانوی ساخته شده در دانشگاه رایس، یکی از جدیدترین مدل هاست و آخرین مدل طراحی شده در این عرصه محسوب می شود. پروفسور جیمز تور، استاد علوم کامپیوتری، علم مواد و مهندسی نانو و تیم همکاران او، ده سال پیش اولین ماشین نانو را طراحی و تولید کردند.
تور می گوید: “این بسیار چالش برانگیز است؛ اول از همه باید یک ماشین طراحی کنیم که قابل دستکاری و حرکت روی سطح مخصوص مورد نظر باشد. بعد از آن باید تکنیک های راندن متناسب با ماشین نانو را بیابیم. اما قطعا برای مسابقه آماده می شویم.”
ویکتور گارسیا، یکی از افراد گروه در حال ساخت طراحی مدل اول می باشد که اعضای گروه پروفسور لئونارد گریل در دانشگاه گراتس اتریش هدایت آن را به عهده خواهند داشت. آزمایشگاه ها با هم همکاری می کنند تا بتوانند طراحی ها را تقویت کنند.
مرکز مطالعه ی بسط و ساختار مواد (CEMES)، در مرکز علوم تحقیقاتی فرانسه (CNRS)، برگزار کننده ی این رویداد است.
کریستین یواخیم، محقق ارشد در CNRS و گوآنل ریپنه (Gwenael Rapenne)، همچنین استاد دانشگاه پل ساباتیه، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ و در ژورنال ACS Nano، طرح برگزاری این رویداد را عنوان کرد.
همیاران تیم رایس در این مسابقات، تیم دانشگاه اوهایو، دانشگاه تکنولوژی درسدن، موسسه ی ملی علوم مواد، تسوکوبا، ژاپن و دانشگاه پل ساباتیه خواهند بود.

.

.

منبع: futurity


عصر تکنولوژی، تکرا

نوشته ماشین های نانو با هم رقابت می کنند اولین بار در عصر تکنولوژی - تکرا پدیدار شد.