مجلس سنای آمریکا در خصوص پروژه مخفی ارز دیجیتال فیس‌بوک ابراز نگرانی کرد

کمیته‌ی بانکداری سنای ایالات‌ متحده‌ی آمریکا، به وضوح در خصوص پروژه‌ی ارز دیجیتال فیس‌بوک و نحوه‌ی برخورد آن با اطلاعات مالی افراد، احساس نگرانی می‌کند.
 
این کمیته‌ی بانکداری، روز پنج‌شنبه، در نامه‌ای سر گشاده به مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، بنیان‌گذار فیس‌بوک، از وی خواست تا جزییات پروژه‌ی سری ارزهای دیجیتال و به ویژه جزییات مرتبط با حریم خصوصی مصرف‌کنندگان را با آن‌ها به اشتراک بگذارد. سال گذشته، فیس‌بوک از بانک‌های ایالات متحده آمریکا خواست تا اطلاعات مالی دقیق مصرف‌کنندگان را با این شرکت به اشتراک بگذارند. در این نامه همچنین آمده است:
 
علاوه بر این، متخصصان حریم خصوصی، سوالاتی در مورد روش‌های گسترده‌ی جمع‌آوری داده‌ی فیس‌بوک و این که آیا این شرکت از هر داده‌ای که جمع‌آوری می‌کند برای رسیدن به اهدافی که مطابق با قانون گزارش اعتبار منصفانه است استفاده می‌کند یا خیر را در ذهن دارند.
 
یا توجه به این نگرانی‌های گفته‌شده، این کمیته از زاکربرگ می‌خواهد تا نشان دهد که ارز دیجیتال فیس‌بوک، که تحت عنوان «پروژه‌ی لیبرا» شناخته می‌شود، چگونه کار می‌کند، این شرکت چه‌ کارهایی را در ارتباط با قانون‌گذاران مالی انجام داده و کاربران در ارتباط با حریم خصوصی و حمایت از مصرف‌کنندگان چه انتظاراتی می‌توانند داشته باشند.
 
همچنین، این کمیته از فیس‌بوک خواست تا اعلام کند بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی چه اطلاعات مالی را از مشتریان با آن‌ها به اشتراک گذاشتند، فیس‌بوک با این اطلاعات چه کاری انجام داده (از جمله آن که آیا شخص سومی این اطلاعات را به اشتراک گذاشته و یا فروخته)، آیا برای هر فرد رتبه‌بندی اعتباری صورت گرفته و یا اطلاعات شخصی دیگری در دسترس است و در آخر این که این شرکت چگونه از نقض قانون گزارش اعتبار منصفانه خودداری خواهد کرد.
 
در خصوص پروژه‌ی لیبرا اطلاعات کمی در دسترس است. این شرکت، سال گذشته، به طور مخفیانه، گروه تحقیقاتی بلاک چین را به رهبری دیوید مارکوس (David Marcus)، رئیس سابق و عضو هیئت ‌مدیره‌ی کوین بیس، تشکیل داد. این شرکت از آن زمان تا کنون، فهرست‌های شغلی زیادی را برای اعضای این تیم ارائه داده و افراد برجسته‌‌ای از حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، مانند کریستین کاتالیتی (Christian Catalini)، اقتصاددان مشهور، نیز به این پروژه پیوسته‌اند. گفته می‌شود که این شرکت قصد دارد ۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کند تا بتواند از این سرمایه به عنوان وثیقه‌ای برای پشتیبانی از استیبل کوین خود، استفاده کند.