محصولات ایرانی «سام الکترونیک» در راه بازار

پیش تر نیز گلدیران برند جی پلاس را معرفی کرده بود
 
 
پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز دور دوم تحریم‌های این کشور علیه ایران، کره جنوبی جزو نخستین کشورهایی بود که با آمریکا همراه شد. حالا که بیش از دو سال از این ماجرا گذشته، شاهد جمع‌آوری تابلوهای سامسونگ و ال‌جی از سردر فروشگاه‌های لوازم خانگی هستیم. اما ماجرا چیست؟
 
ه‌دنبال قطع همکاری شرکت‌های ال جی و سامسونگ کره‌جنوبی با شرکت‌های ایرانی در ماه‌های گذشته متاثر از تحریم‌های آمریکا، آخرین تابلوهای این دو شرکت در حال جمع‌آوری از سطح شهر، فروشگاه‌ها و مغازه‌هاست.
 
در این زمینه «سیدعلیرضا موسوی‌مجد» رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به ایرنا گفت: پایین آوردن تابلوهای شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها چند وقتی است آغاز شده و در هفته‌های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شود.
 
به گفته این مقام صنفی، اکنون کارهای مقدماتی انجام و تولیدات آزمایشی آغاز شده است و تا پایان سال تلویزیون و مانیتور و از سال ۹۹ لباسشویی و یخچال تولیدی این شرکت به بازار عرضه خواهند شد.
 
موسوی‌مجد خاطرنشان‌کرد:‌ مشتریان محصولات سامسونگ نگرانی نداشته باشند، زیرا خدمت گارانتی را تا ۱۸ ماه پس از تاریخ نصب و خدمات پس از فروش را تا ۱۰ سال پس از خرید دریافت خواهند کرد.
 
وی بیان‌داشت: زیرساخت‌های تولید محصولات جدید همان زیرساخت‌هایی است که در زمان همکاری با این شرکت کره‌ای به ایران آورده شده بود و اکنون حدود ۳۰ درصد نیرویی که در پی تبعیت کره‌ای‌ها از تحریم‌های آمریکایی به ناچار تعدیل یا بیکار شده بودند به‌تدریج در حال بازگشت به کار هستند.
 
رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: شرکت‌های ایرانی با همه قدرت در راستای سیاست‌های کشور در حرکتند تا خلاهای بازار لوازم‌خانگی پوشش داده شود.
 
وی تاکیدکرد:‌ هرچند حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود و محصولات یاد شده از طریق منابع تامین خارجی جایگزین با بهترین کیفیت مواد اولیه ساخته می‌شوند.
 
«سیدمرتضی میری» رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران نیز در این زمینه به ایرنا گفت: پایین کشیده شدن تابلوهای سامسونگ و ال جی، پیشنهاد این اتحادیه بود که در پی حرکت ناجوانمردانه کره‌ای‌ها و تحویل ندادن جنس و مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی اتفاق افتاد.
 
وی یادآورشد: اکنون شرکت سام در حال تولید آخرین تلویزیون‌ها با استفاده از پنل‌های باقی‌مانده سامسونگ و عرضه آنها به بازار است و به زودی تلویزیون‌های جدید این شرکت راهی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خواهد شد.
 
میری ادامه‌داد:‌ یک سالی از قطع همکاری شرکت ایرانی همکار با ال‌جی کره می‌گذرد و محصولات تولیدی آن به جی‌پلاس تغییر نام یافته است، این شرکت نیز از حدود هشت ماه قبل نسبت به نصب تابلوهای جدید و جایگزینی آن با تابلوهای ال‌جی اقدام کرده بود.
 
نامه اتحادیه به نیروی انتظامی
دو هفته پیش نیز مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران در نامه‌ای به نیروی انتظامی، خواستار جمع آوری تابلوهای دو شرکت ال‌جی و سامسونگ از سطح شهر شده بود.
 
مرتضی میری در این خصوص گفته بود: این اتحادیه با توجه به بدعهدی کره‌ای‌ها و قطع ارتباط آن‌ها با ایران و همچنین عدم ارسال هرگونه کالا و مواد اولیه  دو ( برند) یا نشان تجاری که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در ایران انجام داده‌اند، طرحی را برای جمع‌آوری تابلو‌های این دو برند به نیروی انتظامی پیشنهاد داد.
 
وی در واکنش به تبلیغات شهر به شهر فروشندگان کالای قاچاق لوازم‌خانگی اظهار کرد: این اشخاص همان قاچاقچیانی هستند که از طریق مرز‌های بانه و جنوب کشور کالای قاچاق وارد می‌کنند و با سوءاستفاده از نام این دو برند (نشان تجاری) در حال فروش کالای خود هستند.
 
میری در ادامه با بیان اینکه در حال‌حاضر ال‌جی، واردات رسمی هرگونه محصول به ایران را تکذیب کرده و صرفاً یک شرکت معروف، تعدادی پنل تلویزیون در داخل دارد، گفت: بنابراین کالا‌هایی از قبیل یخچال، لباسشویی و ظرف‌شویی که به نام این دو برند در بازار عرضه می‌شوند، تقلبی و یا قاچاق هستند.
 
گفتنی است،  با توجه به ممنوعیت یک سال و نیمه واردات لوازم‌خانگی از تیرماه ۹۷ تاکنون، مشاهدات در سطح بازار حاکی از آن است که دو برند کره‌ای مشهور که در سال‌های پیش از ممنوعیت بازار داخل را در اختیار داشتند، هنوز در این بازار یکه‌تاز هستند.
 
پیش‌تر نیز مسوولان یکی از این دو برند معروف طی نامه‌ای به نمایندگان خود اعلام کرده بودند که تابلو‌های خود را از سطح بازار جمع‌آوری نکرده و حتی طی همان نامه متقبل هزینه‌ها و عوارض شهرداری آن نیز شده بودند.
 
تولید محصولات سام الکترونیک آغاز شده است
احسان فدایی، مدیر روابط عمومی گروه سام، در این خصوص به آی تی من گفت: در ماه‌های گذشته، سامسونگ اقداماتی در همراهی با تحریم‌های آمریکا انجام داده که موجب دلخوری مقامات ایرانی شده است.
 
وی افزود: بر اثر همراهی کره‌جنوبی و شرکت سامسونگ با تحریم‌های آمریکا، سال پیش آخرین موجودی قطعات ما در سام الکترونیک به پایان رسید و نزدیک به یک سال است که دیگر با این شرکت تولید مشترکی نداریم.
 
فدایی با بیان اینکه بخش مهمی از قطعات لازم برای تولید محصولات سامسونگ در داخل ایران تولید می‌شود، گفت: گروه سام با داشتن نزدیک به چهار هزار نفر نیروی مستقیم در تولید، توزیع و خدمات و شبکه گسترده نمایندگی‌ها، زمینه را برای اقدام به تولید داخلی فراهم می‌دید. به همین دلیل نیز با تصمیم هیات مدیره، مقرر شد که با تامین قطعات مورد نیاز از تامین کننده اصلی، محصولاتی با همان کیفیت محصولات سامسونگ، ولی با برند ایرانی به بازار عرضه شود.
 
وی با بیان اینکه تولید آزمایشی تلویزیون‌های داخلی آغاز شده و تلویزیون‌ها و مانیتورهای ایرانی در یک یا دو هفته آینده به بازار وارد می‌شود، گفت: محصولات گروه شوینده‌ها و محصولات برودتی نیز از ابتدای سال آینده وارد بازار خواهد شد.
 
فدایی افزود: هنوز تصمیم نهایی در مورد برندی که برای این محصولات انتخاب می‌شود، گرفته نشده که این برند تا آخر هفته جاری رسما اعلام خواهد شد.
 
وی همچنین گفت: به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهیم که هیچ گونه افت کیفیت در محصولات شاهد نخواهند بود؛ زیرا برای تامین قطعات لازم، مذاکراتی طولانی انجام شده و موفق شدیم با همان تامین کنندگان اصلی محصولات سامسونگ به توافق برسیم. اما به دلیل استفاده از قطعات درجه یک، شاهد کاهش قیمت شدید در محصولات نیز نخواهیم بود.
 
فدایی، پایین آوردن تابلوهای سامسونگ را نتیجه همین سیاست جدید گروه سام دانست و افزود: البته نامه رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این امر موثر بوده است. زیرا اتحادیه اعتقاد دارد که بخش عمده‌ای ازمحصولات موجود در بازار از این برندها قاچاق است و از بانه یا مرزهای جنوبی وارد می‌شود. به همین دلیل وجود تابلوهای تبلیغاتی آنها در سطح شهر، موجب رشد قاچاق و محرومیت خریدارانی می‌شود که بدون اطلاع این کالاها را خریداری می‌کنند و قادر به دریافت خدمات پس از فروش نخواهند بود.
 
فدایی همچنین افزود: سامسونگ تا کنون همکاری خوبی با ما داشته و ما به خریداران اطمینان می‌دهیم که تا حد ممکن به تولید محصولات با برند سامسونگ ادامه خواهیم داد. همچنین خدمات پس از فروش این محصولات همچنان برقرار خواهد بود و گروه سام الکترونیک خود را در این زمینه متعهد به خریداران ایرانی می‌داند و همچنان خدمات پس از فروش به صورت قبل از سوی سام سرویس انجام خواهد گرفت.
 
گفتنی است که پیش از این نیز شرکت گلدیران، با رویکرد مشابهی اقدام به جایگزینی محصولات با برند جی‌پلاس کرده و محصولات آن را راهی بازار کرده بود.
 
بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۴۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۳.۹ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
 
برپایه این آمارها، در این مدت ۴۸۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد ۲۴.۲ درصدی در مقایسه با ۹ ماهه پارسال داشته است.
 
همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۶۳۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۲.۷ درصدی نشان می دهد.
 
علاوه براین تولید انواع تلویزیون در این مدت با افت ۸.۸ درصدی همراه شد و به ۵۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.