مدل ۲۰۱۷ مک‌بوک پرو شرکت اپل به تراشه کم‌مصرف ARM مجهز خواهد بود

یکی از برنامه‌هایی که شرکت مایکروسافت برای آینده سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ در نظر گرفته، پشتیبانی از تراشه‌های ARM است  و محصولات مجهز به تراشه ARM تا پایان سال جاری میلادی با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به بازار عرضه خواهد شد. حال، به‌نظر می‌رسد که شرکت اپل از این رویه استقبال کرده است و به همین جهت، تصمیم دارد تا مک‌بوک پرو جدیدی را با تراشه ARM در اواخر سال جاری میلادی عرضه نماید. همراه گویا آی‌تی باشید.

بلومبرگ به‌تازگی گزارش داده است که شرکت اپل، تراشه کم‌مصرف ARM را توسعه می‌دهد و این تراشه به همراه مدل جدید مک‌بوک پرو در اواخر سال ۲۰۱۷ ارائه خواهد شد. آنچه که شرکت اپل با توسعه این تراشه دنبال می‌کند، افزایش عمر باتری در نسل جدید مک‌بوک پرو است و تراشه ARM اختصاصی شرکت اپل، کمک می‌کند تا مصرف انرژی کم‌تر شود. البته این تراشه به همراه پردازنده اینتل در لپ‌تاپ جدید شرکت اپل به کار گرفته خواهد شد و شرکت اپل در حال‌حاضر، تصمیمی برای جایگزینی تراشه‌های ARM با پردازنده‌های اینتل در لپ‌تاپ‌های خود ندارد.

نسل فعلی مک‌بوک پرو با تراشه َARM شخصی‌سازی شده T1 همراه شده است که پردازش امور مربوط به تاچ‌بار را بر عهده دارد. تراشه ARM جدید شرکت اپل که در مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ به کار گرفته خواهد شد، یک تراشه کم‌مصرف بوده و تا حدودی با تراشه T1 شباهت دارد.

این تراشه پردازش لازم را برای برنامه‌های در حال اجرا در حالت Sleep برعهده خواهد داشت و به همین جهت، مصرف انرژی باتری کاهش پیدا می‌کند. اطلاعات فاش شده، نشان می‌دهد که تراشه T310 جدید شرکت اپل به طور اختصاصی برای بهینه‌سازی در مصرف انرژی در حالت کم‌مصرف، توسعه داده شده که شرکت اپل آن‌را با نام “Power Nap” تجاری‌سازی نموده است.

مک‌بوک پرو

آنچه که شرکت اپل در بلندمدت به دنبال آن خواهد بود، عرضه مک‌بوک‌ها با یک پردازنده اختصاصی همانند گوشی‌های آیفون است. شرکت اپل در حال‌حاضر، تراشه‌هایی را برای استفاده در تبلت‌های آیپد و حتی ایرپادهای بی‌سیم توسعه داده است و دنبال کردن یک رویه مشابه برای لپ‌تاپ‌های پرطرفدار مک‌بوک، چندان دور از انتظار نیست. این موضوع از طرفی، باعث می‌شود تا قیمت مک‌بوک پرو کاهش پیدا نماید.

مشابه با گذشته، هنوز برای تایید رسمی این شایعات بسیار زود است و به همین جهت تا پایان سال جاری میلادی مشخص نخواهد شد که شایعه جدید مبنی بر عرضه مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ با یک تراشه ARM به همراه پردازنده‌های اینتل، صحت دارد یا خیر. به هرحال، این نخستین بار نیست که از عرضه لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو با تراشه ARM شایعه منتشر می‌شود؛ اما ممکن است در نهایت، امسال این شایعات به واقعیت مبدل شود.

اینکه شرکت اپل به دنبال توسعه تراشه‌های اختصاصی ARM برای لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو است، احتمالاً باعث خواهد شد تا رویای بسیاری از طرفداران اپل مبنی بر عرضه محصولات هیبریدی مجهز به سیستم macOS به واقعیت مبدل شود. البته این موضوع حداقل تا چند سال آینده، محقق نخواهد شد.

از دیگر شایعات منتشرشده پیرامون نسل جدید مک‌بوک‌های پرو شرکت اپل می‌توان به ۳۲ گیگابایت حافظه رم و پردازنده های کبی‌لیک شرکت اینتل اشاره کرد. هم‌چنین، ممکن است این لپ‌تاپ‌ها به همراه نسل جدید رایانه‌های رومیزی iMac ارائه شود.

منبع: Softpedia