مدیران سامسونگ و TSMC درباره کمبود جهانی تراشه با مقامات کاخ سفید دیدار می‌کنند

مقامات کاخ سفید قصد دارند تا در روز دوشنبه جلسه مجازی مهمی را در خصوص یک موضوع بسیار حائز اهمیت یعنی کمبود جهانی تراشه برگزار کنند. در این میان TSMC؛ بزرگ‌ترین کمپانی تولیدکننده تجهیزات نیمه‌هادی در جهان نیز به جلسه فوق ملحق خواهد شد. بر اساس اعلام خبرگزاری CBNC شرکت‌های آلفابت (شرکت مادر گوگل)، AT&T، اینتل و جنرال موتورز نیز در این رویداد مجازی شرکت خواهند کرد.

کاخ سفید در روز دوشنبه میزبان یک جلسه مجازی با محوریت کمبود جهانی تراشه خواهد بود

با آغاز شیوع بیماری کووید 19 در سال گذشته، تامین‌کنندگان تراشه در کشورهای آسیایی (منطقه‌ای که پاندمی ویروس کرونا از آن‌جا آغاز شد) متوجه شدند که برای پاسخگویی به تقاضای شرکت‌های خودروسازی نظیر GM و فورد قطعات کافی را در اختیار ندارند. بعلاوه سایر شرکت‌های فعال در صنایع مختلف شامل تولیدکنندگان اسمارت‌فون و تبلت نیز به تدریج با پیامدهای کمبود تراشه مواجه شدند. اکنون دولت جو بایدن در تلاش است تا کمبود مواد اولیه کلیدی در زنجیره تامین شامل نیمه‌هادی‌ها، باتری‌های با ظرفیت بالا، فلزات خاکی کمیاب و تجهیزات پزشکی را مورد بررسی قرار دهد.

وابستگی تامین نیمه‌هادی‌های پیشرفته به سایر کشورهای جهان موجب نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی در رابطه با امنیت ایالات‌متحده شده است. کاخ سفید نگران شکاف‌های موجود میان تولیدات داخلی و زنجیره تامین تحت سیطره کشورهایی است که روابط ناپایداری با ایالات‌متحده داشته یا در آینده احتمالا رویکردی خصمانه را علیه آمریکا در پیش خواهند گرفت. چاک شومر؛ رهبر اکثریت مجلس سنا در ماه فوریه اعلام کرد: “تولید نیمه‌هادی نقطه ضعف خطرناکی در مقوله اقتصاد و امنیت ملی ما به‌شمار می‌رود”. آقای شومر خاطرنشان کرد که فرمان اجرایی امضاء شده توسط پرزیدنت بایدن در ماه فوریه با هدف بررسی “میزان انعطاف‌پذیری و ظرفیت زنجیره تامین تولیدات آمریکایی و پایگاه صنعتی دفاعی جهت پشتیبانی از امنیت ملی و آمادگی اضطراری” تنظیم شده است.

اگرچه کاخ سفید در ارزیابی خود پیرامون وضعیت زنجیره‌های تامین ایالات‌متحده صریحا از چین نامی به میان نیاورده است؛ اما بی‌تردید دولت آمریکا نگران وابستگی هرچه بیش‌تر اقتصاد و ارتش این کشور به کالاهای وارد شده از چین است. بر اساس گزارشات جو بایدن؛ رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه روز دوشنبه ضمن اعلام برنامه‌های دولت خود به تشریح چگونگی تقویت زنجیره تامین نیمه‌هادی‌ها در ایالات‌متحده خواهد پرداخت.

TSMC یکی از شرکت‌هایی است که در جلسه مجازی روز دوشنبه پیرامون مشکل کمبود جهانی تراشه شرکت خواهد کرد

اسامی کمپانی‌هایی که عملا در این جلسه مجازی شرکت می‌کنند به شرح زیر است:

  • آلفابت (زیرمجموعه شرکت گوگل)
  • AT&T Cummins
  • Dell
  • فورد
  • جنرال موتورز
  • Global Foundries
  • اچ‌پی
  • اینتل
  • Medtronic
  • میکرون
  • Northrop Grumman
  • NXP
  • PACCAR
  • Piston Group
  • سامسونگ
  • SkyWater Technology
  • Stellantis
  • کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC

TSMC و سامسونگ به‌ترتیب 2 تولیدکننده قراردادی برتر نیمه‌هادی‌ها در جهان محسوب می‌شوند. همان‌طور که در اخبار منتشر شده طی هفته گذشته اعلام شد؛ کمپانی TSMC به منظور توسعه ظرفیت تولید تراشه خود به‌دنبال تخصیص سرمایه 100 میلیارد دلاری طی مدت 3 سال آینده است؛ رقمی که در تاریخ فعالیت این شرکت یک رکورد به‌شمار رفته و 2 برابر مبلغی است که TSMC طی دوره 3 ساله قبلی هزینه کرده است. این شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی اعلام کرد: “ما به منظور رفع نیازمندی‌های مشتریان خود به شکلی پایدار همواره با آن‌ها همکاری نزدیکی داریم و در همین راستا امسال مبلغ 25 تا 28 میلیارد دلار از بودجه در نظر گرفته شده را هزینه خواهیم کرد.”

بعلاوه TSMC مشغول ساخت یک کارخانه تولید تراشه در ایالت آریزونا آمریکا است. ساخت این کارخانه 12 میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که پیشنهاد پیاده‌سازی این پروژه در طول دوران 4 ساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مطرح شد. این کارخانه فرآیند تولید تراشه‌های 5 نانومتری را در سال 2024 آغاز خواهد کرد؛ تراشه‌هایی که متاسفانه تا زمان آماده‌سازی کارخانه برای بازگشایی دیگر پیشرفته به‌شمار نخواهند رفت. تا زمان افتتاح کارخانه تولید تراشه در ایالت آریزونا، کمپانی TSMC می‌تواند تراشه‌های تولید شده در تایوان با استفاده از فرآیند 2 نانومتری را به ایالات‌متحده ارسال نماید.

در حال حاضر انتظار می‌رود که تراشه‌های 3 نانومتری تولید شده توسط TSMC و حتی سامسونگ طی 6 ماهه دوم سال آینده به بازار عرضه شوند. هر بار که کمپانی‌ها تولید تراشه با استفاده از فرآیند پیشرفته نسل جدید را آغاز می‌کنند؛ تراشه‌ها (و طبیعتا اسمارت‌فون‌های استفاده‌کننده از آن‌ها) نیز از توان پردازشی و بهره‌وری انرژی بالاتری بهره‌مند خواهند شد.

با توجه به جایگاه TSMC در صنعت نیمه‌هادی، این پروژه برای ایالات‌متحده بسیار مهم خواهد بود؛ چرا که این کشور مایل است تا بالاخره کنترل سرنوشت خود در عرصه تراشه‌ها را به دست بگیرد. همچنین شرکت اینتل نیز با تخصیص بودجه 20 میلیارد دلاری قصد دارد تا تولید 2 کارخانه جدید در ایالات‌متحده را از سال 2024 آغاز نماید. اینتل در تلاش است تا جایگاه برتر سابق خود را بازپس بگیرد؛ اما در حال حاضر با وجود رقبای قدرتمندی نظیر سامسونگ و TSMC این شرکت آمریکایی یقینا مسیری بسیار طولانی را پیش رو خواهد داشت.

نوشته مدیران سامسونگ و TSMC درباره کمبود جهانی تراشه با مقامات کاخ سفید دیدار می‌کنند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.