مدیر مارکتینگ بیمه بازار: خرید آنلاین بیمه بایستی فرهنگ‌سازی شود!

bime-bazar مدیر مارکتینگ بیمه بازار: خرید آنلاین بیمه بایستی فرهنگ‌سازی شود!

استارتاپ‌های حوزه بیمه را می‌توان یکی از جنجالی‌ترین کسب و کارهای پس از اسنپ و تپسی نامید که با شکستن شیشه‌های بیمه بازار به اوج خود رسید و تبلیغات جنجالی یکی از همین استارتاپ‌ها، آن را وارد چالش جدیدی کرد. حافظ اجلالی مدیر مارکتینگ بیمه بازار از فراز و نشیب این استارتاپ با ما سخن گفته است که قطعا برای بسیاری از مشتریان بیمه و نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای جذاب خواهد بود.

آی‌تی‌رسان: جناب آقای اجلالی لطفا در مورد فعالیت بیمه بازار توضیح دهید

بیمه بازار سایت آنلاین مقایسه و خرید بیمه است. این سایت در رشته‌های مختلف بیمه‌ای از جمله آتش سوزی، عمر، بدنه، شخص ثالث و… فعال بوده و مشتریان می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز از بیمه بازار، بیمه بخرند. از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر بیمه بازار لیستی از ارایه کنندگان خدمات بیمه‌ای در رشته بیمه‌ای مدنظر مشتری است که به او امکان مقایسه و انتخاب درست شرکت بیمه را می‌دهد.

پس از اینکه مشتری از بین خدمات دهندگان، شرکت مورد نظر خود را انتخاب کرد، پروسه خرید آنلاین شروع می‌شود و مراحلی که در این بین طی می‌شود همانند مراحلی است که هر مشتری در سایت‌های دیگر ارایه می‌کند. پس از تکمیل خرید توسط مشتری، بیمه نامه به صورت رایگان به آدرس مشتری ارسال می‌گردد. به معنای دیگر اینکه مشتری بدون اینکه نیاز به خروج از خانه داشته باشد، امکان سفارش هر نوع بیمه نامه‌ای را از منزل دارد.

bime-bazar-5 مدیر مارکتینگ بیمه بازار: خرید آنلاین بیمه بایستی فرهنگ‌سازی شود!

آی‌تی‌رسان: دو سه سالی است که شاهد حضور استارتاپ‌های بیمه‌ای در فضای اینترنتی کشورمان هستیم. آیا بازار بیمه به این مقدار وسیع و بزرگ است که امکان پذیرش همگی آن‌ها را داشته باشد و یا باید شاهد تعطیلی بعضی از این شرکت‌ها در آینده نه چندان دور باشیم؟

ما در خرداد ۹۵ فعالیت خودمان را شروع کردیم و آن زمان چیزی به نام بیمه آنلاین وجود نداشت و خدمات دهنده‌ای در این زمینه نیز کار نمی‌کرد! اما در مقابل باید بدانیم که به طور مثال در سال ۲۰۱۴ و در کشوری مانند آمریکا چیزی در حدود ۴۰ درصد بیمه نامه‌ها به صورت آنلاین صادر می‌شده است! این نشان می‌دهد که حوزه بیمه آنلاین به یک ترند جهانی تبدیل شده و به مرور کشور ما نیز وارد این ترند خواهد شد و استقبال مردم نیز از آن بیشتر می‌شود.

اینکه رقیب در این زمینه افزایش یافته است به این دلیل بوده که بسیاری از بازیگران این صنعت به طمع پر پول بودن موضوع بیمه وارد شده‌اند ولی اینکه رهبری یک حوزه کاری را بگیریم خیلی سخت و دشوار است. به طور مثال طبیعتا کار اسنپ و تپسی در حوزه تاکسیرانی را می‌توان مثال زد که خب مسیر دشواری را پیموده‌اند.

ما در حال حاضر بخش عظیمی از بودجه و زمان خود را صرف فرهنگ سازی برای خرید آنلاین بیمه انجام می‌دهیم. در حال حاضر تمام تلاشمان را می‌کنیم که به مردم بگوییم به جای خرید آفلاین بیمه می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی، بیمه نامه خود را خرید کنید و قطعا در این زمینه مشکلی نخواهید داشت و تفاوتی با نوع خرید آفلاین وجود ندارد.

طبیعتا این روند بسیار سخت بوده و به همین دلیل ورود به این حوزه دشواری‌های زیادی خواهد داشت که منجر به تصمیم گیری‌های سخت بعدی خواهد شد.

آی‌تی‌رسان: یکی از اشکالات کاری بیمه بازار و به طور کلی سایت‌های بیمه‌ای این است که یک واسطه برای نمایندگی‌های بیمه هستند و عملا خاصیت خرید آنلاین بیمه را ندارند. به معنای دیگر اینکه انتظار مشتری از بیمه بازار این است که پس از ثبت دکمه خرید، کد بیمه برای او صادر شود ولی این‌گونه نیست، شما چه برنامه‌ای برای این کار دارید؟

در این مورد باید بگویم که در بعضی از محصولات بیمه‌ای به طور مثال در بیمه شخص ثالث صدور فوری کد بیمه فایده‌ای ندارد چرا که شما در هر ساعت از شبانه روز که بیمه بخرید، در ساعت ۱۲ شب همان روز بیمه فعال می‌شود و قبل از آن قابل استفاده نیست. به همین دلیل الزامی به صدور فوری کد بیمه‌ای وجود ندارد.

علیرغم این توضیحات باید بدانید که میانگین زمان صدور بیمه در بیمه بازار ۱۷ دقیقه است و مشتری معمولا با حدود ۱۷ دقیقه فاصله می‌تواند به اطلاعات بیمه نامه خود دسترسی داشته باشد و حتی از آن استفاده کند.

مواردی مثل بیمه مسافرتی و آتش سوزی که امکان صدور آنلاین وجود دارد، به‌زودی در بیمه بازار اضافه می‌شوند و ما نیز این امکان را به مشتریانمان عرضه خواهیم کرد. در مورد بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث یک پروسه چک و بررسی دارد که می‌بایست توسط نمایندگی انجام شود که فعلا امکان حذف این روند را نداریم و می‌بایست این حدود ۱۷ دقیقه رعایت شود.

bime-bazar-6 مدیر مارکتینگ بیمه بازار: خرید آنلاین بیمه بایستی فرهنگ‌سازی شود!

آی‌تی‌رسان: یکی از اشکالاتی که به استارتاپ‌های مثل بیمه بازار وارد می‌کنند این است که منجر به حذف نمایندگی‌های بیمه خواهد شد، چرا که به طور مثال در شهری مثل تهران و از یک شرکت بیمه طبعا یک نمایندگی برای همکاری با شما کافیست، این مشکل را چگونه حل می‌کنید؟

این مشکل برای ما نیز وجود داشته و در اواخر سال گذشته نیز اتفاقاتی را برای ما رقم زد که از آن‌ها خبر دارید. ما با نمایندگان بیمه یک حرف کاملا مشخص داریم و آن هم این است که دغدغه هر کسب و کار و تجارتی دغدغه اشتغال نیست و این موضوع باید برای آن‌ها شفاف باشد.

موضوع دوم اینکه ما و استارتاپ‌های بیمه‌ای برای همکاری بلند مدت با اکوسیستم بیمه وارد کار شدیم و در این بازار چیزی در حدود ۴۰ هزار نماینده بیمه وجود دارد. بازار بیمه دارای یک تراکنش حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی است که اگر این عدد بر تعداد نمایندگان بیمه تقسیم شود و هزینه‌هایی مثل اجاره محل کار و هزینه‌های جاری از آن کسر شود، به طور میانگین درآمدی در حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان در ماه برای آن‌ها باقی می‌ماند که درآمد یک کارمند است!

ما در حال حاضر نمایندگانی در صنعت بیمه داریم که صرفا به فروش بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌پردازند و هیچ خلاقیتی در این زمینه ندارند! این در حالی‌ست که ضریب نفوذ بیمه در کشور ما نسبت به کشورهای اطراف نیز چیزی در حدود نصف است. تولید ناخالص ملی کشور ما بسیار بالاتر از آن‌هاست ولی در زمینه بیمه بسیار کم کار بوده‌ایم.

این اتفاق دلایل مختلفی دارد و از جمله آن می‌توان به کم کاری نمایندگان اشاره کرد که می‌توانستند با فعالیت و خلاقیت هر چه بیشتر ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش دهند و این خدمت مالی بسیار مفید را بین مردم شیوع دهند.

اگر در این حالت بخواهیم نمایندگان بیمه را که صرفا صدور بیمه شخص ثالث و بدنه را انجام می‌دهند در نظر بگیریم، باید تاثیر بیمه بازار را روی کار آن‌ها تایید کنیم ولی بعضی از نمایندگان بیمه با فعالیت زیادشان توانسته‌اند حتی فروش بیشتری نسبت به خود شرکت‌های بیمه داشته باشند. این تراکنش بالای یک شرکت نماینده بیمه نسبت به خود شرکت بیمه نشان می‌دهد که می‌توان با فعالیت و خلاقیت درآمدی داشت که هیچ کس امکان تاثیر روی آن را نداشته باشد.

فضا برای همه فعالان حوزه بیمه آماده است و هر کسی که توان بیشتری در این ماجرا بگذارد، قطعا سهم بازار بیشتری را از آن خود خواهد کرد.

bime-bazar-2 مدیر مارکتینگ بیمه بازار: خرید آنلاین بیمه بایستی فرهنگ‌سازی شود!

آی‌تی‌رسان: آیا بیمه بازار متعلق به یک کارگزاری است یا مجوز کارگزاری بیمه دارد؟

ما فعالیتی مشابه فعالیت کارگزاری‌های بیمه داریم ولی کار اصلی ما بازاریابی آنلاین بیمه است که مانند کارگزاری با همه شرکت‌های بیمه همکاری می‌کنیم و محصولات آن‌ها را با استفاده از شبکه فروش‌شان می‌فروشیم.

آی‌تی‌رسان: در یکسال آینده باید شاهد چه فعالیتی از بیمه بازار باشیم؟ آینده کسب و کارتان چگونه خواهد شد؟

بیمه بازار به مسیر رشد خود ادامه خواهد داد و همان‌طور که از یک تیم ۳-۴ نفره استارتاپی شروع کردیم و حالا به یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های بیمه‌ای تبدیل شده است. کماکان قصد داریم فرهنگ سازی مربوط به تبدیل خرید آفلاین به آنلاین را انجام دهیم و در این زمینه تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

البته در یک‌سال آینده به تعریف محصولات و سرویس‌های جدید بیمه‌ای خواهیم پرداخت که ارزش سرویس‌های آن را بالا خواهد برد.

نوشته مدیر مارکتینگ بیمه بازار: خرید آنلاین بیمه بایستی فرهنگ‌سازی شود! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.