مراقب مشکلات امنیتی گوگل Allo باشید!

مراقب مشکلات امنیتی گوگل Allo باشید!

بعد از اینکه کمپانی گوگل در ۲۱ سپتامبر از اپلیکیشن Allo که یک مسنجر به حساب می‌آید رونمایی کرد، جنگ و جدال پیرامون آن آغاز شد. اگرچه عملکرد این اپلیکیشن خوب است، اما تنظیمات شخصی و امنیتی آن در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد، Google Allo را از روی دستگاه خود پاک کرده و بی‌خیال آن شوند! با اینکه این موضوع، یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید اما باید بگوییم که تنها ایراد این نرم‌افزار نیست و گوگل معنای عرضه جهانی یک اپلیکیشن را درک نکرده است!

اگر شما به حریم شخصی و مسائل امنیتی اهمیت می‌دهید، باید بگوییم که اپلیکیشن Google Allo برای شما ساخته نشده است. این یک حقیقت است که اپلیکیشن مسنجر جدید گوگل نه تنها به اطلاعات تمامی مخاطبین شما نیاز دارد، بلکه از آن به عنوان یکی از بدترین اپلیکیشن‌ها در زمینه رعایت حریم شخصی افراد که جز حقوق اولیه کاربران است، یاد می‌شود. اگر مایل هستید تا با این اپلیکیشن بیشتر آشنا شوید، می‌توانید بررسی Google Allo را در آی‌تی‌رسان مطالعه کنید.

اگر بخواهیم در یک جمله مختصر و مفید این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم که Google Allo مکالمات شما با افراد مختلف را به مانند خیلی از اپلیکیشن‌های دیگر، به هیچ عنوان به صورت پیش فرض رمزگذاری نمی‌کند. اگرچه این قابلیت را می‌توان در تنظیمات برنامه و با استفاده از حالت incognito mode فعال نمود، اما این کار باعث از کار افتادن Google Assistant می‌شود. در خلال کنفرانس I/O گوگل اعلام نمود که Google Allo مکالمات شما را در خود ذخیره نمی‌کند. اما با این تفاسیر، این موضوع درست به نظر نمی‌رسد و ظاهرا گوگل در این زمینه با کاربران خود صادقانه رفتار نکرده است! گوگل تمامی مواردی که شما در خلال مکالمه با افراد مختلف ارسال می‌کنید را در خود ذخیره می‌کند تا بتواند سرویس بهتری به شما بدهد.

به همین دلایل که اشاره شد، کمپین‌هایی در این زمینه تشکیل شد که به کاربران توصیه می‌کند تا اگر مایل به حفظ حریم شخصی و امنیت خود هستند، از نصب اپلیکیشن Google Allo بر روی دیوایس خود خودداری کنند. در خلال این کمپین‌ها نیز ادوارد اسنودن که یکی از افراد فعال در این زمینه است، شدیدا پیشنهاد کرده تا کاربران عادی، به سمت Google Allo نروند.

Google Assistant را می‌توان یکی از ویژگی‌های Google Allo دانست که سبب متفاوت بودن این اپلیکیشن از رقبا شده است. هم در حالت مکالمه شخصی و هم در حالت عمومی، این دستیار قادر است تا پیشنهاد‌هایی را به شما ارایه دهد. اگرچه استفاده از این ویژگی همچنان شک برانگیز است، اما می‌توان گفت قابلیتی است که به صورت پیش‌فرض بر روی Google Allo قرار گرفته و هیچ یک از نرم افزارهای مشابه، از این امکان بهره‌مند نیستند. اما تنها مشکل این است که Google Assistant در حال حاضر تنها برای زبان انگلیسی پشتیبانی می‌شود.

البته گوگل مطمئنا این قابلیت را به مرور برای زبان‌های دیگر نیز گسترش خواهد داد. اما در حال حاضر، تک زبانه بودن آن یک مشکل به حساب می‌آید. در حالی که کمپانی گوگل سعی می‌کند تا خود را یک شرکت فعال در جهان نشان دهد، این موضوع آنچنان شایسته و خوب به نظر نمی‌رسد که زبان‌های دیگر توسط این دستیار پشتیبانی نمی‌شود. اگر شما اپلیکیشنی را تولید می‌کنید و از کاربران سراسر جهان دعوت می‌کنید تا از آن استفاده کنند، اما مهم‌ترین قابلیت آن را تنها برای کشورهایی خاص محدود می‌کنید، این موضوع سبب می‌شود تا کاربران نیز از این اپلیکیشن استفاده نکنند.

گوگل با تکیه بر زبان ماشین خود، تجربیات خوبی در این زمینه دارد. اما این تنها باری نیست که این شرکت آمریکایی دست به این اشتباه زده است. Tap که یکی از ویژگی‌های اندروید مارشملو بود نیز در ماه‌های اولیه تنها برای زبان انگلیسی در دسترس بود. بعد از گذشت مدتی، پشتیبانی از زبان‌های دیگر نیز به آن اضافه شد.

گوگل با محدود کردن مهم‌ترین قابلیت اپلیکیشن Google Allo برای کشورهایی خاص، فرصت‌های استثنایی خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد! اما مطمئنا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که گوگل در زمینه سرویس‌های ترجمه (مانند Google Translate) و زبان‌های مختلف ماشین، تجربه‌های زیادی دارد. اما متأسفانه در اپلیکیشن جدید مسنجر خود از این قابلیت استفاده نکرده است.

اپل در سیستم عامل جدید خود با نام iOS 10 از قابلیتی رونمایی کرد که بسته به کلمات مختلفی که شما تایپ می‌کنید، این واژه‌ها قابلیت تبدیل به اموجی‌ها را نیز خواهند داشت. در ابتدای امر، این امکان برای زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی قابل استفاده بود و به مرور نیز با زبان‌های دیگر سازگار می‌شود. شایان ذکر است که کیبورد گوگل برای سیستم عامل iOS نیز از این قابلیت بهره می‌برد، حال آنکه در سیستم عامل اندروید، خبری از این موضوع نیست.

اپلیکیشن Google Allo برای خیلی از کاربران، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما فکر می‌کنید که چه سرانجامی برای این اپلیکیشن اتفاق می‌افتد و آیا گوگل فکری به حال این موضوع می‌کند؟

نوشته مراقب مشکلات امنیتی گوگل Allo باشید! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.