مرکز داده بزرگ ایرانسل افتتاح شد

ICTna- مرکز داده  بزرگ ایرانسل (مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات) در غرب تهران، صبح پنجشنبه، 8 خرداد ماه 99، در مراسم آنلاین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال، توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.
 
Abbasi Arand.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل گفت: مرکز داده بزرگ ایرانسل طی کمتر از یک سال (9 ماه) با ظرفیت 407 عدد رک، با سرمایه گذاری 1100 میلیارد تومانی راه‌اندازی شده که با رونمایی از این مرکز، حدود 4500 سرور جدید با قابلیت میزبانی بیش از 40هزار سرور مجازی با کاربری‌های گوناگون در محیط ابری، به ظرفیت ایرانسل و شبکه ملی اطلاعات افزوده می‌شود.
 
 
او با اشاره به اینکه با این افتتاح و اضافه شدن 407 رک جدید، 25 درصد به ظرفیت رک‌های فعال در شبکه ملی اطلاعات افزوده شده و اهداف زیرساختی شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود، افزود: ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، پیش از درگیر شدن کشور با شرایط کرونا، با پیش‌بینی تقاضا و ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم، به دسترسی عمومی به خدمات دیجیتال کمک کرده است.
 
عباسی آرند، شرکت ایرانسل را نتیجه همکاری موفقیت‌آمیز سرمایه‌گذار خارجی (شرکت MTN آفریقای جنوبی) و شرکای داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و هدف از راه‌اندازی آن را ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه، ترویج و تضمین رقابت سالم، تبدیل خدمات تلفن همراه از حالت لوکس و انحصاری به محصولی ارزان قیمت و کاربردی، بهبود کیفیت خدمات ارتباطی، گسترش دسترسی آحاد مردم به این خدمات و توسعه سریع نسل‌های جدید فناوری در کشور عنوان کرد.
 
او گفت: ایرانسل با پوشش 87.05 جمعیتی در کل کشور، از جمله 17644 روستا و 51 میلیون مشترک، به سهم بازار 43.46 درصدی و سهم مصرفی دیتای 49.7 درصدی در میان اپراتورهای همراه دست یافته است.
 
مدیرعامل ایرانسل، کل سرمایه‌گذاری انجام شده در پروژه ایرانسل از ابتدا تاکنون را هشت میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این سرمایه گذاری موجب ایجاد بیش از 2300 شغل مستقیم و بیش از 68هزار شغل غیرمستقیم، سهم سالانه 15 هزار میلیارد تومانی ایرانسل در اقتصاد دیجیتال کشور و همکاری با 300 شرکت فناور شده است.
 
او تاکید کرد: ایرانسل در عبور از اپراتور دیتا به اپراتور دیجیتال، با حمایت از بومی‌سازی و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال و حمایت از شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار و پیمانکاران داخلی در سال‌های 97 و 98 به ارزش حدودی 20 هزار میلیارد ریال، راه‌اندازی مرکز نوآوری ایرانسل در دانشگاه شریف برای استفاده از توان تیم‌های استارتاپی، مشارکت در شکل‌گیری صندوق نوآفرین و راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه به توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال کمک کرده است.
 
عباسی آرند همچنین با اشاره به سرمایه گذاری این اپراتور در گروه اسنپ، به عنوان الهام‌بخش کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان، این سرمایه‌گذاری را موجب ایجاد 2900 شغل مستقیم در گروه اسنپ دانست.