معاون وزیر ارتباطات : ۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور جابجا می‌ شود

 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور جابجا می شود، گفت: از مرکز ملی فضای مجازی خواسته ایم تا این ادعا را از لحاظ فنی، مورد ارزیابی قرار دهند.
 
امیر ناظمی در خصوص میزان وضعیت ترافیک داخلی و خارجی اینترنت در کشور به عنوان یکی از شاخص های شبکه ملی اطلاعات، گفت: ما ادعا می کنیم که ۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور مبادله می شود و این رقم در ساعات پیک ترافیک به ۴۷ درصد نیز می رسد. این درحالی است که دوستان در مرکز ملی فضای مجازی میزان ترافیک داخلی اینترنت را ۲۰ درصد عنوان می کنند.
 
وی با بیان اینکه این بحث کاملا فنی و به راحتی قابل اثبات است، اظهار داشت: ما از مرکز ملی فضای مجازی خواسته ایم که در این زمینه یک گروه ارزیابی فنی بگذارند تا میزان ترافیک داخلی اینترنت نسبت به ترافیک خارجی را بسنجند.
 
ناظمی با اشاره به اینکه افزایش ترافیک داخلی اینترنت از جمله اهدافی است که در تحقق شبکه ملی اطلاعات دنبال می شود، ادامه داد: از نظر ما ترافیک اینترنت داخلی بیش از ۴۰ درصد و ترافیکی که به خارج از کشور هدایت می شود، کمتر از ۶۰ درصد است. اما مرکز ملی فضای مجازی این نسبت را ۲۰ به ۸۰ عنوان می کنند. بر این اساس چندین بار درخواست داده ایم که یک گروه ارزیابی برای سنجش این پارامتر بگذارند.
 
وی گفت: از نظر ما ترافیک داخلی اینترنت شامل کل ترافیک مصرفی کاربر است که مجموع تمامی سرویس ها، اپلیکیشن ها و استفاده مستقیم از اینترنت که در داخل کشور جابجا می شود را شامل می شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سوال که با وجود ادعای ترافیک داخلی بالای ۴۰ درصد، اما صورتحساب کاربر، این موضوع را نشان نمی دهد، افزود: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که به دلیل تغییر مدل فروش اینترنت از حجم فروشی به پهنای باند فروشی، امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی برای کاربران ADSL به راحتی ممکن است و اپراتورهای FCP نیز ملزم به ارائه جدول میزان مصرف کاربران هستند. اما این موضوع در اینترنت موبایل هنوز به صورت کامل اتفاق نیفتاده و کاربران در این حوزه مشکل دارند.
 
ناظمی با اشاره به تغییر رفتار کاربر نسبت به دانلود محتوا و جایگزینی آن با استفاده از سرویس های آنلاین و استریم گفت: زمانی کاربر یاد گرفته بود که ساعت ۲ شب را به زمان دانلود در اینترنت اختصاص می داد. اما هم اکنون و به دلیل تغییر مدل محاسبه اینترنت و حذف حجم فروشی، این عادت تغییر یافته و کاربران بسیاری هم اکنون در مواقع مختلف شبانه روز به صورت آنلاین فیلم می بینند و مسابقه فوتبال تماشا می کنند.
 
وی با اشاره به گسترش سرویس های داخلی پخش آنلاین محتوا، فیلم و سریال، افزود: با توسعه این سرویس های بومی، شاهد هستیم که در مسابقات ملی فوتبال، هر بار پیک مصرف داخلی اینترنت شکسته می شود. برای مثال در آخرین بازی فوتبال ملی، پیک ترافیک داخلی اینترنت نسبت به قبل شکسته شد و کاربران بسیاری به صورت آنلاین، به تماشای فوتبال در شبکه داخلی نشستند.
 
معاون وزیر ارتباطات این تغییر الگوی مصرف را یکی از دستاوردهای افزایش ترافیک داخلی در شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات فعلی، استفاده کاربران از فیلترشکن در زمانی است که از سایتها و سرویس های داخلی استفاده می کنند. این مساله سبب می شود ترافیک به صورت خارجی محاسبه شود، در حالی که کاربر در حال استفاده از سرویس های داخلی است. این معضل نیز باید با تغییر رفتار کاربران، رفع شود.