معرفی انواع راهکار های ذخیره سازی اطلاعات

هر سیستم یا دستگاهی که ما در اختیار داریم و با آن به پردازش اطلاعات می پردازیم نیاز به ذخیره سازی اطلاعات دارند خواه  کوچک ترین دستگاه پردازنده اطلاعات مانند یک ماشین حساب ساده یا بزرگترین دیتا سنترها همگی نیاز به ذخیر دیتا های خود دارند . حال میتواند این فضای ذخیره سازی درون سیستم ما باشد یا خارج از سیستم در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع ذخیره سازها و ویژگی های هر یک از آنها بپردازیم .

به طور کلی میتوان فضای ذخیره سازی دستگاه ها را به دو دسته تقسیم کرد :

 

۱٫فضای ذخیره سازی درون سیستم باشد :

همه ی گوشی های هوشمند ، ماشین حسابها ، کامپیوتر های خانگی و بسیاری از سیستم های پردازنده اطلاعات جز این دسته هستند اما درمبحث دیتا سنتر میتوان به تمامی HDD  و SDD هایی اشاره کرد که در سرورHP ما بسیار مورد استفاده قرار میگیرند .

۲٫فضای ذخیره سازی بیرون دستگاه باشد :

این نوع روش ذخیره سازی در دیتا سنتر ها کاربرد دارد و خود به دو دسته تقسیم میشود :

  1. دستگاه های ذخیره ساز مبتنی بر TAPE
  2. دستگاه های ذخیره ساز مبتنی بر هارد درایو :

دستگاه های ذخیره ساز مبتنی بر هارد درایو در شرکت HPE  به سه دسته تقسیم میشوند که  :

  1. Storage Area Network (SAN)
  2. Network Attached Storage (NAS)
  3. Direct Attached Storage (DAD)

 

برای درک بهتر از مطالبی که تا اینجا آورده ایم میتوانیم همه ی مطالبی که تا اینجا اوردیم را در جدولی طبقه بندی می کنیم :

دستگاه ذخیره ساز درون سرور باشد (DAS)

 

دستگاه ذخیره ساز بیرون سرور باشد :

دستگاه مبتنی بر TAPE

دستگاه مبتنی بر هارد :

NAS Storage

DAS Storage

حال که به این طبقه بندی تقریبا جامعی در مورد ذخیره ساز ها رسیدیم به بررسی آنها میپردازیم

  1.   Direct Attached Storage (DAS): در DAS ها استوریج مستقیما به سرورHPE وصل نمیشود. در واقع تمامی هاردها از جمله HDD , SDD  تماما یه نوع خاصی از DAS  ها می باشند . اگر اطلاعات ما بیشتر حد توان DAS  باشد ما سراغ SAN , NAS  میرویم .دستگاه ذخیره ساز درون سرور باشد : تقریبا در مورد تمامی دستگاه هایی که ما مورد استفاده قرای می دهیم ذخیره سازی درون خود دستگاه اتفاق می افتد ولی بحث امروز ما در مورد سرورها می باشد .

به عنوان مثال DL380 GEN9 , DL360 GEN9 , DL380 GEN10 , DL360 GEN10  سرورهایی پرکاربردی هستند که ما در ایران از آنها استفاده میکنیم . این سرورها اگر به SAN , NAS , DAS  ها وصل نشوند جز این طبقه بندی قرار میگیرند و HDD , SDD  هایی هم که ما روی این دستگاه ها نصب میکنیم نقش ذخیره ساز ما را دارند.

 

ظرفیتهای رایج مورد استفاده :

HDD SFF :72GB, 146GB , 300GB , 450GB , 500GB , 600GB , 900GB , 1TB , 1.2TB , 1.8TB , 2.4TB

HDD LFF: 300GB, 600GB , 1TB , 2TB , 3TB , 4TB , 6TB , 8TB , 10TB , 12TB , 14TB

SSD: 256GB, 512GB, 240G , 480GB , 960GB , 1TB , 2TB , 3TB , 4TB , 1.96 , 400GB , 800GB ,  ۱٫۶TB

البته ظرفیتهای بالا تمام ظرفیتهای موجود در بازار نیست و ظرفیتهای دیگری هم موجود می باشد و شما میتوانید برای خرید هارد سرور به لیست هارد های سرور اچ پی مراجعه کرده و با توجه به نیاز خود هارد سرور مورد نظر خود را خریداری کنید .

هارد درایو های بالا معمولا با پروتکل های SAS , SATA , SCSI  به سرورها متصل میشوند .

 

  1. دستگاه های مبتنی بر TAPE :

این ذخیره ساز ها چز ذخیره ساز های بیرون سرور می باشند و جز قدیمی ترین ذخیره سازی مورد استفاده بشر . مکانیسم کار این دستگاه ها شبیه کاستهای نواریست که در CD PLAYER  ها مورد استفاده قرار می گرفت .  قیمت ارزان TAPE  ها به دلیل سادگی تولید همواره مزیت نسبی این دستگاه ها میباشد به طوری که قیمت TAPE ها در مقایسه با هارد دیسک ها بسیار کمتر است . دیگر مزیت این TAPE ها امنیت اطلاعات است چون در TAPE  ها احتمال سوختن دیسک بسیار کمتر از HDD  و SSD  ها می باشد .

مدلهای پرکاربرد TAPE  : T950 , MSL6480 , MSL4048 , MSL 4042

  1. Storage Area Network (SAN) : تکنولوژی خاص خود را دارد . در این دستکاه فضای ذخیره سازی مربوط به یک سرور نخواهد بود ئ اطلاعات روی هاردهای داخلی سرور ذخیره نمی شود بلکه در بیرون سرور و در یک فضای ذخیره سازی خارجی قرار می گیرد . همین ویژگی باعث میشود ما بتوانیم به طور تخصصی تر به ذخیره اطلاعات بپردازیم و به سادگی فضای مورد نیاز خود را افزایش دهیم . طبیعی است که این نحوه ذخیره سازی قیمت بالاتری نسبت به موارد قبلی که در بالا آوردیم دارد .

مزایای SAN  :

اولا : همه ی اطلاعات در یک دستگاه SAN  ذخیره شده و در نتیجه کارهای مدیرتی ، بررسی داده ها و Sharing  راحت تر انجام می پذیرد .

ثانیا : به دلیل اینکه دیتا های ما بر روی SAN  قرار دارند در صورت خراب شدن سرور می توانیم LUM  مربوط به سرور را به سرور دیگری اختصاص داده و سیستم شبکه ما به کار خود ادامه دهد .

ثالثا : ما می توانیم از SAN  ها به عنوان استوریج دوم در شبکه استفاده کنیم .

مدلهای پر کاربدر SAN  :

MSA 1040 , MSA 2040 , MSA 2050 و ….

  1. Network Attached Storage (NAS) : کار اصلی NAS ها نگهداری اطلاعات است . NAS ها با پروتکل هایی نظیر : HTTP , HTTPS , CIFS  با دیگر اجزا شبکه ارتباط برقرار میکنند . وجود NAS  ها در شبکه عملکرد کلاینت ها را بهبود می بخشد . معمولا NAS ها توسط مانیتور ها و کیبورد ها کنترل نمیشوند و از طریق Port  ها به آنها وصل میشویم و کارهای مدیریتی را بر روی آنها انجام میدهیم .

تفاوت SAN  و NAS   :

این دو دستگاه بسیار شبیه هم بوده و به عنوان دستگاه ذخیره ساز معرفی شده است . از هر دو میتوان به عنوان محل اشتراک گذاری دیتا و ذخیره اطلاعات استفاده کرد . از تفاوتهای این دو دستگاه میتوان به نحوه اتصال آنها در شبکه نام برد .

پرتکل های اتصال NAS   هاNFS , CIFS  می باشد و دسترسی به اطلاعات بر  اساس فایل است .

پرتکل های اتصال  SAN  ها ISCSI , FIBER CHANNEL  می باشد و دسترسی به اطلاعات در قالبی فایل نمی باشد بلکه در قالب FILE SYSTEM  است . هر چند این دو دستگاه به عنوان دو دستگاه مهم ذخیره ساز بسیار به هم شبیه هستند .

امیدواریم با خواندن این مقاله به شناخت کافی در مورد انواع استوریج ها رسیده باشید . در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در هنگام خرید استوریج میتوانید با کارشناسان شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ به شماره تماس ۷۱۱۸۹-۰۲۱ مراجعه کرده و یا برای دریافت کاتالوگ استوریج ها با سایت شرکت یاقوت سرخ به آدرس www.Ysorkh.net مراجعه کنید .

نوشته معرفی انواع راهکار های ذخیره سازی اطلاعات اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.