معرفی سرویس‌های ویژه پخش زنده هیئت‌ها در ماه محرم

با فرا رسیدن ماه محرم در شرایطی که موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور ما قربانی می‌گیرد و به‌نظر هم قابل کنترل نیست، سرویس‌های اینترنتی مختلفی برای پخش زنده هیئت های عزاداری تشکیل شده است.

بیش از ده‌ها سال است که درصد کثیری از مردم کشورمان در ایام محرم با حضور در تکیه‌ها، مراسم‌ها و هیئت‌های عزاداری،‌ نام و راه امام سوم شیعیان را زنده نگه می‌دارند.

شرایط خاص امسال موجب شده تا تعداد عظیمی از عزاداران از حضور در مراسم‌های ویژه ماه محرم خودداری کرده و مانند ایام قدر در ماه رمضان گذشته، از پخش زنده هیئت مورد نظرشان توسط سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های طراحی شده برای این مراسم‌ها استفاده ‌کنند.

مخاطبان بی‌شمار هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم و ظرفیت بالای سرویس‌های اینترنتی برای پخش آنلاین هیئت‌های عزاداری موجب شده تا تمامی دستگاه‌ها مانند وزارت ارتباطات، سازمان تبلیغات اسلامی، اپراتور‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دولتی و خصوصی مختلف، همگی به میدان آمده و از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

پخش زنده هیئت

تمهیدات ویژه دولت برای پخش زنده هیئت‌ های عزاداری

وزارت ارتباطات از مدتی پیش به طور مشخص اعلام کرد که برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه محرم و پخش زنده‌ هیئت‌ها به صورت آنلاین دارد. البته وزارت ارتباطات در این راه با کمک سازمان تبلیغات اسلامی سازوکارهای مطلوبی برای ایام ماه محرم فراهم کرد.

اختصاص مودم و اینترنت رایگان برای هیئت‌های مورد تائید و تسهیل خدمات تماشای آنلاین هیئت‌ها برای کاربران از جمله اقدامات اولیه برای پخش آنلاین هیئت‌های عزاداری بود.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، تاکنون اطلاعات نزدیک به 2 هزار هیئت دریافت شده و به بیش از 700 هیئت مودم اهدا شده است، دیگر هیئت‌ها نیز در صف دریافت ارائه این خدمات هستند.

روز گذشته وزیر ارتباطات به دستور رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به رئیس رگولاتوری کشور، بر روی حفظ کیفیت و پایداری شبکه اینترنت طی ایام محرم تاکید کرد. آذری جهرمی در این نامه اعلام کرد که تمامی برنامه‌های نگه‌داری شرکت‌های اینترنتی، اپراتورها، شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیر ساخت که به کاهش کیفیت و سرعت شبکه اینترنت کمک می‌کند باید به بعد از ایام محرم موکول شود.

همچنین قطع خدمات مشترکین و یک طرفه کردن سرویس‌ها به دلیل بدهی تا پایان دهه اول محرم ممنوع است. خدمات ارائه شده از طرف سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اختصاصی این ایام نیز باید رایگان باشد.

وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد که رگولاتوری به طور مستمر بر فعالیت اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی نظارت داشته باشد و گزارش‌های ارائه خدمات به طور مستمر به وزارت ارتباطات اعلام شود.

اما در کنار این خدمات، سرویس‌های مختلفی پخش زنده هیئت‌های عزاداری را به طور برخط پوشش می‌دهند.

پخش زنده هیئت

پخش زنده هیئت‌‌های عزاداری از طریق سایت و اپلیکیشن هیئت آنلاین

سایت و اپلیکیشن هیئت آنلاین، اصلی‌ترین سامانه برخط برای پخش زنده هیئت‌های عزاداری در ماه محرم است. این سامانه با ارتباط به صدها هیئت در سراسر کشور، به طور مستقیم و آنلاین مراسم‌های عزاداری را پخش می‌کند.

تاکید سامانه هیئت آنلاین بر دسترسی تمامی کاربران، موجب شده تا برنامه اندروید این سامانه نیز تولید و منتشر شود. این اپلیکیشن با یک رابط کاربری مطلوب، دسترسی آسان به تمامی بخش‌های سامانه هیئت آنلاین را فراهم می‌سازد.

در این سامانه کاربران به پخش آنلاین حرم‌های متبرکه و جلسات درس علمای حوزه علمیه نیز دسترسی دارند.

اما یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سامانه هیئت آنلاین، همکاری با اپراتورها و شرکت‌های خدمات اینترنتی به منظور پشتیبانی کیفیت ارائه خدمات و رایگان ساختن ترافیک مصرفی این برنامه است.

استفاده از هیئت آنلاین برای کاربران تمامی اپراتورها رایگان است، همچنین شرکت‌های شاتل، آسیاتک، های‌ وب، پارس آنلاین و مخابرات، هیئت آنلاین را در حوزه ارائه خدمات استریم و افزایش کیفیت ارتباط شبکه همراهی می‌کنند.

این سامانه از ابتدای ماه رمضان راه اندازی شده و اپلیکیشن اندرویدی آن به تازگی معرفی شد. لازم به ذکر است که فرآیند کار این سامانه پس از ماه محرم نیز ادامه پیدا می‌کند.

پخش زنده هیئت

سامانه تکیه

سامانه تکیه هم که به همت سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده یکی از مهم‌ترین پایگاها برای پخش آنلاین مراسم مذهبی و عزاداری در ایام مختلف است. به گفته مدیران این سایت، برنامه یک ساله برای پوشش انواع مراسم‌های مذهبی برای سامانه تکیه در نظر گرفته شده و این سامانه تنها مخصوص ماه محرم نخواهد بود.

کاربران در سامانه تکیه علاوه بر پخش زنده هیئت مورد نظر خود، به آرشیو جامعی از مداحی و برنامه‌های مذهبی، همچنین پخش زنده حرم‌های متبرکه امام حسین (ع) و امام رضا (ع) و پخش قرائت قرآن و سخنرانی دسترسی دارند.

پخش زنده هیئت

پخش زنده هیئت در آپارات

سایت آپارات نیز مانند چندین سال گذشته، به طور آنلاین پخش زنده هیئت‌های عزاداری را پوشش می‌دهد. البته آپارات پخش زنده هیئت‌های مطرح را ارائه می‌دهد و مانند دو سامانه هیئت آنلاین و تکیه، جامعیت ندارد.

علاوه بر پخش آنلاین مراسم‌های مذهبی، آرشیو جامعی از مداحی و سخنرانی‌های پرطرفدار، کلیپ‌ها و نماهنگ‌های مذهبی در سایت آپارات در دسترس کاربران قرار دارد. مصرف ترافیک اینترنت سایت آپارات نیم‌ بهاء است.

ایرانسل محرم

خدمات ویژه ایرانسل برای ماه محرم

ایرانسل به عنوان یکی از اصلی‌ترین سهام‌داران اپلیکیشن روبیکا با ارائه ترافیک رایگان برای تماشای برنامه‌های مذهبی در این برنامه اعلام کرد که هیئت‌های مختلف با ثبت نام در کانال عقیق در اپلیکیشن روبیکا می‌توانند تصاویر مربوط به هیئت خود را ارسال و دراختیار کاربران قرار دهند.

همچنین کاربران سرویس ویدئویی لنز ایرانسل (بررسی تخصصی اپلیکیشن لنز)، در قسمت مخصوص ماه محرم می‌توانند به پخش زنده هیئت مورد نظر خود دسترسی داشته باشند، لنز همچنین آرشیو جامعی از برنامه‌های مداحان معروف و پرطرفدار را گردآوری کرده و در اختیار کاربران قرارداده است.

نوشته معرفی سرویس‌های ویژه پخش زنده هیئت‌ها در ماه محرم اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.