معنی ” حالت مهمان مرورگر ” چیست و چطور در گوگل کروم انجام می گیرد؟

حالت مهمان مرورگر

مرورگر های وب روز به روز طوری پیشرفت می کنند تا بیشترین امنیت و حریم خصوصی را از کاربران حفظ کنند. کاربرانی این روزها خوب می دانند که، گوگل و موتورهای جستجو از اطلاعات آن ها نظیر جستجوهای سابق و غیره، استفاده می کنند تا بتوانند نتایجی ارائه کنند که به خواست آن ها نزدیک تر باشد. البته این یک نوع نقض حریم خصوصی است اما با آگاهی کامل کاربر صورت می گیرد.

بعضی از اطلاعاتی که شما جستجو می کنید در داخل مرورگر شما باقی می ماند و می تواند به فردی که واقعا در پی تجسس است کمک کند تا در مورد شما چیزهایی بداند.

اینجا است که ” حالت مهمان مرورگر ” موضوعیت پیدا می کند.

حالت مهمان مرورگر چیست؟

حالت مهمان مرورگر به حالتی گفته می شود که شما بخواهید سیستم خود را به دوستی دهید تا او با کمک مرورگر شما، به جستجو در سایت ها بپردازد. معمولا در چنین مواقعی شاید نخواهیم سابقه جستجوی ما توسط کسی مشاهده شود. حالت مهمان مرورگر در کروم و کروم بوک دقیقا به همین خاطر ساخته و طراحی شده که کاربر را صرفا برای جستجوها سرویس دهی کند بدون این که سر از جستجوهای گذشته خودمان در آورد!

 

تفاوت حالت مهمان مرورگر و حالت امن Incognito چیست؟

زمانی که شما به حالت معمولی یعنی نه حالت مهمان و نه حالت ناشناس، از مروگر استفاده می کنید یک سری اطلاعات در سیستم شما و مرورگرتان ذخیره می شود که به جستجوهایتان باز می گردد. اما در این دو حالت تفاوت هایی وجود دارد که شاید بخواهید قبل از جستجو بدانید:

ویژگی های حالت مهمان مرورگر چیست؟

حالت مهمان مرورگر در حقیقت شامل موردی می شود که شما بخواهید سیستمی از دوستی بگیرید یا این که بخواهید در مکان عمومی، به جستجوی مطالبی بپردازید به این خیال که بعد از ترک کردن سیستم هیچ اطلاعاتی از شما ذخیره نشده باشد.

معمولا در این حالت، اطلاعاتی شامل شامل کوکی ها، گذرواژه ها، تاریخچه و دسترسی به برنامه های افزودنی و غیره در سیستم ذخیره نخواهد شد.

همچنین مهمانان ( یا کاربر مهمان یا هر کسی که از حالت مهمان استفاده می کند ) نمی توانند نمایه کروم مالک کامپیوتر خود را ببینند یا تغییر دهند.

در حالی که از حالت مهمان استفاده می کنید مهمان ها قادر به دسترسی به هیچ اطلاعات شخصی ذخیره شده در مرورگر شما نیستند. این موارد شامل همه url های شما، سابقه مرور موجود، گذرواژه های ذخیره شده، داده های تکمیل خودکار ( مثل نام و نام خانوادگی و آدرس سایت و غیره هنگام کامنت گذاری ) و سایر تنظیمات Chrome است.

حالت ناشناس یا Incognito Mode

حالت ناشناس بیشتر برای مرور خصوصی بر روی رایانه شخصی شما استفاده می شود. این حالت تنها برای این نیست که سایت های نا مناسبی که مرور می کنید را کسی متوجه نشود بلکه معمولا برای زمانی استفاده می کنید که نخواهید اطلاعات تان در دسترس دیگران قرار بگیرد. این اطلاعات می تواند از سایت ها، تاریخچه، اطلاعات کارت بانکی و غیره می شود.

هر چند عملیات حالت ناشناس و حالت امن تقریبا یکسان است اما حالت مهمان یک زمینه مناسب برای زمانی است که کسی از سیستم شما قرار است استفاده کنید. ( اگر با این دو حالت کار کنید و خودتان را گاهی جای میزبان و گاهی جای میهمان جا بزنید، متوجه تفاوت نا محسوس این دو حالت خواهید شد )

به عبارت بهتر می توان گفت:

  1. اگر قرار است کسی از سیستم شما استفاده کند بهتر است از حالت مهمان استفاده کند تا حریم شما نقض نشود و او نیز به راحتی بدون نگرانی از ذخیره شدن مرورش، کارش را انجام دهد.
  2. اگر قرار است خودتان چیزهایی سرچ کنید که نمی خواهید دست کسی به آن برسد، می توانید از حالت امن و ناشناس استفاده کنید.

 

چطور از حالت مهمان مرورگر در کروم استفاده کنیم؟

حالا که تقریبا توانسته اید در رابطه با این موضوع هشیار شوید بیایید با هم یاد بگیریم که چطور از حالت مهمان مرورگر استفاده کنیم.

تصور می کنیم که شما هم اکنون مرورگر کروم تان را پیش رویتان باز کرده اید و به حساب کاربری تان وارد شده اید. قطعا در سمت راست و بالا می توانید آیکون عکس پروفایل خود را مشاهده کنید. روی ان کلیک کنید و Open Guest Window را انتخاب کنید.

حالت مهمان مرورگر

اگر به هر دلیلی، آیتم Open Guest Window را مشاهده نمی کنید جای نگرانی نیست. در ای حالت روی Manage People کلیک کنید تا لیستی از اکانت هایی که با کروم شما مرتبط است را مشاهده کنید:

حالت مهمان مرورگر

در این پنجره بر روی Browse as Guest در پایین صفحه کلیک کنید:

حالت مهمان مرورگر

صرف نظر از این که از چه شیوه ای برای باز کردن حالت مهمان مرورگر استفاده می کنیم، شما می توانید یک صفحه مختص این موضوع را مشاهده کنید:

حالت مهمان مرورگر

زمانی که از حالت مهمان مرورگر استفاده کردید زمان آن می رسد که بخواهید مرورگر را ترک کنید و سیستم را به دوست تان تحویل دهید. در این حالت باید Guest mode را ترک کنید.

برای ترک کردن حالت مهمان مرورگر باید روی آیکون گروهی در بالا و سمت راست کلیک کنید و Exit Guest را انتخاب کنید:

حالت مهمان مرورگر

با بستن این پنجره تمام چیزهایی که سرچ کرده اید از بین خواهد رفت و هیچ کوکی یا یو ار الی نزد مرورگر باقی نخواهد ماند. در حقیقت حالت مهمان مروگر و یا حالت ناشناس مروگر به حکم ” شتر دیدی ندیدی ” در دنیای واقعی ماست.

اما شما می توانید از حالت مهمان مرورگر در کروم بوک نیز استفاده کنید

 

شیوه استفاده از حالت مهمان مرورگر در کروم بوک

استفاده از حالت مهمان مرورگر در کروم بوک هم دقیقا شبیه به کروم است. شما به حالت مهمان وارد می شوید، جستجوهایتان را انجام می دهید و از این حالت خارج می شوید و تمام اطلاعات جستجو شده تان پاک می شود و تمام!

اگر می خواهید سیستم تان به دست دوستی دهید یا این که در کتابخانه ای حضور دارید، برای جستجوی پیش رو می توانید از guest profile استفاده کنید.

برای این که از حالت مهمان مرورگر در کروم بوک استفاده کنید لازم است که ابتدا قبل از وارد شدن به Guest account از اکانت فعلی خود خارج شوید و sign out شوید.

وقتی که در کروم بوک هستید در  system tray  بر روی ساعت کلیک کنید و بعد Sign Out را بزنید:

حالت مهمان مرورگر در کروم بوک

حالا در صفحه قفل می توانید دو آیکون رو ببینید که یکی از آن ها Browse as Guest است.

حالت مهمان مرورگر در کروم بوک

حالا این گزینه را انتخاب کنید.

اگر شما در مدرسه یا کتابخانه از می خواهید از حالت مهمان مرورگر روی کروم بوک استفاده کنید اما این بخش را نمی بینید، به احتمال زیاد صاحب سیستم، آن را خاموش کرده و شما  Browse as Guest را نمی توانید ببینید.

مرور و استفاده از  Chromebook با یک پروفایل مهمان در عملکرد و برنامه های معمولی که صاحب کروم بوک استفاده می کند محدود شده است. همچنین، شما هیچ فایل دیگری را مشاهده نمی کنید که مرتبط با مدیر کروم بوک باشد.

حالت مهمان مرورگر در کروم بوک

برای sign out شدن از حالت مهمان دوباره به سیستم تری بروید و این بار روی آیکون Exit Guest کلیک کنید:

حالت مهمان مرورگر در کروم بوک

در این صورت نیز به محض خارج شدن هیچ اطلاعاتی از جستجو های انجام شده، کوکی ها و تاریخچه ها باقی نخواهند ماند.

آیا در این باره سوالی دارید؟

منبع

 

نوشته معنی ” حالت مهمان مرورگر ” چیست و چطور در گوگل کروم انجام می گیرد؟ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.