مقایسه اسمارت‌فون‌های ردمی K20 پرو و وان‌پلاس ۷

وان‌پلاس 7 و شیائومی ردمی K20 پرو 2 نمونه از محبوب‌ترین پرچم‌داران میان‌رده جهان به‌شمار می‌روند. دلیل استفاده از اصطلاح “پرچم‌دار میان‌رده” این است که قیمت‌گذاری هندست‌های فوق عموما مشابه ارقامی است که از گوشی‌های میان‌رده بازار انتظار داریم؛ با این‌حال کارآیی و امکانات این محصولات با دستگاه‌های پرچم‌دار برتر بازار رقابت می‌کنند.

گجت‌های فوق یقینا دارای محدودیت‌هایی هستند؛ لذا کاربران در صورت تمایل به خریداری مدل‌های تمام‌عیار بایستی حداقل 2 برابر بیش‌تر هزینه کرده و یک پرچم‌دار ممتاز را خریداری نمایند؛ اقدامی که فراتر از توان مالی بسیاری از مشتریان است. تولید گوشی‌های پرچم‌دار میان‌رده توسط شرکت وان‌پلاس در سال 2014 کلید خورد؛ اما اکنون کمپانی‌های دیگری نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. شیائومی با تولید اسمارت‌فون ردمی K20 پرو از یک مجموعه سخت‌افزاری بسیار قدرتمند با قیمت‌گذاری ارزان‌تر از گوشی‌های وان‌پلاس 7 و 7 پرو رونمایی کرد. در ادامه به مقایسه این 2 هندست رقیب از جوانب مختلف می‌پردازیم:

جدول مشخصات اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس 7 و ردمی K20 پرو

  • بسته‌بندی

وان‌پلاس 7 و ردمی K20 پرو با یک بسته‌بندی نسبتا استاندارد روانه بازار می‌شوند. هر 2 محصول مجهز به فست شارژر، کابل داده و کیس محافظ هستند. وان‌پلاس 7 از فناوری Warp Charge با توان 20 وات پشتیبانی می‌کند؛ در حالی‌که شارژر ردمی K20 پرو مجهز به فناوری Quick Charge 4.0 با سرعت 18 وات است. با این‌حال در صورت خریداری شارژر اختصاصی به‌صورت مجزا امکان شارژ کردن هندست شیائومی با حداکثر توان 27 وات نیز فراهم خواهد شد. وان‌پلاس 7 مجهز به یک کیس سیلیکونی شفاف است؛ در حالی‌که کیس ارائه شده به‌همراه ردمی K20 پرو از استقامت بالاتری برخوردار است.

هر 2 هندست در بسته‌بندی خود فاقد ایرفون هستند. بعلاوه وان‌پلاس 7 فاقد آداپتور تبدیل USB-C به جک 3.5 میلی‌متری هدفون است. در مقابل ردمی K20 پرو کماکان مجهز به جک صوتی هدفون است.

برنده رقابت: ردمی K20 پرو

  • طراحی

هر 2 هندست دارای طراحی ظاهری جذاب و مدرن هستند. الگوی طراحی وان‌پلاس 7 شباهت بسیار زیادی با اسمارت‌فون وان‌پلاس 6T دارد. البته طراحی دستگاه کاملا بی‌نقص بوده و کماکان جدید و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. وان‌پلاس 7 از یک نمایشگر با ناچ قطره‌ای شکل کوچک و چانه تحتانی باریک بهره می‌گیرد. کلیدهای تنظیم بلندی صدا، دکمه پاور و کلید کشویی هشدار در طرفین دستگاه قرار دارند. همچنین ماژول دوربین پشتی دارای برجستگی جزئی است. با این‌حال طراحی ردمی K20 پرو کمی مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد. نمایشگر این هندست کاملا یکپارچه و فاقد هرگونه ناچ بوده و طراحی دوربین پاپ‌آپ نیز جلوه ویژه‌ای به گوشی بخشیده است. دکمه‌های جانبی هندست ردمی از طراحی سنتی‌تری برخوردار بوده و بیرون‌زدگی ماژول دوربین سه‌گانه در پشت دستگاه نیز بیش‌تر جلب‌توجه می‌کند. هر 2 گوشی در 3 مدل رنگی مختلف عرضه می‌شوند؛ اما رنگ‌آمیزی سایه‌دار ردمی K20 پرو ظاهری جذاب‌تر دارد.

در دست گرفتن هر 2 گوشی، تجربه لذتبخشی را به کاربران منتقل می‌کند و احتمالا حمل هیچ‌کدام از آن‌ها برای کاربرانی با دست‌های کوچک دشوار نخواهد بود. شکل، وزن و اندازه ردمی K20 پرو قرارگیری ایمن آن در دستان کاربر بدون هرگونه کیس محافظ را تضمین می‌کنند؛ در مقابل وان‌پلاس 7 هندستی باریک‌تر و سبک‌تر است که تجربه در دست گرفتن آن احتمالا به اندازه مدل رقیب دلچسب نخواهد بود.

بدنه هر 2 گوشی از جنس آلومینیوم و شیشه ساخته شده است. وان‌پلاس 7 در برابر رطوبت و آبخوردگی تا حدودی مقاوم است؛ اما قرارگیری ردمی K20 پرو در معرض رطوبت احتمالا به بهای از کار افتادن آن تمام خواهد شد. وان‌پلاس 7 مجهز به روکش محافظ گوریلا گلس 6 است؛ در حالی‌که هندست ردمی از ورژن قدیمی‌تر گوریلا گلس 5 بهره می‌گیرد.

برنده رقابت: وان‌پلاس 7

  • نمایشگر

هر 2 هندست از نمایشگرهایی با مشخصات بسیار مشابه و اسامی متفاوت بهره می‌گیرند. هر 2 گوشی مجهز به پنل‌های آمولد با رزولوشن 2340×1080 پیکسل هستند. نمایشگر 6.41 اینچی وان‌پلاس 7 در مقایسه با پنل 6.39 اینچی ردمی K20 پرو کمی بزرگتر است. هر 2 پنل دارای قابلیت پوشش‌دهی 100 درصدی طیف رنگی DCI-P3 و پشتیبانی از فناوری HDR10 هستند. با این‌حال نمایشگر وان‌پلاس 7 از دقت رنگ بالاتری نسبت به ردمی K20 پرو برخوردار است. هر 2 هندست از مشخصه مدیریت رنگ در اندروید استفاده می‌کنند. نمایشگر ردمی K20 پرو با حداکثر روشنایی 453 نیتی خود در مقایسه با پنل 443 نیتی وان‌پلاس 7 کمی روشن‌تر است. با این‌حال کمترین میزان روشنایی نمایشگر در هندست وان‌پلاس بسیار کمتر از مدل رقیب است و این موضوع استفاده از وان‌پلاس 7 در فضاهای تاریک را تسهیل می‌کند.

عملکرد HDR در هر 2 دستگاه در حد متوسط است؛ با این‌حال عملکرد وان‌پلاس 7 کمی مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد. نمایش رنگ‌ها در نمایشگر وان‌پلاس 7 طبیعی‌تر بوده و ردمی K20 پرو تا حدودی رنگ‌ها را مبالغه‌آمیز نمایش می‌دهد. میزان انحرافات رنگی ناشی از تغییر زاویه دید در نمایشگر ردمی K20 پرو به‌مراتب از نمایشگر وان‌پلاس 7 کمتر است. با این‌حال عملکرد نمایشگر هیچکدام از 2 اسمارت‌فون فوق با پرچم‌داران گلکسی سامسونگ قابل رقابت نیست. وجود ناچ در نمایشگر وان‌پلاس 7 اصلی‌ترین وجه تمایز آن با ردمی K20 پرو به‌شمار می‌رود. اگرچه اندازه ناچ بسیار کوچک است؛ اما اکثر کاربران طراحی یکپارچه نمایشگر ردمی K20 پرو را ترجیح می‌دهند.

هر 2 هندست مجهز به اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر هستند. البته این حسگرها از نوع اپتیکی بوده و به اندازه انواع اولتراسونیک مورد استفاده در پرچم‌داران سامسونگ دقیق و سریع نیستند. با این‌حال عملکرد کلی این مشخصه در هر 2 گوشی مطلوب ارزیابی می‌شود. البته حسگر به‌کارگیری شده در ردمی K20 پرو عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهد.

برنده رقابت: نمایشگر هر 2 اسمارت‌فون دارای عملکردی مشابه هستند

  • شارژدهی باتری

وان‌پلاس 7 و ردمی K20 پرو به‌ترتیب مجهز به باتری‌های 3700 و 4000 میلی‌آمپرساعتی هستند. بنابراین بی‌تردید در تست‌های سنجش شارژدهی باتری، ردمی K20 پرو عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. اما این اختلاف چندان چشمگیر نیست (102 ساعت در برابر 103 ساعت). ظرفیت پایین‌تر باتری و شارژر سریع‌تر وان‌پلاس 7 موجب می‌شود تا فرآیند شارژ باتری این هندست سریع‌تر از ردمی K20 پرو به پایان برسد. به‌گونه‌ای که پس از اتصال گوشی‌ها به شارژر برای مدت 30 دقیقه، میزان شارژ باتری در وان‌پلاس 7 و ردمی K20 پرو به‌ترتیب به 54 و 44 درصد رسید. همچنین شارژ کامل هندست‌های وانپلاس و ردمی به‌ترتیب 80 و 90 دقیقه زمان خواهد برد.

برنده رقابت: ردمی K20 پرو

  • نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری Oxygen OS وان‌پلاس 7 شباهت فراوانی با نسخه خام اندروید گوگل دارد. در مقابل رابط کاربری MIUI دارای طراحی متفاوت‌تری بوده و کار کردن با آن برای کاربران مبتدی دشوارتر خواهد بود.  در واقع الگوی طراحی MIUI از سیستم‌عامل iOS اپل الهام گرفته شده است. با این‌حال طراحی Oxygen OS به‌مراتب ساده‌تر و کم‌نقص‌تر از MIUI به‌نظر می‌رسد. همچنین تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در Oxygen OS کمتر بوده و اکثر آن‌ها نیز قابل حذف هستند. در مقابل، MIUI دارای تعداد زیادی اپلیکیشن تبلیغاتی زائد است. در رابط کاربری اختصاصی شیائومی تقریبا به ازای هر برنامه گوگلی یک اپلیکیشن مشابه وجود دارد. این پدیده موجب کند شدن عملکرد رابط کاربری می‌شود. همچنین MIUI مملو از اعلان‌های آزاردهنده است.

شیائومی در زمینه انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی و عمده اندروید نسبتا کند عمل می‌کند؛ در حالی‌که وان‌پلاس با انتشار سریع و منظم آپدیت‌های نرم‌افزاری شناخته می‌شود.

برنده رقابت: وان‌پلاس 7

  • عملکرد و کارآیی

وان‌پلاس 7 و ردمی K20 پرو مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 855 هستند. بعلاوه هر 2 اسمارت‌فون با 2 پیکره‌بندی مختلف شامل 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه‌داخلی عرضه می‌شوند. با این‌حال حافظه UFS 3.0 مورد استفاده در وان‌پلاس 7 از حافظه UFS 2.1 به‌کارگیری شده در ردمی K20 پرو سریع‌تر است. هر 2 هندست فاقد درگاه اختصاصی کارت حافظه هستند.

عملکرد هر 2 دستگاه کاملا سریع بوده و برنامه‌ها بدون کوچکترین وقفه اجرا می‌شوند. میان کیفیت عملکرد 2 محصول هیچ‌گونه اختلاف معناداری مشاهده نمی‌شود. با این‌حال سرعت عملکرد درگاه USB در وان‌پلاس 7 به‌مراتب سریع‌تر از ردمی K20 پرو است؛ چرا که هندست ردمی مجهز به درگاه USB 2.0 است؛ در حالی‌که وان‌پلاس 7 از اتصال USB 3.1 Gen 1 بهره می‌‌گیرد.

برنده رقابت: عملکرد هر 2 هندست مشابه یکدیگر بوده و با پرچم‌داران برتر بازار رقابت می‌کند

  • دوربین

ردمی K20 پرو در زمینه دوربین کاملا برتر از وان‌پلاس 7 ظاهر می‌شود. وان‌پلاس 7 مجهز به حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی است؛ در حالی‌که ردمی K20 پرو از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، حسگر فوق‌عریض 13 مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی برخوردار است. دوربین اصلی وان‌پلاس 7 برخلاف ردمی K20 پرو دارای قابلیت OIS است؛ در حالی‌که فوکوس خودکار لیزری نقطه قوت دوربین هندست ردمی به‌شمار می‌رود. وان‌پلاس 7 دارای دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است؛ در حالی‌که ردمی K20 پرو از دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 میزبانی می‌کند. هر 2 هندست مجهز به حالت اختصاصی پرتره بوده و از قابلیت تشخیص هوشمند صحنه و ضبط ویدیویی 4K با سرعت 60 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کنند.

ردمی K20 پرو قادر به ضبط ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 960 فریم برثانیه است؛ در مقابل وان‌پلاس 7 قادر به ضبط اسلوموشن با رزولوشن 720p و سرعت 240 فریم برثانیه خواهد بود. همچنین کاربران هر 2 هندست با کمک دوربین سلفی گوشی‌های خود می‌توانند به ضبط ویدیو‌های 1080p با سرعت 30 فریم بر‌ثانیه بپردازند.

برنده رقابت: ردمی K20 پرو

نوشته مقایسه اسمارت‌فون‌های ردمی K20 پرو و وان‌پلاس 7 اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.